הקהילה היהודית בארצות הברית מזועזעת לאחר חשיפת מקרה של התעללות מינית בקרב משפחה חרדית כוכבת טיקטוק. אב המשפחה, שתיעדה את חייה בערוצי המדיה החברתית הפופולריים שלה, מואשם שהתחזה לחרדי והתעלל בתשעת בניו המאומצים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
חיים נסים כהן בן ה-38 נכלא בשבוע שעבר ביוסטון, טקסס, לאחר שהמקרה התגלה למשטרה בעקבות חשיפה של אחד הבנים המאומצים, שעלה לדבר בפודקאסט של עצות וביקש עזרה.
2 צפייה בגלריה
משפחת כהן. הציגה חזית מאושרת
משפחת כהן. הציגה חזית מאושרת
משפחת כהן. מראית עין של משפחה מאושרת
(צילום: מתוך פייסבוק)
כהן הציג את עצמו כאב יחידני, והוא ובניו המאומצים שיתפו את חייהם באופן קבוע ברשתות החברתיות: בטיקטוק, למשל, הבנים רקדו לצלילי מוזיקה חסידית, חגגו ימי הולדת, בישלו אוכל יהודי, השוויצו בנחש המחמד שלהם ודנו בהטרלות אנטישמיות באינטרנט. בערוץ היוטיוב שלהם הציגו את החינוך הביתי שהם זוכים לו מהאב, ובראיונות לתקשורת המקומית, כהן הציג אותם כ"משפחה ייחודית" שמחזירה לקהילה באמצעות תרומות.

כוכב ברשתות החברתיות ובתקשורת המקומית

לשני ערוצי הטיקטוק של המשפחה יש למעלה מ-310 אלף עוקבים, עם סרטונים שקיבלו למעלה מ-5 מיליון צפיות. למשפחה היה גם אתר אינטרנט ייעודי, ערוץ יוטיוב ועמוד פייסבוק, ולחלק מהנערים היו חשבונות משלהם ברשתות החברתיות עם אלפי עוקבים. המשפחה הפכה לכוכבת תקשורת לאורך השנים וזכתה לסיקור עיתונאי נרחב של אתרי חדשות וערוצי טלוויזיה אמריקניים כמו פוקס ניוז.
קראו עוד בערוץ היהדות:
לאחר המעצר התברר שכהן בדה את הרקע היהודי שלו ושל ילדיו המאומצים. הוא טען בראיונות שגדל כדובר יידיש חסידי בניו יורק, אך מסמכים משפטיים מראים שכהן נולד בכלל בשם ג'פרי לוג'אן וגיל באודסה, טקסס, בשנת 1984. הוא שינה את שמו מספר פעמים עד שלבסוף בחר ב"חיים נסים כהן". כהן התיימר להיות "רב", וטען כי כל בניו המאומצים נולדו להורים יהודים שנהרגו בתאונות דרכים, או סבלו מבעיות סמים ואלכוהול. רשומות האימוץ מעידות שאלה טענות שקריות, וכהן הכריח אותם לאמץ זהות חרדית, לגדל פאות וללבוש בגדים חסידיים.

לא הצליח לנהל שיחה ביידיש

עוד לפני המעצר, הקהילה האורתודוקסית ביוסטון הבינה שכהן מתחזה, לאחר שטען שהוא דובר יידיש – אך לא הצליח לשוחח עם דוברי יידיש בקהילה. חברי הקהילה סיפרו שכהן טען שהוא גר בעברו בשכונת בורו פארק בברוקלין ובמאה שערים בירושלים, ושהוא "אחד מהחבר'ה האלה שזורקים אבנים בשבת".
2 צפייה בגלריה
ילדי המשפחה באירוע חסידי ביוסטון
ילדי המשפחה באירוע חסידי ביוסטון
ילדי המשפחה באירוע חסידי ביוסטון
(צילום: מתוך פייסבוק)
בנו של כהן, שהתקשר לפודקאסט, אמר שהוא חושש שלא יאמינו לו אם ידווח על ההתעללות, היות שהוא ואחיו הכחישו זאת בעבר בפני רשויות החוק. הוא סיפר כי כהן שלח את הבנים להתנדב במתקן של המשטרה המקומית, ושהמהלך היה חלק מהאסטרטגיה שלו להסתרת ההתעללות המתמשכת בבית. "הוא שלט בנו באמצעות פחד ושוחד. לא סיפרנו לשוטרים על ההתעללות כי לבשנו מסכה נצחית", אמר הנער. הוא סיפר שאחד הבנים אף הצליח לברוח מהבית, אבל הוחזר לביתו על ידי המשטרה. כהן הסביר אז לשוטרים שהנער ברח כי הוא "סהרורי" ומתהלך בשנתו באמצע הלילה.
לאחר המעצר התברר שכהן בדה את הרקע היהודי שלו ושל ילדיו המאומצים. הוא טען בראיונות שגדל כדובר יידיש חסידי בניו יורק, אך מסמכים משפטיים מראים שכהן נולד בכלל תחת השם ג'פרי לוג'אן וגיל באודסה, טקסס, בשנת 1984
הנער גם סיפר שכהן תפס אותו משתף פעם אחת עם הגולשים באינטרנט את ההתעללות המינית שעבר, ובתגובה האב שבר לו את הטלפון הנייד ומחק את החשבונות שלו ברשתות החברתיות. "אני מפחד מנקמה", אמר הנער.

הרשויות התרשלו?

מנחי הפודקאסט "BlindSkinnedBeauty" הפצירו בנער לפנות למשטרה, והעלו קצין משטרתי לשעבר לשיחה, אך הנער הביע ספקנות ביחס לרשויות החוק וסירב למסור פרטים מזהים. אחרי השיחה, מנחת הפודקאסט חיפשה את זהותו של הנער במשך יומיים, ובסופו של דבר הצליחה לאתר את המשפחה באינטרנט על סמך כמה רמזים שהוא פיזר לאורך הריאיון.
מנחי הפודקאסט דיווחו על המקרה לרשויות, שקבעו כי הנער התקשר מביתו של כהן באמצעות כתובת ה-IP שלו – כך נכתב במסמכי בית המשפט. בתחילה הנער הכחיש בפני המשטרה שביצע את השיחה, אך לבסוף הוא הודה, לאחר שהושמע לו חלק מהקלטת התוכנית. שאר הבנים המאומצים הסכימו גם הם לדווח על ההתעללות והמשטרה פתחה בחקירה. בתלונות הפליליות נכתב גם שכהן היכה את הילדים בחגורה, ריסס אותם בגז פלפל ואיים להרוג אותם.
כהן כבר הואשם ב-2019 במעשה מגונה והתעללות בסטודנט ספרדי, שאותו אירח בביתו במסגרת חילופי סטודנטים. הוא שוחרר אז בערבות והתיק נגדו נסגר בסופו של דבר – מה שמעורר כעת ביקורת על התנהלות רשויות החוק והרווחה ביוסטון. הרשויות מסרו כי פרטי המקרה חסויים על פי החוק, אבל לא ברור מדוע לא התקיימה חקירה יסודית בעניין וכיצד הורשה כהן לאמץ תשעה ילדים וסטודנטים. בשלב מסוים גרו בביתו 11 נערים. כהן גם מעולם לא דיווח על הכנסה. המשפחה ביקשה תרומות ומתנות באינטרנט וכהן קיבל קצבאות עבור אומנה, אך לא ברור כיצד מימן את כל הוצאות המשפחה.