יומיים אחרי פיגוע הדקירה שבו נפצע קשה יהודי חרדי במרכז העיר ציריך בשווייץ, הודו אתמול בערב (ב') במשטרת ציריך כי מדובר ב"פיגוע טרור אנטישמי". הדוקר, נער בן 15 ממוצא תוניסאי עם אזרחות שוויצרית, פרסם סרטון ברשתות החברתיות שבו לקח אחריות על המעשה ונשבע אמונים לדאעש, כשהוא מכנה את עצמו "חייל של הח'ליפות".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מריו פהר, בכיר במשטרת ציריך, סיפר אמש לתקשורת השוויצרית כי הרשויות בוחנות כעת אם הצעיר פעל לבדו או שקיבל סיוע במסגרת מאורגנת יותר. הדוקר נלכד בזירה, אחרי שעוברי אורח הצליחו להשתלט עליו עד להגעת המשטרה. הוא דקר את היהודי באופן קשה בעורק הראשי ובריאות, ופצע אותו אנושות. אתמול התבשרו קרובי משפחתו והקהילה היהודית המודאגת כי מצבו של הפצוע התייצב בבית החולים וכרגע לא נשקפת עוד סכנה לחייו.
3 צפייה בגלריה
תמונה של הנער הדוקר שטושטשה בשל גילו
תמונה של הנער הדוקר שטושטשה בשל גילו
תמונה של הנער הדוקר שטושטשה בשל גילו. הערכה שעבר "רדיקליזציה" ברשתות
בסרטון נשמע המחבל מדבר בערבית ומקריא פסוקים מהקוראן, וכן קורא למוסלמים "לצאת למלחמה נגד היהודים", כך לדברי פהר. בעקבות הפיגוע תוגברה מאוד האבטחה סביב כל המוסדות היהודיים בציריך ובערים אחרות בשווייץ. מומחי טרור שצוטטו בתקשורת השוויצרית הדגישו כי המחבל לא סתם נשבע אמונים ל"מדינה האסלאמית" כרעיון, אלא ממש למנהיג דאעש הנוכחי, אבו חאפז אל-האשמי אל-קורשי, מה שמלמד כי "מדובר באדם עם היכרות עמוקה וקשרים בתוך דאעש".
בסרטון הצהיר הדוקר על כוונותיו לרצוח יהודים באשר הם, כמו גם נוצרים. הוא הצהיר כי תכנן להיכנס לבית כנסת "כדי לרצוח שם יהודים ולהמשיך אחר כך בציד אחר כל הכופרים", כלשונו. מומחים שוויצרים שצוטטו בעיתון וולט-וואכה אמרו כי לא סביר שהדוקר פעל לגמרי לבדו ונראה כי הייתה לו הכוונה או סיוע בתכנון הפיגוע. הערכתם היא שהוא עבר "רדיקליזציה" ברשתות, כמו גי'האדיסטים רבים אחרים בתקופה הזאת.
3 צפייה בגלריה
זירת אירוע האלימות בציריך, שוויץ
זירת אירוע האלימות בציריך, שוויץ
זירת הפיגוע בציריך. עוברי אורח השתלטו על הדוקר עד להגעת המשטרה
כמו במדינות רבות אחרות באירופה, גם בשווייץ נרשם זינוק בהסתה האנטישמית והאנטי-ישראלית מאז 7 באוקטובר, אולם במדינה התקשו להבין שדבר כזה באמת יכול להתרחש שם, שכן שווייץ נתפסת לרוב כסובלנית מאוד, והחיים המשותפים בין הקהילה היהודית לקהילות מוסלמיות ולמיעוטים אחרים התנהלו לרוב בצורה טובה ומכבדת.
בעקבות הפיגוע יצאו מאות מחברי הקהילה היהודית, אבל גם אזרחים שוויצרים מהשורה ופוליטיקאים, לצעדת מחאה וזיכרון במרכז העיר ציריך כדי לזעוק נגד האנטישמיות. אלא שבקהילה היו לא מעטים שהתלוננו על כך שלכלי התקשורת הבולטים בציריך ובכלל בשווייץ לקח זמן לציין שהדוקר היה מוסלמי ממוצא תוניסאי ערבי ולא סתם "שוויצרי".
3 צפייה בגלריה
שוטרים שומרים על בית הכנסת בציריך, שוויץ
שוטרים שומרים על בית הכנסת בציריך, שוויץ
שוטרים שומרים על בית הכנסת בציריך, אחרי התקיפה
(צילום: Arnd Wiegmann / AFP)
רבים ברשתות החברתיות האשימו כי התקשורת בשווייץ נתנה יד לאווירה שאיפשרה את הפיגוע, אחרי שבמשך חודשים הדהדה מסרים אנטי ישראליים, מאז 7 באוקטובר, ונמנעה מלציין במפורש את ההקשר של מוצא הדוקר והאירוע בכלל – זאת למרות העובדה שעדי הראייה בזירה במוצאי שבת ברובע סלנאו בעיר שמעו את הדוקר צועק "מוות ליהודים" כמה וכמה פעמים, וגם קריאות "אללה אכבר", קריאות שלא הפסיק להשמיע גם אחרי שכבר נעצר בידי המשטרה.