בית הדין הרבני האזורי בתל אביב ביטל למפרע נישואים של בני זוג, לאחר שהגבר יצא מהארון וחשף עצמו כהומוסקסואל. הדיין, הרב זבדיה כהן, קיבל את טענת האישה כי לו ידעה על נטייתו המינית של הבעל, לא הייתה מתחתנת איתו – ובהתאם לכך קבע כי הסכמתה לנישואים, בשעה שהמידע הוסתר ממנה, מתבררת רטרואקטיבית כחסרת משמעות.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הדיון לגבי תוקפם של הנישואים התעורר אחרי שבני הזוג כבר התגרשו כדין, כאשר האישה הכירה גבר אחר, ומכיוון שהוא כהן היא לא יכלה להתחתן איתו – בגלל האיסור ההלכתי על נישואי כהן וגרושה.
ארגון "בנועם דניאלי", המסייע לזוגות בהנגשת שירותי הדת, ייצג את האישה בפני בית הדין הרבני, ומצא לה פתח להיתר. לטענת בא כוחה, היציאה של הגרוש מהארון כמה חודשים לאחר הפרידה, הופכת את נישואיו לה ל"מקח טעות", וממילא היא איננה נחשבת כיום גרושה, אלא רווקה שלא נישאה מעולם.
2 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני אילת
בית הדין הרבני אילת
בית דין רבני. האישה טענה כי לו ידעה על נטייתו המינית של הבעל, לא הייתה מתחתנת איתו
(בתי הדין הרבניים)
הרב כהן, ראש אבות בתי הדין בתל אביב, נענה לבקשה האישה, ובצעד חריג, כשהוא מצרף לנימוקיו שיקולים הלכתיים נוספים, ביטל את הנישואים וקבע כי מותר לה להתחתן עם בן זוגה הכהן. הדיין הבכיר הדגיש בהחלטתו כי לא ניתן היה לקבל טענה זו על מנת להתיר אישה נשואה, "אשת איש", להינשא לאדם אחר – אך לאחר שבכל מקרה התגרשה כדין והיא כבר פנויה לכל הדעות, אפשר להשתמש בנימוק של "מקח טעות" כך שתוכל להתחתן עם כהן.
2 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
הדיין קבע כי לאחר שהתגרשה כדין, אפשר להשתמש בנימוק של "מקח טעות" כך שהאישה תוכל להתחתן עם כהן
(צילום: משה גלנץ)
(קטע מתוך הסרט "חתונה הפוכה", העוסק בתופעה)
מייסד "בנועם דניאלי", הרב ישראל מאיר ראני, אמר כי ההחלטה מוכיחה שהרבנות הראשית ובתי הדין קשובים, מכילים ומאירי פנים במסגרת ההלכה. לדבריו, "זוגות רבים שעמדו להינשא בנישואים אזרחיים פנו אלינו וקבלו מענה ידידותי שאפשר להם לבחור מרצון להינשא ברבנות". הוא הזהיר כי הניסיונות לכפות על הרבנות פסיקות מקילות בנושאים שונים באמצעות החוק, "יגרום לתוצאה הפוכה לחלוטין".
מיזם "בנועם דניאלי", על שם דניאלי זוננפלד (שהיום הוא יום מותה מתאונת דרכים לפני שבע שנים), הוקם בידי אביה, הפילנטרופ מוטי זוננפלד, במטרה ללוות זוגות לקראת ההחלטה על נישואים כדת משה וישראל ולסייע להם מול הרשויות הרלוונטיות של שירותי הדת.