צרפת נרתמת ללחימה באנטישמיות: היום (ג') קיימו שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ושרת האזרחות הצרפתית מרלן סייאפה, טקס זיכרון והתייחדות לזכרם חללי הפיגוע הקשה שהתרחש במרכול היהודי בפריז "היפר כשר", בשנת 2015. השרות הניחו זרים והדליקו נר זיכרון עם ראשי הקהילה היהודית ומ"מ שגריר ישראל בצרפת דניאל סעדה. שרת האזרחות הצרפתית קראה לצאת נגד האנטישמיות והוסיפה כי תפעל למאבק נגדה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה בנאומה: "לאנטישמיות פנים רבות ומתבטאת בעיקר באנטי ישראליות וחרמות נגד ישראל. רק אתמול ראינו איך יצרנית הגלידות 'בן אנד ג'ריס' אמרה כי לא תמכור את מוצריה בחלקים מסוימים בישראל. זו אלימות כלכלית אנטי ישראלית שמלבה שנאה נגד ישראל ואנטישמיות".
קראו עוד בערוץ היהדות:
עוד הוסיפה השרה סייאפה המקורבת לנשיא מקרון: "חלה עלייה מדאיגה של מאות אחוזים באנטישמיות בכל העולם ובפרט באמצעות הרשתות החברתיות. ישראל וצרפת חייבות להיות שותפות מלאות במאבק למיגור אנטישמיות במרחב הפיזי והווירטואלי כדי לוודא שמה שארע כאן רק לפני שנים ספורות לא יחזור על עצמו".
3 צפייה בגלריה
השרות פנינה תמנו שטה ומרלן סייאפה בטקס היהודי
השרות פנינה תמנו שטה ומרלן סייאפה בטקס היהודי
השרות פנינה תמנו שטה ומרלן סייאפה בטקס היהודי
(צילום: אלן עזריה)
בפיגוע במרכול היהודי בפריז שהתרחש ביום שישי, 9 בינואר 2015, טרוריסט מוסלמי פרץ ל"היפר כשר" אחד מסניפיה של רשת מרכולים למכירת מוצרי מזון כשרים בבעלות יהודית ובו נרצחו ארבעה בני ערובה. ארבעת הנרצחים - פיליפ ברהם, יואב חטב, יוהן כהן ופרנסואה מישל סעדה - הובאו למנוחות בירושלים בהלוויה ממלכתית. כעבור כמה ימים קיבל מבקש המקלט לסאנה באטילי, שסייע ללקוחות יהודים להסתתר מפני המחבל, אזרחות צרפתית.

שיתוף פעולה ישראלי-צרפתי קריטי

עוד אמרה בטקס שרת האזרחות הצרפתית, סייאפה: "האנטישמיות מנסה להסתתר במסווה של אנטי ישראליות ולפגוע ביהודים באמצעות חרמות והסתה. זה לא לגיטימי ולא מתקבל על הדעת. ממשלת צרפת מחויבת למאבק נגד תופעות אלה. מי שפוגע ביהודים בצרפת פוגע ברפובליקה ובאומה הצרפתית כולה".
3 צפייה בגלריה
השרות בטקס היהודי בצרפת לזכר הנספים בפיגוע הקטלני
השרות בטקס היהודי בצרפת לזכר הנספים בפיגוע הקטלני
השרות בטקס היהודי
(נתן ווייל (לעמ))

מוקדם יותר השרות סייאפה ותמנו שטה נועדו בלשכתה של שרת האזרחות הצרפתייה והדגישו את החשיבות של שיתוף הפעולה בין שתי המדינות ובין מנהיגות נשים שהן שרות. השרה סייאפה אמרה שהיא רוחשת חיבה גדולה לשרה תמנו שטה, לאור היותה פורצת דרך ומודל לחיקוי, שהרי שתיהן התחילו את הדרך כאקטיביסטיות חברתיות למען שינוי המציאות. תמנו שטה הודתה לה על ידידותה ומחויבותה העמוקה למדינת ישראל ולקהילה היהודית בצרפת ואף הזמינה אותה לבקר בישראל ולהעמיק את שיתופי הפעולה.
3 צפייה בגלריה
השרות בטקס היהודי בצרפת לזכר הנספים בפיגוע הקטלני
השרות בטקס היהודי בצרפת לזכר הנספים בפיגוע הקטלני
השרות וחברי הקהילה היהודית בטקס היהודי בצרפת לזכר הנספים בפיגוע הקטלני
(נתן ווייל (לעמ))
תמנו שטה, אשר הגיעה לצרפת להכיר מקרוב את תהליכי העלייה של יהודי צרפת, נפגשה גם עם ראשי הקהילה היהודית ועם קרן הביטחון של הקהילה היהודית בצרפת. במהלך הפגישה נחשפו נתונים מדאיגים לפיהם במהלך מבצע "שומר החומות" בחודש מאי האחרון חלה עלייה דרמטית בתקריות האנטישמיות עם למעלה מ-100 מקרים, מתוכם 20% תקיפות פיזיות של פגיעה באזרחים על רקע יהדותם.
השרה סייאפה ידועה כפוליטיקאית צעירה ומוכרת בממשל הצרפתי והיא בין הפוליטיקאים הבולטים המגנים בתוקף תופעות אנטישמיות. עם סיום הטקס ניגשו השרות לצעיר לסאנה באטילי אשר היה בזירת האירוע וניסה לסייע לבני הערובה בזמן מתקפת הטרור תוך שהוא מסכן את עצמו והודו לו על התושייה והאומץ.
נשיא ועידת רבני אירופה ורבה הראשי של הקהילה היהודית במוסקבה הרב פנחס גולדשמידט, אמר בטקס הזיכרון כי "אנו עדים לתופעה של עלייה לתורה בתוך צרפת ועלייה לישראל מצרפת, שניהם דברים מבורכים בעיני. מנגד, קיום טקס זיכרון לזכרם של הנרצחים בפיגוע האכזרי ב-'היפר כשר' שבפריז מהווה עבורנו תזכורת לכך שאנו צריכים להישאר ערניים ולהיאבק בכל יום למען שימור ביטחונם של היהודים בתפוצות".