בפעם הראשונה: גבר יהודי הורשע בבית משפט אנגלי בעבירת "התנהגות שתלטנית או כופה" כלפי אשתו – בין השאר מכיוון שסירב לתת לה גט. אלן מוהר, איש עסקים בן 57 ממנצ'סטר, הורשע אתמול (יום ב') בדין פלילי בעקבות תביעה שהגישה אשתו קרוליין.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
קרוליין התגרשה בהליך אזרחי ב-2019, אבל מבחינה דתית היא עדיין נחשבת נשואה, ולא תוכל להינשא בשנית בטקס יהודי אורתודוקסי עד שתקבל גט. חוק שעבר בשנה החולפת בבריטניה אפשר להגדיר סרבנות גט כעבירה פלילית תחת סעיף שחוקק כחלק מהמאבק במקרי אלימות במשפחה, והגדיר אותה כצורה של "התעללות רוחנית".
קראו עוד בערוץ היהדות:
עורך הדין של האישה, גארי לסין-דייוויס, אמר: "התביעה יכולה לספק פתרון רב עוצמה להגנה על נשים פגיעות, שהיחס של בעלים סרבנים כלפיהן מגיע לכדי עבירה פלילית. סרבנות גט כרוכה בהגבלה חמורה על חירותה של הקורבן. זו התנהגות שנועדה לשלוט בה ולערער אותה, לשמור אותה במערכת יחסים אינטימית בניגוד לרצונה ולמנוע ממנה להינשא מחדש".
2 צפייה בגלריה
בית המשפט בלונדון שדן במקרה
בית המשפט בלונדון שדן במקרה
בית המשפט בלונדון שדן במקרה. "פתרון רב עוצמה להגנה על נשים פגיעות"
(צילום: AP)
מוהר, בעלים של חברת נכסים, הודה בהתנהגות של "שליטה או כפייה" כלפי אשתו המסורבת לאורך תקופה של חמש שנים, מינואר 2016. על פי כתב האישום, הוא השתמש באלימות או איים עליה, מה שגרם לה לחשוש לביטחונה האישי בשתי הזדמנויות לפחות; הפעיל שליטה פיננסית בלתי סבירה, לרבות על ידי מניעת כל הסדר כספי שיורה בית המשפט לענייני משפחה; ומנע ממנה כאמור לקבל גט יהודי-דתי.
השופט מרטין בדו הורה לו לחזור לבית המשפט למתן גזר דין ב-1 באפריל, והזהיר כי הוא עלול לעמוד בפני עונש מאסר – כך לפי הדיווח ב"ג'ואיש כרוניקל", העיתון המרכזי של יהדות בריטניה.

בין בית הדין להליך הפלילי

קרוליין מוהר הגישה תביעה לגירושים בבית המשפט לענייני משפחה בתחילת 2016. לפני שנתיים אישה מסורבת אחרת הפכה לראשונה בבריטניה שהגישה תביעה לבית משפט על רקע סרבנות גט, אבל המשפט לא התנהל מאחר שבעלה הסכים לבסוף לתת לה את הגט.
2 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
בית דין רבני בישראל
(צילום: דוברות בתי הדין הרבניים)
על פי ההלכה היהודית, גבר חייב לתת גט מרצונו, אולם בית דין רבני יכול להורות לו לעשות זאת בנסיבות מסוימות, וסירוב יכול לגרור סנקציות נגדו. בתי דין רבניים פועלים בכלים שונים כדי ללחוץ על סרבני גט לשחרר את נשותיהם, וגם גורמים אחרים.
בישראל, סרבנות גט כשלעצמה לא מוגדרת כעבירה פלילית בספר החוקים, אבל חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה לפני מספר שנים קבעה כי היא יכולה להגיע לכדי עבירה. בעקבות העמדה הזו, נפתחו הליכים פליליים בשל סרבנות גט, ולראשונה סרבן גט הורשע בעבירה של הפרת הוראה חוקית.