ביקורת בתוך הממשלה על הטיפול בעולים מאוקראינה: גורמים בכירים, בהם שרים בממשלה, מותחים ביקורת על יחס הרשויות ליהודים המבקשים לברוח מהמדינה ולעלות לישראל בעקבות המלחמה. שני שרים המעורבים בנושא אמרו ל-ynet כי "יש כשל בכל מה שנוגע לזה". ללא תוכנית ברורה, האם המבצע להצלת יהודי אוקראינה נכשל?
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הבעיות נובעות מכך שנציגי נתיב והסוכנות היהודית, הארגונים היהודיים שאמורים לסייע במאמצי החילוץ והעלייה, כבר לא נמצאים באוקראינה. נציגים רבים חצו את הגבול והגיעו לערי הבירה במדינות שאליהן עברו, ולכן עולה הטענה שלמעשה אין עם מי לדבר או להיעזר בו בשטח.
אם יהודי-אוקראיני מקייב רוצה לעלות היום לישראל, הוא נאלץ לעבור את כל הדרך לבדו. על הגברים בין כה וכה נאסר לצאת מתחומי המדינה, ואילו נשים שרוצות להימלט עם ילדיהן ולעלות לישראל צריכות לצאת במכונית למעבר הגבול, לחצות אותו ואז גם לנסוע לעיר הבירה – ורשה למשל – כדי לפגוש את הנציגים.
10 צפייה בגלריה
יעקב חגואל
יעקב חגואל
יעקב חגואל. "יש לנו עובדים מקומיים. נכון, זה לא אותו דבר, אבל זה כרגע המצב"
(צילום: מרק ישראל סלם)
"ראשית צריך לזכור, אנחנו נמצאים בארבעה ימים אינטנסיביים מאוד", אמר יו"ר ההסתדרות העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, יעקב חגואל, בריאיון לאולפן ynet. "מאז יום חמישי אנחנו בעבודה אינטנסיבית מול השעון, עם מלחמה אמיתית שקורית באוקראינה".
חגואל נשאל כיצד ב-2014 הסוכנות ונתיב ידעו להוציא אנשים מאזורי קרבות באוקראינה, ואילו הפעם זה לא קורה, ואין שם נציגים של הארגונים היהודיים. "אנחנו שם. עשרות נציגים שלנו פרוסים באוקראינה", הוא השיב. "הנציגים הישראליים לא נמצאים שם עכשיו לאור בקשה של משרד החוץ להוציא אותם החוצה, אבל לנו יש עשרות עובדים מקומיים".
"הרי הסוכנות היהודית לא עובדת רק בעת חירום", המשיך חגואל, "אנחנו עובדים שם כל השנה, כל השנים. יש לנו שם תשתיות רציניות ביותר. אנחנו עובדים שם עם 200 אלף יהודים שנמצאים באוקראינה. היינו שם לפני המלחמה, אנחנו שם במלחמה ונהיה שם גם אחריה, בעזרת ה'".
10 צפייה בגלריה
עשרות עולים חדשים מאוקראינה נחתו בארץ
עשרות עולים חדשים מאוקראינה נחתו בארץ
עולים חדשים מאוקראינה שנחתו בארץ. 370 בקשות לאשרות עלייה אושרו
(צילום: מוטי קמחי)

"נפעל בכל האמצעים"

מתברר כי יהודים מבוגרים וחולים מקייב, שאין להם אפשרות להגיע לגבול באופן עצמאי והתקשרו לסוכנות היהודית ביום השני למלחמה כדי למסור את פרטיהם, לא שמעו מאז מהסוכנות, מנתיב או מהקרן לידידות.
"ב-36 השעות האחרונות, אין עובדים ישראלים שנמצאים בתוך אוקראינה. לא קונסול, לא נתיב ולא אנחנו, לצערי", הודה חגואל הבוקר. "אנחנו מתפעלים את העניין כישראלים מחוץ לאוקראינה. יש לנו עשרות עובדים מקומיים ואנחנו מתפעלים אותם. נכון – זה לא אותו דבר. אבל זה כרגע המצב, ב-36 השעות האחרונות. אנחנו מקווים שהמצב ישתנה".
"כרגע בכל מעברי הגבול – יש שישה כאלה שאנחנו עובדים מולם – יש פקקי ענק, פקקים שיכולים להגיע ל-24 שעות שבהן בן אדם עומד. אז גם אם נתפעל מערכות של היסעים – ואנחנו עושים דברים כאלה – הם תקועים בפקקים", לדבריו.
10 צפייה בגלריה
פקקים ביציאה מקייב
פקקים ביציאה מקייב
פקקים כבדים באוקראינה. המונים מנסים להגיע לגבול
(צילום: רויטרס)
"אנחנו ביום החמישי של הלחימה. כל יום, שלוש פעמים ביום, אנחנו עושים הערכות מצב ומתאימים את עצמנו למצב", הוסיף. "גם אני הייתי אתמול בקבינט המדיני-ביטחוני, שהיה חשוב ביותר, ואני לא הולך לספר על מה דיברנו שם. אני רק אומר בצורה ברורה – הסוכנות היהודית נמצאת שם בשטח. מיום חמישי יש לנו מוקד שפעיל גם באוקראינית, גם ברוסית, גם בעברית וגם באנגלית, וקיבלנו 5,000 פניות. אנחנו מלווים כל פנייה.
"הוצאנו מאות יהודים מאוקראינה. עוד לא הבאנו אותם לישראל. יש פה תהליכים שקורים, בודקים את האנשים האלה והדברים קורים מול משרד החוץ, מול משרד העלייה וקליטה ועם הארגונים האחרים. הם יבחרו אם הם יעלו לארץ. כרגע אנחנו עוזרים להם לעבור את הגבול, ואחרי שיעברו את הגבול נשב איתם בפולין או ברומניה או במולדובה, ונברר אם הם הולכים לעלות או לא".
10 צפייה בגלריה
מבנה בית ספר הרוס בחרקוב
מבנה בית ספר הרוס בחרקוב
מבנה בית ספר הרוס בחרקוב
(צילום: AFP)
"הסוכנות היהודית פעלה, פועלת ותפעל בכל האמצעים כדי להוציא יהודים מאזור הקרבות בהקדם האפשרי למקום מבטחים, ולאחר מכן לסייע למי שירצה ויבחר בכך לעלות לישראל", הבטיח, "זה הייעוד שלנו".
כתבת וסטי, נועה לביא, סיפרה בכאב באולפן: "יש לי הורים מבוגרים מאוד בקייב, הפעלתי את כל מה שאני יכולה להפעיל, ואני לא מצליחה לעשות שום דבר. תגיד לי אתה אם יהיה איזשהו מבצע הומניטרי של סיוע לקהילת היהודים, למשל בקייב שכרגע זו המטרה העיקרית של פוטין. אני לא יכולה לישון בלילה. לא רק ההורים שלי נמצאים שם, אלא עוד הרבה מאוד אנשים מבוגרים שלא הצליחו לצאת".
10 צפייה בגלריה
יעקב חגואל ונועה לביא באולפן ynet
יעקב חגואל ונועה לביא באולפן ynet
יעקב חגואל ונועה לביא באולפן ynet. "בעזרת ה', נראה אותם פה בישראל"
"לגבי הסיפור של קייב, אני מזדהה איתך מאוד", ענה חגואל. "אני מכיר שם אנשים גם ברמה האישית. הסיפור של קייב מורכב מאוד כרגע. אנחנו יודעים שעד הבוקר היה סגר בקייב, אי-אפשר היה לצאת משם בכלל או לצאת לרחוב בחלק מהשעות. צריך להסתכל על התמונה המלאה. אם יש משהו שמתוכנן, את לא תשמעי ממני עליו. אנחנו נראה אותם פה בישראל בעזרת ה', זאת המטרה שלי".

"אין סיבה שהכנסת לא תהיה מעורבת"

הביקורת על התנהלות המדינה בנושא הגיעה היום גם לוועדת החוקה של הכנסת. שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה (כחול לבן), אמרה בדיון: "מחדל ואפילו רשלנות שוועדת העלייה והקליטה טרם הוקמה. זה חוסר אחריות, בשלב כזה, לגרום לכנסת להיות פסיבית ולא לסייע לממשלה וליהודי אוקראינה בעת הזאת. אין שום סיבה שהכנסת לא תהיה מעורבת".
השרה תמנו-שטה הודיעה: "יש לנו כעת 12,000 מיטות לקלוט בהן את העולים. יש התגייסות של ראשי רשויות מקומיות, וכן התאחדות המלונות. גם משרד האוצר, בראשות שר האוצר, מגויס – ובעיה תקציבית לא תהיה".
"הגיעו אלפי פניות לסוכנות היהודית – 70% מתחילת המתקפות, כשליש מעוניינים בעלייה", מסרה. "יש כ-475 בקשות לאשרות עלייה, מתוכן אושרו 370, 30 סורבו והשאר בטיפול. מרוסיה היו כ-200 פניות, רובן של צעירים".
10 צפייה בגלריה
עשרות עולים חדשים מאוקראינה נחתו בארץ
עשרות עולים חדשים מאוקראינה נחתו בארץ
השרה פנינה תמנו-שטה. "מחדל ואפילו רשלנות שוועדת העלייה והקליטה טרם הוקמה"
(צילום: מוטי קמחי)
שר התפוצות נחמן שי (העבודה) עדכן בוועדת החוקה: "החלטנו להקצות 10 מיליון ש"ח לצרכים הדחופים של הקהילה היהודית באוקראינה. לא חיכינו להקצבה מיוחדת. נגדיל את הסכומים בהמשך. הראינו שהממשלה מובילה ולא מחכה".

"עלול להיות אסון הומניטרי בעוד 10-7 ימים"

רב העיר אודסה, הרב אברהם וולף, פנה אתמול לחברי ועדת החוקה וביקש: "תעבירו אלינו כסף עכשיו כדי שנוכל לרכוש מזון ותרופות. שעון החול אוזל". הוא דיבר בזום בדיון הדחוף שקיימה הוועדה על הסיוע לקהילות היהודיות באוקראינה ופינוי האזרחים הישראלים.
הרב וולף פנה לחברי הועדה בקול שבור: "המצב באוקראינה גרוע מאוד. קייב, חרקוב וערים נוספות מוקפות צבא רוסי, ושלוחי חב"ד במרתפים ובמקלטים מיום שישי. יש דברים שעלולים להפוך לאסון הומניטרי אם לא יטופלו. למולדובה הגיעו למעלה מ-100,000 פליטים. לא צריך להמתין לאסון, זה הזמן להפעיל את ישראייר, גם תמורת תשלום לכרטיסים, שתביא ארצה את הישראלים ומבקשי העלייה".
10 צפייה בגלריה
אוקראינה צועדים עם דגל ה לאום ב אודסה מתיחות עם רוסיה
אוקראינה צועדים עם דגל ה לאום ב אודסה מתיחות עם רוסיה
אוקראינים באודסה לפני כשבוע. המצב עלול להידרדר במהירות
(צילום: AP)
"התארגנו לטפל באלו שלא מסוגלים לטפל בעצמם", סיפר. "יש לנו מושב זקנים של חב"ד, עם 50 ניצולי שואה, ו-120 יתומים במוסדות חב"ד. נערכנו ודאגנו מראש ל-30 טון מזון וכמויות אדירות מים. התארגנו ונוכל להאכיל את הילדים ואת ניצולי השואה".
עם זאת הוא ציין: "כבר עכשיו אני רואה את הקצב שבו האוכל נגמר לנו, ו-8,000 מבוגרים וילדים שחיים באודסה מבקשים לשלוח להם אוכל ומים, כי לא התארגנו והמדפים ריקים. אני מדבר בשם 32 ערים גדולות באוקראינה שמכהנים בהם 180 שלוחי חב"ד. כל הרבנים עומדים בפני מחסור של אוכל. בתי המרקחת סגורים, ובאלו שפתוחים אין תרופות בסיסיות. עומד להתרחש פה אסון הומניטרי בעוד שבעה עד עשרה ימים".
"צריך שרבני חב"ד בכל הערים יקבלו היום כספים, לא מחר או מחרתיים – אז זה לא יעזור, כי כבר לא יהיה אוכל. לא צריך לחכות שהמצב יהיה קשה יותר", הוסיף הרב וולף, וסיכם בקול חנוק את דבריו: "כתב לי רב – 'יש פה ילדים שאין להם אוכל'. תעבירו אלינו כסף עכשיו, כדי שנוכל לרכוש מזון ותרופות. הוצאנו עשרות אוטובוסים ומאות משפחות של יהודים. זה לא רק חב"ד אוקראינה, גם חב"ד מולדובה. כולנו מגויסים ועובדים יחד. שעון החול אוזל".
10 צפייה בגלריה
נכנסים לפולין מאוקראינה
נכנסים לפולין מאוקראינה
יהודים נכנסים לפולין מאוקראינה
(צילום: AP)
בתוך כך, על רקע האזעקות בשל הלחימה המתקרבת, החלו צוותים של "הצלה אוקראינה" ו-Jews United לפנות את בית היתומים של הרב וולף באודסה. היעד: מולדובה. במוסד כ-400 ילדים עד גיל 19. פינוי ראשוני של כמחציתם יצא לדרך באוטובוסים שנשכרו במחירים מופקעים – מאחר שהנהגים המקומיים חוששים לחייהם בתנועה המסוכנת לעבר גבולות המדינה.
המקום פועל כבר למעלה מ-20 שנה תחת מוסדות חב"ד בעיר, ומהווה אכסניה, בית לימוד וחממה למאות היתומים. מנכ"ל ארגון הצלה אוקראינה, שלמה רוזיליו: "אנו מקווים שהתיאום הבירוקרטי יעבור בשלום ונביא את היתומים ואת מלוויהם למקום מבטחים. אנו ממשיכים לבקש סיוע בכל דרך כדי שנוכל להמשיך בהצלת החיים בתחומי המדינה, זאת עם אופטימיות ונחישות, לצד העובדה הקשה שאנו גם ערוכים לגרוע מכול".

הקברניט שלא נוטש את הספינה

גם בית היתומים של הרב שלמה בקשט מאודסה פונה, והילדים מצאו מקום זמני לשהות בו באזור הרי הקרפטים. "מרגש אותנו ואת הילדים מאוד ומחזק את כולנו לראות את הדאגה והאהבה אלינו. זה עם ישראל במיטבו", אומר בקשט.
"בינתיים, אנחנו מתרגלים שגרה במקום שאליו הגענו", הוא מספר. "רכשנו משחקי חברה ואנחנו מארגנים לילדים את השעות כך שיהיו עסוקים. אנחנו מנסים לתת ביטחון לילדים הללו ולעשות את השליחות הנהדרת שלשמה אנחנו כאן. אנחנו כאן איתם ביחד, לרגע לא עוזבים אותם. הילדים הללו עברו מסע, גם רגשי, וזה לא פשוט. העובדה שאנחנו פה איתם, קושרים גורלנו בגורלם, נותנת להם הרבה חוזקה, ביטחון ועוצמה".
השליחות, לדבריו, נמשכת גם כשרעייתו נמצאת בישראל. "זו השליחות של חיי. הם חלק מחיי ואני חלק מחייהם. ואיך אומרים? קברניט לא נוטש את הספינה. אנחנו מראים אהבה ומחבקים את הילדים, היום יותר מתמיד הם זקוקים לזה. אנחנו עושים הכול כדי לדאוג שלא תהיה להם חוויית נטישה נוספת".
הרב בקשט, סגן יו"ר הוועדה המתמדת של ועידת רבני אירופה, מציין כי בעקבות ההוצאות הגבוהות הם ישמחו לתרומות לטובת הילדים: "זקוקים לכסף לטובת צעצועים, אוכל, ציוד לילדים. גם האבטחה, שהיא אבטחה ישראלית כמובן, מהטובות בעולם, עולה הרבה כסף".
על השאלה אם נשקלת האפשרות להעלות את הילדים לישראל, משיב הרב: "אנחנו בודקים את האפשרות הזו, אבל זה מאוד-מאוד מורכב. המצב עדין ואנחנו בקשר עם הגורמים הרלוונטיים".

"מסייעים לעם האוקראיני בשעתו הקשה"

מתנדבי עמותת "יד עזר לחבר" מחיפה פועלים בשבוע האחרון באוקראינה ובגבול שבין המדינה לפולין, שם הם מנסים לדאוג למזון לפליטים הרבים. "אתה רואה את העצב בעיניים והלב שלך נשבר", אומר מנכ"ל העמותה שמעון סבג, "הפליטים סובלים. קשה מאוד לראות את התורים הארוכים. אנשים עומדים שעות ארוכות על הרגליים, מחפשים מזון. זה מזכיר לכל מי שמביט על זה מראות מההיסטוריה שחשבנו שכבר לא נראה".
10 צפייה בגלריה
מנכ"ל העמותה נותן שוקולד לאחד מילדי הפליטים
מנכ"ל העמותה נותן שוקולד לאחד מילדי הפליטים
מנכ"ל העמותה נותן שוקולד לאחד מילדי הפליטים
(צילום: עמותת "יד עזר לחבר")
"חילקנו אתמול אלפי מנות לפליטים שעמדו בתור", מתאר סבג, "נתנו שמיכות, אוכל, עוגות, תחליפי חלב אם לתינוקות, מים חמים. כל מה שאפשר. פגשתי במעבר הגבול גם את השגריר הישראלי באוקראינה, מיכאל ברודסקי. יש לכולנו גאווה עצומה על כך ש-77 שנה לאחר שרבים לא סייעו ליהודים בתקופת השואה, אנחנו מסייעים לעם האוקראיני בשעתו הקשה".
אנשי העמותה נוסעים מרחק גדול כדי לרכוש את המזון לטובת הפליטים, אבל מדלגים לדבריו על הפקקים: "שיירות של מכוניות תקועות בכביש בין לבוב לגבול עם פולין. אנשים נמצאים בשיירות האלו 10 ו-15 שעות ברציפות. מאחר שאנחנו נקראים באוקראינה רכב הצלה וסיוע וולונטרי, אנחנו נוסעים את הנסיעה הזאת בשעה".
10 צפייה בגלריה
אנשי העמותה בגבול בין אוקראינה לפולין
אנשי העמותה בגבול בין אוקראינה לפולין
אנשי העמותה בגבול בין אוקראינה לפולין
(צילום: מירב בן שלום)