שמרנים וליברלים מתעמתים ברחבת הכותל על בסיס חודשי, והאתר הפך לזירה של הפגנות אלימות ושנאת חינם, אבל רמה כזו של חילול הקודש לא נראתה שם מזמן: תיעוד ממצלמות האבטחה במקום, שהגיע לידי ynet, מגלה כי מבקרים ב"עזרת ישראל" נאלצים לעשות את צרכיהם בשטח הפתוח, צמוד לרחבת התפילה, וזאת בעקבות הזנחת האתר והפסקת פיתוחו, על רקע המחלוקות, והיעדר תאי שירותים ותנאים בסיסיים אחרים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"עזרת ישראל" הוקמה ב-2013 מדרום לרחבה המרכזית, על מנת לאפשר לנשות הכותל ולמבקרים מהזרמים הליברליים לקיים מנייני תפילה שוויוניים מחוץ לעזרות הגברים והנשים. בשל אילוצים הנדסיים וארכיאולוגיים והרגישות המדינית במזרח ירושלים, היא עומדת על פיגומים ונמצאת במפלס נמוך ביחס לרחבה המוכרת, והמשך פיתוחה הוגבל.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בשנת 2016 אישרה הממשלה מתווה כולל שלפיו העזרה תשופץ ותוכשר למרות הקשיים, כך שתהיה חלק מרכזי באתר כולו ותיהנה ממעמד שווה לו מבחינת המדינה, לכל עניין. אלא שכעבור שנה וחצי הוקפאה ההחלטה, בלחץ הפוליטיקאים החרדים, ומאז לא חל כל שינוי במצב בשטח. למבקרים בו אין תנאים בסיסיים המצופים באתר לאומי, וגם הנגישות אליו מסורבלת מאוד.
השירותים הקרובים לעזרת ישראל נמצאים בקצה הצפוני של הרחבה המרכזית, מרחק הליכה של כמה דקות ממנה, הדורשת טיפוס של עשרות מדרגות וצעידה של מאות מטרים. וכך, רבים מהמתפללים והתיירים נאלצים לעשות את צרכיהם בפינות נסתרות בה, אל מול אבני הכותל המקודשות. תנועות הקונסרבטיבים והרפורמים השותפות בניהול המקום מדווחות כי הדבר כבר הפך לתופעה.

משרד ראש הממשלה לא לוקח אחריות

בסרטונים הנחשפים כעת נראים גבר ואישה המטילים את מימיהם במקום, כשברקע נשמעות חגיגות בר ובת מצווה הנערכות באותו זמן מטרים ספורים מהם, וצלילי השיר "הבה נגילה". במענה לפניית ynet התנערו משרד ראש הממשלה, הרשות לפיתוח ירושלים והחברה לפיתוח הרובע היהודי – כל אחד ואחד מהם – מאחריות לרחבת "עזרת ישראל" וגלגלו אותה זה על זה, ובינתיים חילול הקודש נמשך.
1 צפייה בגלריה
המתפללים עושים צרכים ברחבת הכותל
המתפללים עושים צרכים ברחבת הכותל
המתפללים עושים צרכים ברחבת הכותל
"ההזנחה של האתר הזה היא בכוונת מכוון", אומרת רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית בישראל, בריאיון לאולפן ynet. "חווינו את הניסיון להדיר אותנו מהמקום הזה בערב תשעה באב, ניסיון שלשמחתנו נכשל. הציבור הפלורליסטי זקוק למקום הזה, אבל מי שמחזיק אותו כיום זו התנועה הקונסרבטיבית, על חשבונה, כדי לאפשר לעם ישראל להתפלל במקום".
לדברי גינסברג, פניותיהם לרשויות שיקימו במקום שירותים, לא נענו. "כל עוד מתווה הכותל לא מקודם, שום דבר לא קורה שם. צריך להתקדם עם מתווה הכותל כי אין פתרון אחר. זו הדרך היחידה לאפשר תפילה נאותה, ברמה גבוהה, שתאפשר ליהודים מכל העולם להתפלל במקום הכי קדוש לעם היהודי. הרי לאף אחד אין ספק שזה מקום קדוש בדיוק כמו רחבת הכותל המרכזית או הצפונית. אין שום סיבה בעולם שהדבר הזה לא יטופל".

"אין באמת בחירה"

גינסברג מוסיפה כי יש ניסיונות כמעט להעלים את קיומה של הרחבה הזו. "אם אנשים לא יודעים להגיע למקום, הם מפספסים אותה", היא אומרת. "הבחירה לא ניתנת באמת לעם ישראל. ועדיין, עשרות ומאות משפחות מתפללות שם, ומה שמדהים הוא שאפילו בתקופת הקורונה, כשכמעט אין תיירות שמגיעה מהעולם, יש מאות משפחות שמגיעות מהתפוצות לחגוג בכותל את הבר או בת מצווה של הילדים שלהם.
רקפת גינסברג מנכ"לית התנועה המסורתיתרקפת גינסברגצילום: דוברות התנועה המסורתית
"זה גם פתרון למשפחות ישראליות מכל הזרמים, הצבעים, הסוגים והעדות. לא במקרה אנחנו קוראים למקום 'כותל המשפחות'. הוא באמת מקום משפחתי שמשרת את עם ישראל כולו. ממשלת ישראל צריכה לקחת אחריות על המקום הזה בדיוק כמו שהיא לוקחת אחריות על הכותל ועל מקומות קדושים אחרים".