שלושה חודשים לפני ההילולה השנתית הגדולה בל"ג בעומר במירון, יקיימו השבוע בפיקוד העורף דיון משמעותי ראשון בסוגיית אישור המתווה לקיום האירוע, אם המלחמה תימשך.
בשל סדי הזמנים וההיערכויות הדחוקות, בפיקוד העורף צפויים להמליץ לקבל החלטה עקרונית בנושא עד לאמצע חודש מרץ, כדי לקדם היערכויות למתווה כלשהו, בכפוף לסיכונים הכרוכים במקום הנמצא במרחק כ-10 ק"מ בקו אווירי מגבול לבנון.
2 צפייה בגלריה
הילולת ל"ג בעומר במירון
הילולת ל"ג בעומר במירון
הילולת רשב"י בל"ג בעומר במירון. ארכיון
(צילום: AFP)
במערכת הביטחון מודעים ללחצים הפוליטיים שעשויים להגיע מחוגים חרדיים לקיים את האירוע ולו במתווה מצומצם, אך החשש הוא שבמצב כזה יגיעו בכל זאת עשרות אלפי מתפללים אל ההר, שספג עשרות טילי נ"ט מתקדמים ורקטות בחודשים האחרונים. חלק מהשיגורים פגעו ישירות ביחידת הבקרה האווירית שבראש ההר.
גורמי ביטחון מעריכים שגם אם תושג הסדרה ביטחונית עם חיזבאללה או הפסקת אש עם חמאס, במסגרת עסקת חטופים תמורת מחבלים, ש"תגלוש" כמו בפעימה הקודמת לרגיעה זמנית גם בגבול הצפון, אי-אפשר יהיה להבטיח את ביטחונם של רבבות אנשים בשטח הפתוח בהר, בטח מול תרחישי דוחק של הפעלת אזעקת אמת.
גם שימוש במאות חיילים ושוטרים לאבטחת האירוע, בתקופה ביטחונית עמוסה ובגזרת הגליל, יהווה שיקול לגבי ההחלטה הסופית. גורמים ביטחוניים מזכירים כי גם בשיאה של מגפת הקורונה הגיעו רבים להר כדי לקיים את ההילולה בניגוד להנחיות, חלקם באו במכוון כמה ימים קודם לכן.

אפשרות שתיבחן, במקרה שיוחלט על ביטול הילולת רבי שמעון בר יוחאי המסורתית, היא להוציא צו שטח צבאי סגור להר, כדי לאכוף את האיסור על הגעת מתפללים. בפיקוד העורף בוחנים אם לקיים אירוע קטן בהרבה בהר מירון בעוד כחודש, לציון יום לידתו ופטירתו של משה רבנו, בז' באדר ב' (17 במרץ), שכולל לרוב התכנסות של כמה אלפי מאמינים – הגם שהדבר מותר כעת לפי ההנחיות העדכניות, כולל בהר מירון.
הילולה גדולה בנתיבות, במתחם קברו של הבאבא סאלי, אושרה על ידי צה"ל באמצע התמרון הקרקעי, אך בגזרה הצפונית שבה הצבא לא מתמרן הסכנה גדולה בהרבה, בטח מול מאות אלפים שמרוכזים במקום אחד.
במקביל, מתחילת המלחמה אוגדת איו"ש אינה מאפשרת מסיבות ביטחוניות עלייה של מתפללים לקבר יוסף בשכם, אחרי זינוק בכמות הכניסות למקום שאושרו על ידי צה"ל בשנה שקדמה לפרוץ המלחמה.
2 צפייה בגלריה
 קבר יוסף בשכם, ארכיון
 קבר יוסף בשכם, ארכיון
קבר יוסף בשכם, ארכיון
(צילום: איתי אילנאי)
עם זאת, נאלצים מפקדים בגזרת חטיבת שכם להתמודד בכל חודש עם עשרות יהודים, שמנסים בכל זאת להגיע אל חלקת הקבר שמוקפת בשכונה פלסטינית, למרות האיסור והסכנה. "הם משלמים לפלסטינים שיסיעו אותם תוך מעקף של מחסומי הבידוק של צה"ל מסביב לעיר", העיד קצין בגזרה.