הסוכנות היהודית שוקלת את הפסקת את הפעילות ברוסיה נוכח דרישות חדשות של ממשלת רוסיה לקבלת מידע על פעילותה במדינה, דבר שעלול לפגוע ביהודים המקומיים. בסוכנות מסרו כי הם מקיימים "דו-שיח" מול השלטונות, במטרה לנסות לבטל את הדרישה – ושרת העלייה והקליטה העבירה פנייה דחופה לראש הממשלה "לפעול מול הממשל במוסקבה לפתרון הבעיה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הסוכנות היהודית פועלת ברוסיה זה שנים לעידוד עלייה, ומפעילה מחנות קיץ ומפעלי חינוך והוראה. נכון לעכשיו, נמסר כי עבודתה נמשכת כרגיל. בסוכנות מנסים לשמור על אופטימיות ומקווים להגיע לפשרה עם ממשלת רוסיה. נראה כי הממשל הרוסי החריף את הדרישות מהסוכנות, כפי שפורסם לראשונה בג'רוזלם פוסט, ובכך מנסה לדחוק אותה לפינה; ואולם, בניגוד לפרסומים, בסוכנות מכחישים את הפסקת הפעילות בפועל, ומנסים, כאמור, לפתור את המשבר. אין זו הפעם הראשונה שהשלטון הרוסי לוטש עיניים על פעילותה של הסוכנות, ובעבר פורסמו כתבות שטענו כאילו הסוכנות גורמת לעזיבה של גדולי המוחות מרוסיה לישראל.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"במסגרת עבודת המשלחת של הסוכנות היהודית ברוסיה, אנו נדרשים מדי פעם להתאמות כאלו ואחרות, על פי דרישת הרשויות", נמסר. "המגעים עם הרשויות מתקיימים באופן רציף, מתוך מגמה להמשיך את פעילותנו בהתאם לכללים שנקבעים על ידי הגורמים המוסמכים, וגם כעת מתקיים דו-שיח מסוג זה".
בתגובה מאוחרת יותר, הבהירו בסוכנות היהודית כי "במסגרת הליכים שוטפים של בקרה ובדיקה שמקיימות הרשויות המוסמכות ברוסיה, מול נציגויות הסוכנות מזה כמה שנים, ובהמשך להליך בקרה אדמיניסטרטיבי שהתנהל למעלה משנה - התקבל לאחרונה במשרדי הסוכנות במוסקבה מכתב מהרשויות, ובו הערות וביקורת בנושאים שנבדקו. מדובר בנושאים מינהליים בעיקרם, אך המכתב מצביע על בעיות שלדברי מחבריו נמצאו בביקורת ועל ההשלכות המשפטיות האפשריות שלהן".
עוד הוסיפו כי "המכתב מזמין את הסוכנות להגיב בכתב על אי הסכמה בנוגע לעובדות המצויינות בו, ולפיכך בכוונת הסוכנות ללמוד לעומק את משמעות הדברים שעלו והשלכותיהם, ולהתייחס בהתאם במסגרת המגעים השוטפים המתקיימים עם הרשויות".

"נושא רציני. נבחן את הטענות"

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, פנתה לראש הממשלה, יאיר לפיד, והסבירה לו את ההשלכות הדרמטיות, כדבריה. "עודכנתי הבוקר בדבר החלטת משרד המשפטים הרוסי", מסרה. "הסוכנות היהודית מהווה כידוע זרוע מרכזית של הממשלה ומשרד העלייה והקליטה, לעליית יהודים מכל רחבי העולם למדינת ישראל, ועלינו לוודא כי מרחב פעולתה נשמר כפי שהיה לאורך כל השנים.
"פניתי לראש הממשלה כדי לפעול מול הממשל במוסקבה לפתרון הבעיה, ואני מבקשת לחזק את הקהילה היהודית ברוסיה, שבוודאי חוששת בעת הזאת מהשלכות ההחלטה. העלייה היא זכות בסיסית ליהודי רוסיה, ונדאג שהיא תישמר ככזו".
גורם מדיני בכיר אמר בתגובה כי "משרד המשפטים הרוסי הוציא שאילתא לשגרירות במוסקבה על פעילות הסוכנות ברוסיה", וכי "זה לא משהו שמגיע לדרג מדיני, אלא מטופל על ידי השגרירות. לא הייתי מציע להיכנס להיסטריה", הוסיף. "זה נושא רציני ונבחן את הטענות. התחושה שלהם היא שהסוכנות אגרה מידע על אזרחים רוסים בניגוד לחוק הרוסי, והם דורשים על זה תשובות. נבדוק ונחזור אליהם".
הגורם הבכיר הבהיר כי "אין הרעה ביחסים של רוסיה עם ישראל, אלא הרעה ביחסים של רוסיה עם המערב כולו. ישראל היא חלק מהמערב ומצבה הרבה יותר טוב. יש אסקלציה של היחסים של הרוסים עם העולם המערבי, ואנו חלק מהעולם המערבי".

"להסתכל למציאות בעיניים"

אלקס ריף, מנכ"לית לובי המיליון, עמותה המסייעת לדוברי רוסית בישראל, אמרה בתגובה כי חייבים לזרז את תהליכי העלתם של יהודי רוסיה לישראל. "אנחנו צריכים להסתכל לאמת בעיניים", אמרה. "אין יותר תהליכי עלייה ברוסיה, אין יותר להמתין חודשים לתור עם הקונסול כדי לקבל אשרת עלייה, אין יותר תהליכים קונסולריים של לשלוח מסמכים בפקס או להגיע פיזית – חייבים להעביר את התהליך לדיגיטל באופן מיידי, ולהסתפק במינימום הנדרש. כולם עולים עכשיו ומסיימים תהליכים בארץ".
עוד אמרה ריף: "ישראל חייבת להיערך מיידית לגל ענק של עולים. 30 אלף אזרחי רוסיה כבר הגישו מסמכים לעלייה. עוד כ-550 אלף זכאי עלייה נמצאים ברוסיה. הפוטנציאל הוא עצום ונדרשת היערכות של כולם: מלונות, בנקים, מערכות חינוך, תעסוקה ובריאות. הגל הזה יהיה ענק, וכל דקה שבה אנחנו לא פועלים כדי להיערך אליו – אנחנו עושים טעות פטאלית. אין לנו זמן לאבד את יהדות רוסיה לעוד מסך ברזל ארור. חייבים לפעול עכשיו".
אתר "וסטי" מקבוצת "ידיעות אחרונות" פנה לשגרירות רוסיה בישראל לקבלת תגובה רשמית. בשגרירות סירבו להתייחס לנושא.