"הוא פתח את הדלת לעליונות הלבנה, הניאו-נאצים והשחורים הקיצונים שרוצים להשמיד את העם היהודי": דוח האנטישמיות השנתי, עם סיומה של 2022, ממקם את קניה ווסט בראש מחוללי האנטישמיות השנה, כך לפי מרכז שמעון ויזנטל. הדוח מדרג את עשרת התקריות האנטישמיות ומחוללי האנטישמיות החמורים ביותר לשנה החולפת.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"הזמר קניה ווסט הוא המחולל והמאיץ הגדול ביותר של אנטישמיות בשנת 2022, כי מה שהוא שיחרר נגד העם היהודי יישאר איתנו ויאיים עלינו עוד שנים רבות", אמר הרב אברהם קופר, דיקן עמית ומנהל עשייה חברתית גלובלית במרכז ויזנטל, במסיבת עיתונאים שנערכה בירושלים. "האנטישמיות הגואה כיום ברחבי העולם היא איום קיומי עבור העם היהודי – ועלינו, מדינת ישראל והעולם היהודי, לפעול ביחד כדי להביס אותה. לא נצליח לעשות את זה לבד. אנו צריכים הרבה בני ברית וידידים בעולם כדי להיאבק בה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב קופר אמר כי מרכז שמעון ויזנטל מצפה מאילון מאסק לפעול נגד האנטישמיות, אך עד כה לא זכה לתשובה. "אני לא אומר שמאסק הוא שונא יהודים, אבל הוא בעל הבית של טוויטר, ובשם חופש הביטוי מאפשר לאנטישמים לפעול ברשת", הבהיר. "זה התחיל עם קניה ווסט וההתקפה שלו נגד העם היהודי, אבל לא נגמר.
6 צפייה בגלריה
קניה ווסט. מחוללי האנטישמיות הגדולים ביותר הם המשפיענים
קניה ווסט. מחוללי האנטישמיות הגדולים ביותר הם המשפיענים
קניה ווסט. מחוללי האנטישמיות הגדולים ביותר הם המשפיענים
(מרכז שמעון ויזנטל)
"העליונות הלבנה והניאו-נאצים כבר הגיעו לטוויטר, כי מאסק הבהיר נכונות לאפשר לכל אחד הזדמנות להישמע. הם ראו בקניה ווסט מבחן, למרות שהוא שחור, ומרגע שהפיץ את השנאה האנטישמית שלו, הם הצטרפו. הם שונאים את השחורים, אבל השנאה שלהם כלפי יהודים חזקה יותר, אז פתאום קניה ווסט הוא כמו ילד פוסטר בשביל הניאו-נאצים והעליונות הלבנה".
הרב קופר הזהיר: "למדנו כבר מהנאצים ומה שקרה. התחילו במילים ואחרי זה נרצחו שישה מיליון יהודים. אנחנו מבקשים מטוויטר, מפייסבוק ומאינסטגרם שיאמצו חוקים ויכניסו כלי בינה מלאכותית, כדי שלא ישתמשו בפלטפורמות שלהם להפצת שנאה נגד העם היהודי".

ואלה הגורמים לאנטישמיות, לפי הדוח

במקום הראשון, המשפיענים. בין הסיסמאות שהפיצו – "היהודים הם חמדנים, עשירים, אובססיביים לכסף ולשליטה על הכלכלה (או הבריאות)"; "היהודים שולטים על התקשורת (או הוליווד)"; "יהודים היו בין יוזמי העבדות וניצול השחורים"; "היהדות היא בית הכנסת של השטן"; "העם היהודי הוא לא העם היהודי האמיתי"; "היהודים הם מזויפים".
6 צפייה בגלריה
מתוך דוח האנטישמיות
מתוך דוח האנטישמיות
מתוך דוח האנטישמיות
(מרכז שמעון ויזנטל)
המשפיען האנטישמי המרכזי השנה, כאמור, הוא הזמר קניה ווסט, שהשתמש בהשפעתו חסרת התקדים במדיה החברתית כדי להפוך את הביטויים ההיסטוריים הללו לסופת אש של אנטישמיות בזמן אמת, שנספגה בקרב מיליונים. בדוח מאשימים את ווסט כי שיתף קונספירציות אנטישמיות ברשתות החברתיות, וסיפק השראה למשפיענים נוספים, דוגמת שחקן הכדורסל קיירי אירווינג, שהעלה סרט אנטישמי ל-22.5 מיליון עוקביו.
תרומתו של ווסט לאנטישמיות גדלה כאשר אכל ארוחת ערב עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ופעיל הימין הקיצוני מכחיש השואה ניק פואנטס. הדוח מאשים את הרשתות החברתיות הגדולות, שהיו יכולות לחסום את צונאמי השנאה בהתבסס על תנאי הקהילה שלהם – אך באופן עקרוני, בחרו שלא לעשות זאת.

"מיליונים מאמינים שישראל מבצעת שואה"

במקום השני ממקם מרכז שמעון ויזנטל את מועצת זכויות האדם של האו"ם, שאחראית לדבריו לדמוניזציה של ישראל ולנורמליזציה של אנטישמיות. עורכת הדין האיטלקייה, פרנצ'סקה אלבנזה, מי שאחראית מטעם המועצה לדיווח על מצב זכויות האדם בשטחים – היא "אנציקלופדיה אנטי-ישראלית מהלכת", כך בדוח, "ועומדת מאחורי אמירות אנטישמיות מובהקות כגון השוואה בין ישראל לגרמניה הנאצית".
6 צפייה בגלריה
מפלס אנטישמיות גבוה בקרב העבריים השחורים
מפלס אנטישמיות גבוה בקרב העבריים השחורים
מפלס אנטישמיות גבוה בקרב העבריים השחורים
(מרכז שמעון ויזנטל)
לדברי מחברי הדוח, עד היום האו"ם לא נקט כל פעולה כדי להטיל סנקציות נגד אלבנזה או להורות לה להסיר את הפוסטים האנטישמיים שלה. האו"ם גם לא הצליח להתמודד עם שלושת הדיפלומטים חברי ועדת החקירה של מועצת זכויות האדם של האו"ם, ובראשם נאווי פילאי, שהאשימו את המדינה היהודית באפרטהייד – ודחו את דאגותיה הביטחונית של ישראל כפיקציה. בין חברי הוועדה – מילון קוטארי, שטען כי "הרשתות החברתיות נשלטות בידי הלובי היהודי", וכי ישראל היא מדינת אפרטהייד שלא צריכה להיות חברה באו"ם.
במקום השלישי ממקם הדוח את מחמוד עבאס והרשות הפלסטינית. במסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, הצהיר אבו מאזן כי ישראל "ביצעה 50 שואות נגד הפלסטינים". שולץ גינה את הדברים רק ביום שלמחרת. בדוח מציינים כי מיליוני אירופים מאמינים כי ישראל היא נאצית. סקר שפורסם בדצמבר הגיע למסקנה שאחד מכל שלושה נורבגים מאמין שישראל מתייחסת לפלסטינים גרוע כמו שהנאצים התייחסו ליהודים. סקר קודם בגרמניה אישר דעות דומות.

63% מפשעי השנאה מבוססי דת – נגד יהודים

במקום הרביעי בדוח ממוקמת איראן – נותנת חסות מדינתית לשנאת יהודים. מול המחאות הגואות, המשטר מחריף את איומיו להשמדת ישראל באמצעות מתקפת טילים מאסיבית, אם המדינה היהודית תנסה לפגוע במתקני הגרעין של איראן. בהתאם למיטב המסורת הנאצית והסובייטית, השנאה מובלת על ידי "המרכז ללימודי היהדות באיראן".
6 צפייה בגלריה
"הרווארד תומכת באפרטהייד הישראלי"
"הרווארד תומכת באפרטהייד הישראלי"
שלט שבו נכתב "הרווארד תומכת באפרטהייד הישראלי"
(צילום: ארגון StopAntisemitism)
המרכז פרסם יותר מאלף חיבורים אנטישמיים, הכוללים תערובת רעילה של תיאולוגיה, שנאה היסטורית ליהודים וסיסמאות אנטי-ישראליות. זה כולל את עלילת הדם הטוענת כי שורשי "הריגת ילדים" בידי ציונים בפלסטין שוכנים בתורה. במאמר אחר נטען שמקובלים יהודים מודים כי השטן הוא האור המנחה שלהם.
לצד מחוללי אנטישמיות מונה הדוח, כאמור, גם את תוצאותיו – התקריות הקשות של השנה האחרונה. בראשן – תקרית בני הערובה בבית הכנסת בטקסס בינואר, שבוצעה בידי מאליק אכרם, מחבל בריטי-פקיסטני חמוש. למרבה המזל איש מארבעת בני הערובה לא נפגע, אך התקרית הותירה שאלות רבות ללא מענה: מי עמד מאחורי המתקפה? מי מימן את הטיסה של אכרם? מי בחר את היעד? למה בית כנסת?
בעקבות התקרית הקים ראש האף-בי-איי, כריסטופר ריי, כוח משימה מיוחד בנושא אנטישמיות. לדבריו, 63% מפשעי השנאה המבוססים על דת בארה"ב כוונו נגד יהודים, שהם קצת יותר מ-2% מהאוכלוסייה במדינה.

ניו-יורק: חרדים מותקפים יותר

הדוח מציין גידול בפשעי השנאה בניו-יורק. התקפות פיזיות על יהודים חרדים באזור ניו-יורק הן הגבוהות ביותר מזה עשרות שנים: הם הוכו, ירקו עליהם, כובעיהם נקרעו מראשם והם ספגו קללות. בחודש נובמבר נעצרו שני גברים שאיימו לבצע מתקפת ירי נגד בית כנסת. בביתם נתפס מצבור נשק.
בדצמבר הותקף יהודי בן 63 מאחור, בסנטרל פארק, בידי אדם שקרא לעברו "קניה ווסט 2024". ידו ואחת משיניו נשברו. שבוע קודם לכן נעצר גבר מניו-יורק והואשם בירי באקדח אוויר לעבר יהודי חרדי ובנו בן השבע, מול מכולת כשרה בסטטן איילנד. ראש עיריית ניו-יורק הדגיש כי לא יסבול התקפות על יהודים – ולא יתקיים עוד הסדר טיעון לעבריינים. בדוח מצוין כי לא ברור אם יש די כוח משטרתי לטפל בגל פשעי השנאה, ואם בעידן הנוכחי קיים רצון בהנהגת ניו-יורק ליצור הרתעה נגד פשעי שנאה אנטישמיים.
פשעי השנאה זינקו השנה ב-71%. המטרות העיקריות: יהודים ושחורים. הורים ותלמידים בבית ספר יהודי לבנות היו עדים לגבר בשיקגו שאיים "לשרוף רב בתנור גז" ימים ספורים לפני החנוכה. האיש נעצר והוחזק בערבות.

גרמניה 2022: 1,555 תקריות, נכון לאוקטובר

הדוח מפרט פשעי שנאה גם מחוץ לארה"ב: כך, בלונדון הותקפה ילדה בת 13. מתפלל שיצא מבית כנסת בסטמפורד היל, שכונה שבה מתגוררים חרדים רבים, ספג מטח ביצים מרכב נוסע. חבורת נערים איימו בסכין על שתי נערות יהודיות באותה שכונה, בדרכן הביתה מבית הספר. שני ילדים בני 11 הותקפו בידי חבורת נערים, ועוד.
6 צפייה בגלריה
אישה בועטת בחייל. מתוך החוברת השנויה במחלוקת
אישה בועטת בחייל. מתוך החוברת השנויה במחלוקת
אישה בועטת בחייל. מתוך תערוכה שנויה במחלוקת בגרמניה
(צילום: קטלוג דוקומנטה)
בגרמניה דיווחה המשטרה הפדרלית הגרמנית כי נרשמו 1,555 תקריות אנטישמיות בשנת 2022. כך למשל, בנובמבר נעצר גבר איראני גרמני בשל פיגועי בקבוקי תבערה מרובים על בתי כנסת. בעיר אסן נורו מספר יריות לביתו של הרב. בברלין התרחשו באותו היום שתי תקיפות של נוסעי רכבת יהודים. אחד הקורבנות הוא אריאל קירזון, רבה של קהילת פוטסדם, שדיבר בעברית בטלפון נייד מחוץ לתחנת הרכבת. התערוכה האנטישמית דוקומנטה בגרמניה, שמומנה בחלקה על ידי הממשלה, הציגה יצירה שבה נראה חייל ישראלי עם ראש חזיר – ויהודי דתי עם סמל SS.
כמה מהקמפוסים בארה"ב הם כבר מזמן אקס-טריטוריה עבור יהודים. בהרווארד נתלשו פוסטרים של ארגון הסטודנטים הלל והודבקו מדבקות אנטי-ישראליות על קופסאות חומוס. כמו כן, נעשו ניסיונות לשבש נאומים של דוברים פרו-ישראליים. רוסס צלב קרס במעונות והוצבו שלטים נגד ישראל.
שליש מהסטודנטים באוניברסיטת ניו-יורק חוו אנטישמיות בקמפוס, מה שהוביל את חלקם לנשור מהלימודים. בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ברוקלין שונה התקנון כך שנאסר על ציונים או על כל אדם שתומך בישראל לנאום באירועים בקמפוס.

הטלגרם: "בור השופכין של האנטישמיות"

תנועת BHI – בני ישראל (או העבריים) השחורים – הטוענים כי הם "היהודים האמיתיים", התחזקה מאוד מאז אמירותיהם של קניה ווסט וקיירי אירווינג. אלפים מתומכי התנועה צעדו מסביב לברקלי סנטר, אולמה הביתי של קבוצת הכדורסל ברוקלין נטס, והביעו תמיכה באירווינג כשהם קוראים "אנחנו היהודים האמיתיים והגיע הזמן להתעורר".
לבסוף מצביע הדוח על פלטפורמת הטלגרם, כ"בור השופכין של האנטישמיות ונירמול השנאה" עבור שונאי יהודים וקיצונים אחרים שחסומים בפלטפורמות אינטרנט אחרות. חוקרי מרכז ויזנטל זיהו למעלה מ-400 קבוצות וערוצים בטלגרם, כולל המניפסט הגזעני והאנטישמי שחיבר המחבל שרצח 51 בני אדם בניו-זילנד ב-2019. אחת הקבוצות נקראת "היהודים הם קניבלים", וטוענת כי "היהודים זקוקים לדם, איברים ואנרגיה של בני אדם. היהודים הם מתים, נטולי נשמה, מצפון, כבוד. הם רק מכונות שנראות אנושיות".
הרב אברהם קופר, דיקן עמית ומנהל עשייה חברתית גלובלית במרכז ויזנטלהרב אברהם קופרמרכז שמעון ויזנטל
בטלגרם מקודמים ערוצים של אנטישמים כגון "הפרוטוקולים של זקני ציון המלומדים" וכן סטריאוטיפים. קבוצות ניאו-נאציות ולבנות מתארגנות בגלוי בפלטפורמה זו, ומשתפות תעמולה כדי לגייס אנשים חדשים. התלונות של מרכז שמעון ויזנטל לטלגרם בבקשה למחיקת שנאה וחומרים מסיתים, אומרים שם, נופלות על אוזניים ערלות.
"היום יהודי דתי לא יכול ללכת בביטחה בניו-יורק, לוס-אנג'לס, טורונטו וברלין, כי מישהו עלול להרביץ לו או חמור מכך", אומר הרב קופר. "נשים העונדות שרשרת מגן דוד או ח"י מפחדות ללכת ברחוב... אז מה העתיד של היהדות בחו"ל".
הוא הוסיף כי הרבה מהשנאה נובעת מאנטי-ישראליות. "הם מכניסים את הרעל לאוניברסיטאות. קניה ווסט מכניס את הרעל לרשתות החברתיות. זה פוגע בשם הטוב של מדינת ישראל. זה פוגע בעוצמה של מדינת ישראל... צריך להבין שהקיצונים של העבר, הם היום המיינסטרים. זה כמו סרטן. זה מתפשט בקמפוסים, והאוניברסיטאות לא עוצרות את זה. העם היהודי לא יכול לעצור את זה לבד. עלינו להכפיל את המאמצים, בהובלת ישראל, למצוא בני ברית שיסייעו להשיב מלחמה לאנטישמיות".