האובססיה במגזר הדתי סביב כיסוי הראש של נשים נשואות מככבת במערכון של החבורה הקומית "שלושתרבעי", המורכבת משלוש שחקניות מהציונות הדתית. במערכון, תחת הכותרת "עשי זאת בעצמך", מומחית אמורה ללמד את הצופות והצופים איך לתלות מדף מעץ – אבל למעשה היא מדגימה רק שיטות שונות לסגירת שקיות ניילון עם ברגים. כל אחת מהדרכים לסגירת השקית היא חיקוי של שיטה אחרת לקשירת מטפחת ראש.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עשור אחרי שחבורת "אנדרדוס" (מתן צור, יאיר יעקבי, נדב נוה ואשר בן-אבו) החלה מהפכה בעולם ההומור של הציבור הדתי-לאומי, חברי ההרכב הקומי המצליח עומדים גם מאחורי היוזמה החדשה בשם שלושתרבעי – חבורה של שלוש דתיות צעירות ומוכשרות, שבחודשים האחרונים מעלות ליוטיוב סרטונים מצחיקים שזוכים לעשרות אלפי צפיות.
מלבד הסרטונים על העולם הדתי, המערכונים של שלושתרבעי כוללים גם הומור כלל-ישראלי ואוניברסלי – כמו הקטע "מסונג'רת מסונג'רת מסונג'רת" על אמא שמוכנה לעשות טובה לחברה ולהוציא ילד מהגן, ומגלה במהירות שכל האימהות קופצות על העגלה, תרתי משמע; או הסרטון "ג'וק בבית", שבו צעירה נכנסת להיסטריה כשהיא מגלה בבית תיקן, אבל פחות מבוהלת מהעובדה שבאותו רגע ממש נכנס שודד חמוש באקדח לבית ודורש ממנה את התכשיטים.
4 צפייה בגלריה
מימין: רותם רייף, שרי תורג'מן וצוריה נעים
מימין: רותם רייף, שרי תורג'מן וצוריה נעים
מימין: רותם רייף, שרי תורג'מן וצוריה נעים. "להרים מצב רוח זו שליחות"
(צילום: שלושתרבעי)
הצעירה מבין שלוש חברות ההרכב היא צוריה נעים (24), רווקה ירושלמית שלמדה בבית הספר למשחק אספקלריא ובתיאטרון פסיק. כמקובל בז'אנר, כמו שחקנית אמיתית בתחילת דרכה אשר מחכה לפריצה הגדולה, היא עובדת כמלצרית.
רותם רייף (33), נשואה ואם לארבעה בנים, למדה משחק במכללת אמונה והיא מתפרנסת כמורה לתיאטרון, בישיבת קרני שומרון ובאולפנת להבה. לאורך השנים היא כבר זכתה לחשיפה בימתית כשחקנית בתיאטרון הבובות של שרית ברנס, בהצגות ילדים, וגם גילמה את "רותקל'ה" בתוכנית הילדים "שלומי וסתם" של ערוץ 14 (לשעבר 20).
המבוגרת בחבורה היא שרי תורג'מן (37), נשואה ואם לחמישה. היא למדה תיאטרון במכללת אמונה וכיום עובדת כמרכזת מגמת תיאטרון בתיכון אמי"ת עכו.

4 צפייה בגלריה
חברות שלושתרבעי עם נדב נוה, אשר בן-אבו ומתן צור מחבורת אנדרדוס
חברות שלושתרבעי עם נדב נוה, אשר בן-אבו ומתן צור מחבורת אנדרדוס
נדב נוה, אשר בן-אבו ומתן צור מחבורת אנדרדוס עם חברות שלושתרבעי. "רצינו ליצור משהו חדש"
(צילום: שלושתרבעי)

עם הגב של אנדרדוס

חדי העין יזכרו את רייף כ"ליאת המגביהה" מהסרטון "דוסותיים" של חבורת אנדרדוס, שהתייחס בהומור לנשים פמיניסטיות שרוצות לא רק להתפלל אלא גם להגביה את ספר התורה בבית הכנסת. במערכון הדמות שהיא מגלמת עוברת אימונים בהרמת משקולות לקראת האתגר הגדול מכולם – הנפה והגבהה של ספר תורה ספרדי.
על השאלה המתבקשת – מה פתאום לייצר לעצמם מתחרים – משיב מתן צור מאנדרדוס: "לכל יוצר יש רצון פנימי לחפש שדות חדשים של יצירה. גם היוזמה הזו הגיעה כי רצינו ליצור משהו חדש. במקרה הזה, זו באמת נישה שונה מהנישות הרגילות שלנו, והיה לנו מעניין לשלב את הניסיון שלנו עם יוצרות חדשות ומוכשרות, ולהגיע לעוד קהל נשי".
"לאורך השנים היו הרבה פניות להצטרף להרכב שלנו", אומר צור, "גם של גברים וגם של נשים, אבל שמרנו על עצמאות. מראש זו הייתה חבורה של ארבעה חברים, ולכן כשהיינו צריכים שחקנית, או שחקן, פנינו לאנשי מקצוע. עכשיו זו ההזדמנות של הרכב נשי".
מי המציא את השם? למה "שלושת רבעי"? "רעיון שלי. השם מרמז גם לזה שהן הרכב של שלוש קומיקאיות, וגם ל'שלושת רבעי', הכינוי לאורך השרוול בחולצות שרוב בנות המגזר לובשות, נושא שהוא לפעמים גם סוגיה נפיצה".

"אני שיחקתי עם אשר בן-אבו מאנדרדוס", מספרת תורג'מן על היווצרות ההרכב שלהן, "אנדרדוס פנו והציעו את נעים, כי את רייף כבר הכרתי מהעבודה בתחום התיאטרון".
מתברר שבתחילה צעירה אחרת אמורה הייתה להשתתף בהרכב: "המועמדות שלה נפלה ברגע שהיא הבינה שמדובר בפרויקט שיצריך בעתיד גם הופעות בלילות והרבה חשיפה".
איך נוצרו המערכונים? "הם הביאו טקסטים ואנחנו אמרנו מה אנחנו חושבות", עונה רייף.
מי זה "הם"? "כל הזמן מישהו אחר שם הציע, אבל אנדרדוס זו ישות אחת, ממש בן אדם אחד", היא אומרת ופורצת בצחוק. "בפעם הראשונה שעשינו מפגש משותף הייתי המומה – למרות שהם ארבעה וכל אחד יכול להגיד משהו סותר, הם עובדים בהרמוניה, וזה היה שיעור לחיים על שיתוף פעולה".
4 צפייה בגלריה
עם חברי אנדרדוס בצילומים
עם חברי אנדרדוס בצילומים
כוכבות שלושתרבעי עם חברי אנדרדוס בצילומים
(צילום: שלושתרבעי)
ומה באשר לחילוקי דעות? נעים: "בהתחלה, חלק מהטקסטים שלהם אהבנו וחלק לא אהבנו. היו טקסטים שפחות התאימו, אבל נוצרה קבוצה שעובדת בשיתוף פעולה".
תורג'מן: "זה מקצוע עם סופר-אגו, כי את רוצה להביא את המקום שלך. לוודא שאת באה לידי ביטוי. אבל אני מרגישה שאנחנו מאפשרות מקום אחת לשנייה. יש שיתוף פעולה נעים, ובסוף היצירה לא באה מאגו".
אפרופו אגו, מתברר שחברי אנדרדוס לא רק יזמו את הקמת שלושתרבעי וכתבו איתן את החומרים הקומיים, אלא שארבעת המופלאים גם מצלמים את הסרטונים ועורכים אותם בעצמם, מה שחוסך בהוצאות. הפעם הגברים מוותרים על האגו ונשארים, כאמור, בצד ומאחורי הקלעים.

"לא נצחק על טבילת נשים במקווה"

מטבע הדברים, הן הכי מצחיקות ואפילו מעוררות מחשבה כשהן משתעשעות על חשבון המגזר הדתי. למשל במערכון "כיסוי ראש מלא", שבו הדמויות מספרות, בסגנון התוכנית "סליחה על השאלה", שהדרך הטובה ביותר למנוע גלישת שערות מכיסוי הראש היא להשתמש בכיסוי ראש שפשוט מכסה את כל הראש והפנים, למעט אזור הפה.
"אנשים שאני פוגשת ממש עפים על הסרטונים", מספרת נעים. "זה מצחיק שאפילו חברים חילונים שלי נהנים מזה, כי לרוב מדובר במערכונים נישתיים מאוד".
על מה לא תצחקו? תורג'מן: "על הנושא של טבילת נשים במקווה. זה נושא שאפשר לצחוק עליו בשמחה, להפיל נשים מצחוק – חד-משמעית. אבל נעשה את זה רק באולמות, על במה בלייב, מול נשים בלבד; לא כסרטון. זה לא נושא שצריך להיות ויראלי".

רייף: "לגבי חלק מהטקסטים שאנדרדוס הציעו לנו, הרגשנו שזה לא מתאים בפורמט של סרטון, אבל יכול להיות כחלק מפורמט של מופע".
"שתיים מאיתנו נשות חינוך ואימהות לילדים. אנחנו לא יכולות בשם האמנות לצחוק על הכול, ואנדרוס כיבדו את זה", היא מציינת. "הם אמרו: 'אם יש משהו שלא נוח, לא נעלה. אם יש משהו שצריך לדייק, אנחנו נדייק'. כך לגבי כל סרטון".
יש לכן שיר משעשע שכולל שירת נשים – סוגיה נפיצה מבחינה הלכתית ודתית. רייף: "אמרתי כבר בהתחלה שאני לא שרה בפני גברים".
תורג'מן: "גם אני לא שרה בפני גברים".
נעים: "אני כן שרה, ולכן בקליפ הזה רק אני שרה".
המערכון "שיבואו אלינו". רק צוריה נעים שרה

לצחוק אחרי לידה שקטה

מאחר שהחברות בשלושתרבעי מצריכה חשיפה ציבורית, מתבקש לשאול איך קיבלו בני המשפחה את הכיוון החדש. תורג'מן אומרת: "אני נשואה לבעלי כבר 15 שנה, אז זה כבר לא רלוונטי אם הוא מברך ותומך".
מה? "אני צוחקת כמובן, יש פרגון מלא. שנים אמרו לי, 'למה את לא עושה עם עצמך משהו?'. אני רואה את זה כדרך חדשה, כהזדמנות, כמתנה".
רייף: "בעלי תותח, הוא תומך בי ומפרגן, ושומר על הילדים בימים של הצילומים. הוא נותן לי גיבוי מלא ומאמין בי".
4 צפייה בגלריה
מתוך צילומי המערכון "סליחה על השאלה – כיסוי ראש מלא"
מתוך צילומי המערכון "סליחה על השאלה – כיסוי ראש מלא"
מתוך צילומי המערכון "סליחה על השאלה – כיסוי ראש מלא"
(צילום: שלושתרבעי)
וההורים? "הם קראו לי על שם הקומיקאית רותם אבוהב, כך שנראה שהגורל נכתב לי מראש".
"ההורים שלי נהנים מאוד וגאים בי", מספרת נעים. "הם יודעים שזה החלום שלי, לעסוק במשחק, ובפרט בז'אנר הקומי. החברות תמיד אומרות: 'כשתעשי סטנדאפ שמרי לנו מקום בשורה הראשונה'. כנערה עשיתי חיקויים של מורות ושל דמויות מסרטים. בהמשך למדתי ליצנות רפואית וגיליתי שזה מדהים, מהפן הרפואי והאישי. עכשיו עם הסרטונים, אני מודה ל-ה' כל יום על הזכות לשמח אנשים".
"אני קיבלתי הודעה ממישהי אחרי לידה שקטה. היא כתבה: 'הרבה זמן לא צחקתי. ראיתי את הסרטון שלך וממש צחקתי, אחרי הרבה זמן'", מספרת רייף ומסכמת: "הרגשתי שבשביל זה אני עושה את זה. אם הקדוש ברוך הוא נתן לי כישרון להרים מצב רוח, זו השליחות שלי".