תקדים: סרבנית גט נשלחה לכלא על שמיאנה להתגרש מבעלה וכלאה אותו בנישואיהם הכושלים. נשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב הראשי דוד לאו, הוציא נגד האישה פקודת מאסר, לאחר שבמשך ארבע שנים לא התייצבה לדיונים בעניינה, לא צייתה להחלטות בתיק – והתחמקה מכל ניסיונות בית הדין ליצור עמה קשר. הבוקר (א') היא אותרה בידי משטרת ישראל ונעצרה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מדובר בפעם הראשונה בתולדות בתי הדין הרבניים בישראל שבה אישה נשלחת למאסר בגין סרבנות גט. בני הזוג נישאו בשנת 2000 ולהם שתי בנות, כיום בגילי 13 ו-16. לפני כ-15 שנים התעוררו בעיות בקשר בין בני הזוג, ובשנת 2018 פתח הבעל תיק גירושין בבית הדין הרבני – זאת לאחר שקודם לכן התנהל דיון ארוך בבית המשפט לענייני משפחה בעניין הרכוש והמשמורת, ונקבע כי הקטינות יועברו לידי האב.
קראו עוד בערוץ היהדות:
האישה לא התייצבה לאף אחד מהדיונים שהתנהלו בבית המשפט לענייני משפחה, וכך גם לדיונים שהתנהלו בבית הדין הרבני. בית הדין הוציא נגדה צו מעצר והיא הובאה לדיונים באמצעות משטרת ישראל, אך סירבה לענות לשאלות בית הדין ושוחררה בערבות. לדיונים הבאים הופיעה האישה לאחר שהופקדה ערבות, אולם היא התעקשה שהיא איננה מוכנה לקבל גט ועומדת על דעתה לפנות להליך של "שלום בית" עם בעלה.

גם סנקציות לא הועילו

לאורך השנים הטיל בית הדין סנקציות על האישה: שלילת רישיון נהיגה, הקפאת חשבון בנק ועוד, אך היא עמדה בסירובה להתגרש. בשנת 2019, לאחר שכל מאמצי בית הדין להביא את האישה להסכמות עלו בתוהו, העביר בית הדין את התיק לטיפול אגף העגונות. האגף גייס לצורך העניין פסיכולוג, אבל מאמציו המתמשכים לשכנע את האישה לשתף פעולה עם בית הדין לא צלחו, והמטפל קבע כי האישה מסרבת לקבל את המציאות ולשחרר את בעלה כדי שיתחיל בחיים חדשים.
2 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
האישה סירבה להתייצב לדיונים. בית דין רבני
(צילום: דוברות בתי הדין הרבניים)
בית הדין הוציא החלטה לחיוב גט, אבל בדיונים הבאים האישה שוב לא הופיעה, ובית הדין נאלץ להורות שוב על מעצרה. האישה שהתה במעצר 24 שעות, עד שגיסה שחרר אותה בערבות של 20 אלף שקלים.
בשלב זה ניסה בית הדין להשפיע על האישה באמצעות מקום עבודתה – וגם הניסיון הזה לא הוביל לשינוי. בית הדין הפנה את הטיפול לעובדת סוציאלית, והיא הוציאה דוח שבו עדכנה את בית הדין כי האישה איננה משתפת פעולה.
2 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני אילת
בית הדין הרבני אילת
הרב הראשי ונשיא בית הדין הגדול, הרב דוד לאו, אישר את פקודת המאסר
(צילום: דוברות בתי הדין הרבניים)
במשך דיון ארוך ניסו הדיינים שוב ושוב לשכנע את האישה להסכים לגט, אבל האישה סירבה לכל הצעותיהם. בית הדין ביקש את אישורו של נשיא בית הדין הגדול, הרב דוד לאו, להוציא פקודת מאסר נגד האישה – והאחרון אישר את פקודת המאסר נגדה. עד היום, ניתן בארץ עונש מאסר לגברים סרבני גט, אך לא לנשים.

מעקב באמצעות חוקרת פרטית

לאחר אינספור ניסיונות להביא את האישה לקבלת גט בהסכמה, פעל אגף עגונות באמצעות חוקרת פרטית, איתר את האישה וביצע אחריה מעקב. האישה התנהלה כמי שבורחת, הלכה דרך סמטאות צרות וחזרה על עקבותיה, וזאת במטרה למנוע מעקב אחריה.
לבסוף חזרה האישה לביתה ונעלה את עצמה בתוכו. משטרת ישראל שנקראה לאכוף את החלטת בית הדין דפקה בדלת, אבל האישה סירבה לפתוח, ובסופו של דבר נאלצה המשטרה לפרוץ פנימה. לאחר הפריצה הוצע לאישה לקבל את הגט ולהימנע ממאסר, אך היא סירבה.
מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אלי בן דהן, אמר היום כי "בית הדין עשה כל מאמץ שלא לעשות שימוש בכלים העומדים לרשותו על מנת לאכוף על האישה את החלטותיו. לצערנו, האישה סירבה לשתף פעולה והתעקשה לכלוא את בעלה במערכת נישואים על הנייר בלבד. אני מקווה שבימים הקרובים תבין האישה את מצבה ותואיל לקבל את גיטה".