האישה כבר שוחררה מעגינותה ואף נישאה לאדם אחר, אבל סרבן הגט שאמלל אותה במשך שנים ימשיך לשלם על מעשיו: עודד גז, שהיה במרכז אחד ממקרי הסרבנות המפורסמים בישראל, צפוי לרצות עונש מאסר בגין בריחתו בריחתו מהארץ בזהות בדויה, במטרה לחמוק מהחובה לגרש את אשתו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
סיפורו של גז, ד"ר לפיזיקה, נחשף ב-ynet בשנת 2018, לאחר שבית הדין הרבני התיר לביישו ב"שיימינג". בהחלטה חריגה שפרסם אז הרכב דיינים, בראשות הרב הראשי דוד לאו, נקבע כי ניתן לפרסם ברבים את שמו ותמונתו של האיש על מנת שהציבור יוקיע אותו כסרבן – ויטיל עליו סנקציות חברתיות ודתיות. בעקבות כך, הוא הורחק ממוסדות אקדמיה ותורה שבהם לימד, ושילם מחיר על מעשיו בקהילה המקצועית שבה פעל.
קראו עוד בערוץ היהדות:
לאחר שהדיינים הגבירו עוד את הלחץ עליו, והיה חשש כי הצעד הבא יהיה עונש מאסר – נמלט עודד גז לחו"ל, למרות צו עיכוב יציאה מהארץ שהוצא נגדו, באמצעות דרכון מזויף. בעקבות כך פנה בית הדין למהלך "עוקף סרבנות", ובצעד חריג ביותר ביטל למפרע את נישואיו לג'. המשמעות: האישה נחשבת כמי שלא נישאה מעולם, וממילא אינה זקוקה לגט כדי להיחשב פנויה.
הנימוק לפסילת הנישואים היה שעד הקידושין בחתונתם של בני הזוג גז היה "פרוץ בעריות" (כלומר, ניהל חיים מתירניים מבחינה מינית), והוא הפר איסורים דתיים חמורים נוספים בתחומי השבת וכשרות. בית הדין פרסם בשעתו הודעה מיוחדת שבה הוסבר כי אותו אדם שהיה עד בחתונה של גז "חי חיים המנוגדים באופן מוחלט וברור לתורה ומצוות", ובין השאר, חילל שבת ברבים (ואף עבד בסופי שבוע) וקיים יחסי אישות מלאים עם נשים. "הייתי מודע לאיסור נידה, אבל זה לא הפריע לי", העיד על עצמו.

"אמירה ציבורית חשובה"

לימים חזר גז לישראל, והועמד לדין בגין הפרת צו עיכוב יציאה מהארץ וזיוף דרכון. לאחרונה גזר עליו בית משפט השלום בראשון לציון עונש של 17 חודשי מאסר בפועל (ועוד שישה על תנאי). הבוקר היה אמור גז להתחיל לרצות את עונשו בכלא הדרים, אך כניסתו לכלא נדחתה לפי שעה כדי לאפשר לו לערער על גזר הדין.
"הנאשם פנה לגורם שאינו ידוע, וממנו קיבל בתמורה לסכום של 20 אלף ש"ח דרכון מזויף, שבו הופיעו פרטיו של אדם אחר לצד תמונת הנאשם", כתב השופט עמית מיכלס בפסק הדין. "הנאשם הגיע לנמל התעופה בן-גוריון כשהוא מחופש לאדם בעל חזות חרדית ובידו הדרכון המזויף, ויצא מישראל בטיסה להונגריה".
"נסיבות ביצוע העבירות במקרה שלפנינו חריגות בחומרתן", הוסיף השופט. "הנאשם לא השלים עם ההגבלות שהטיל עליו בית הדין הרבני, בעקבות סירובו המתמשך לתת גט לג', ורקם תוכנית בריחה מהארץ שנועדה לאפשר לו שלא לקיימן מבלי להיענש". זאת ועוד: "הנאשם לא השכיל לנצל את זכות המילה האחרונה שנתנה לו לצורך הבעת צער וחרטה על מעשיו ועל הסבל שגרם לג', אלא התמקד במחירים הכבדים ששילם במהלך הבריחה מהארץ ולאחר שובו ארצה".
מנהל בתי הדין הרבניים, הרב דוד מלכא, אמר: "במאסרו הפלילי של עודד גז ישנה אמירה ציבורית חשובה, שלפיה הפרה של החלטות בית הדין היא עבירה מוסרית וערכית חמורה ממדרגה ראשונה, וגם עבירה פלילית שעלולים להיענש עליה בחומרה. רשויות המדינה – ובית הדין הרבני בראשן – ימשיכו לשלב ידיים במלחמתם למיגור תופעות של סרבנות גט ועיגון בארץ ובעולם".