שרת הפנים אמנם ביקשה מהציבור "להכיל גם את החולים הקשים והמתים", אבל הגבלות על תפילות בבתי הכנסת, בחגי תשרי הקרבים ובאים, נראות כאקט בלתי נמנע וכדאי שנתרגל. שוב. זה הזכיר לי את את "חוק הפעולה והתגובה" של ניוטון: כאשר מפעילים כוח על גוף כלשהו, הגוף יפעיל כוח מנוגד בכיוונו אך זהה בעוצמתו. מאחר ואי ידיעת החוק איננה פוטרת מהתוצאות או מהעונש, רצוי שגם מקבלי ההחלטות וגם מנהיגי הציבור החרדי, יהיו מודעים לתהליך שלו הם שותפים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מאז החלה הקורונה, התקשו שומרי המצוות להתמודד עם ההגבלות שהביאה איתה המגפה - סגירת בתי כנסת, תלמודי התורה והישיבות; הגבלות על מספר המתפללים ועל הפעלת מקוואות לגברים; איסורים על חתונות גדולות וקיום טישים. כל אלה ועוד יצרו אצל רבים מחובשי הכיפות השחורות, תחושה כאילו המדינה מנסה להצר את חיי הדת בארץ ישראל.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בגל הראשון העניקו יעקב ליצמן ואריה דרעי, שכיהנו אז כשרי הבריאות והפנים (בהתאמה), תמיכה פומבית לצעדים החריפים, ובהם הסגר על בני ברק. הם נאלצו להתמודד עם עיתונאים וכלי תקשורת חרדיים שתקפו אותם ללא הפסקה. בהדרגה, התמיכה שלהם בהגבלות פחתה.
הקמת ממשלת ישראל ה-36, בראשותם של נפתלי בנט ויאיר לפיד, ללא אף שר חרדי, שינתה את הכללים לגמרי. חובבי טריוויה אמנם ייתעקשו להציק ולהזכיר שגם בממשלה ה-33, שקמה ב-2013, לא היו חרדים - אבל אז היה בנימין נתניהו ולא היו הגבלות קורונה.

"צבע אדום" בתקשורת החרדית

הוכחה לשינוי הכללים אפשר לקבל מקריאת העיתונים החרדיים בתקופה האחרונה, מה שאמור להדליק נורה אדומה, שלא לומר אזעקת צבע אדום. כך למשל, עיתון "הפלס" המייצג את "הפלג הירושלמי" - הזרם המיליטנטי של הליטאים - פרסם לאחרונה מודעה שבה נכתב "כאשר אחרים הסתגרו בבית בצייתנות עיוורת ורעדו מפחד - אתם המשכתם להתפלל כהלכה. כי יש הפלס!"
חברי הכנסת מיהדות התורה ומש"ס טענו בכל הריאיונות כי למעט שוליים קיצוניים, החרדים מקפידים על הוראות משרד הבריאות, לא פחות מהחילונים. "הפלס" מייצג אמנם את אותם שוליים קיצוניים, אך יוצא בהצהרה רשמית ופומבית, כגוף תקשורת שמייצג כ-6.5% מכלל החרדים, כי הוראות הממשלה הופרו בכוונה תחילה, הגם שכעת ידועים הנתונים המצביעים על תמותה של פי-ארבעה באחוז הקשישים החרדים שמתו מהנגיף, ביחס לשיעורם באוכלוסייה.
לאחרונה עלתה המחאה החרדית שלב, ועיתון "המודיע" – בטאונו של הזרם החסידי - פרסם מאמר דעה יוצא דופן. "אין לציבור החרדי אמון בהוראות קבינט הקורונה הפוליטי", נכתב שם. "היהודים החרדים יישמעו רק להוראת הרבנים, בכל הקשור לתפילות בתקופת החגים. הם לא יישמעו לפוליטיקאים אויבי המגזר החרדי".
2 צפייה בגלריה
בטאון "המודיע"
בטאון "המודיע"
בטאון "המודיע"
הפעם לא מדובר בכלי תקשורת המייצג זרם שמרני או קיצוני במיוחד, אלא בביטאון הרשמי של "אגודת ישראל". המפלגה המייצגת את הציבור החסידי, המהווה כשליש מכלל החרדים המתגוררים בישראל.

היכונו לעימותים

בחזרה לחוק השלישי של ניוטון. מבחינת החרדים, ממשלה שקמה בלעדיהם, שר אוצר שמקצץ בתקציב המעונות של ילדי אברכים, בג"ץ שמאשר פונדקאות לקהילה הגאה ומתעקש שנשים ילמדו במסלולים לחרדים באקדמיה – כל אלה הם הפעלת כוח בלתי נסבל עליהם. לכן ברור לרוב החרדים, שלא רק שהם צריכים – הם אף חייבים להפעיל כוח נגדי בעוצמה שווה, או גדולה יותר מהלחץ שמופעל עליהם.
יצחק טסלריצחק טסלר
העימות הבא עם החרדים יהיה בעוד כשבועיים. קרוב ל-30 אלף חסידי ותומכי ברסלב מתכננים לטוס מישראל לאומן שבאוקראינה, כדי להתפלל על ציון קברו של רבי נחמן בראש השנה. כמה יישארו בבידוד במשך שבוע לאחר חזרתם, ולא יוותרו על תפילה בבית כנסת בערב יום כיפור וביום הקדוש שלמחרת?
למרות שמורי ורבי, הומר סימפסון, נוהג לומר בכעס "חוקי פיזיקה ארורים" – מומלץ לקובעי המדיניות וגם מנהיגי הציבור, להכיר קצת יותר לעומק את חוקי הפיזיקה ומשמעותם בזמן מגפה.