הקרב על הנרטיב היהודי באומן: רוסיה פרסמה עדויות שמהן עולה, לכאורה, כי לאומנים נאצים השתמשו בבית כנסת באומן כנקודת איסוף והעברת נשק. אלא שהקהילה היהודית באומן טוענת בתוקף: הרוסים פברקו את התיעוד, ואף שהתמונות אמיתיות, ככל הנראה – אין להן כל קשר לבית הכנסת באומן.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
רוסיה ואוקראינה מנהלות מלחמת תעמולה סביב השימוש באתרים יהודיים במלחמה, מתוך ניסיון, כך נראה, לגייס את תמיכת יהדות העולם. זה התחיל בבאבי יאר, לפני כחודש, כאשר האוקראינים האשימו את הרוסים בפגיעה באתר ההנצחה לכ-50 אלף יהודים שנרצחו במקום. לאחר שהטענות כבשו כותרות ברחבי העולם, ביקר כתב ynet ו"ידיעות אחרונות", רון בן ישי, באתר – ולא מצא סימנים לפגיעה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
זה נמשך בהאשמות האוקראיניות כאילו רוסיה פוגעת ללא אבחנה בבתי כנסת ובמרכזים קהילתיים יהודיים. שגרירות אוקראינה בישראל פרסמה לפני כשבועיים תיעוד של פגיעות רוסיות בבתי כנסת ובמרכזי תרבות יהודית ברחבי אוקראינה. בפוסט כתבה השגרירות: "הנאצים הרוסים ממשיכים להרוס בתי כנסת ומרכזי תרבות יהודית ברחבי אוקראינה. מה עוד צריך לקרות כדי שממשלת ישראל תעזור לאוקראינה בהגנה עצמית".
3 צפייה בגלריה
התיעוד הרוסי
התיעוד הרוסי
התיעוד הרוסי. התמונות אמיתיות, ההקשר מזויף
(צילום: משרד ההגנה הרוסי)
הטענה הוכחשה נמרצות בידי הרוסים, וכונתה "שקר ציני של זלנסקי". כעת מגיע השיא בקרב ההאשמות, כאשר משרד ההגנה הרוסי מאשים את ממשלת אוקראינה בכך שהיא משתמשת בבתי כנסת כנקודות איסוף והעברת נשק ללאומנים נאצים, כדי להשתתף בפעולות איבה.

בית הכנסת הפך לזירת מלחמה על התודעה

אחד מהנרטיבים הרוסיים להצדקת המלחמה באוקראינה היא הטענה כאילו האוקראינים עוברים תהליך של נאציפיקציה. מנגד מצביעים האוקראינים על הנשיא היהודי, וולודימיר זלנסקי – ומכאן ההידרדרות לקרב על הטיקט הדתי הייתה מהירה, ועירבה את הקהילה היהודית במדינה – שלא בטובתה – בקרב על הנרטיב.
3 צפייה בגלריה
התיעוד של משרד ההגנה של רוסיה
התיעוד של משרד ההגנה של רוסיה
התיעוד שפרסם משרד ההגנה של רוסיה
(צילום: משרד ההגנה הרוסי)
משרד ההגנה הרוסי פרסם מספר תמונות שצולמו, כביכול, באומן – המוכיחות, לטענת הרוסים, כי האוקראינים השתמשו בבניין בית הכנסת כנקודת איסוף ללאומנים. לטענת הרוסים, התמונות פורסמו ב-21 במרץ, למחרת נאומו של הנשיא זלנסקי בפני הכנסת, ובהן נראים שני טורים של לאומנים המתכנסים בשטח בית הכנסת, לכאורה. הרכוש, הנשק והתחמושת שאוחסנו בבניין הועלו, תחילה, לחלק האחורי של משאיות זבל – ולאחר מכן בשקים של פסולת בניין. במקביל, אוטובוסים הצבועים כרכבי בית ספר עם שלטי "ילדים" שימשו להסעת לאומנים ושכירי חרב זרים, מאזורים מערביים של אוקראינה.
מדובר בבית הכנסת של הרב שכטר, המרוחק מהאזור היהודי באומן, ולטענתם נטוש במשך רוב השנה, ונפתח רק בראש השנה (אז נערכת במקום ההילולה השנתית ההמונית, סביב קבר רבי נחמן). שלטונות אוקראינה הפצירו בקהילה היהודית באומן לפרסם הצהרה שההודעה הרוסית שקרית – בשל החשיבות שהם רואים בתדמיתם הפרו-יהודית (ולא נאצית). גורמים בקהילה באומן מיהרו להבהיר כי אין להם קשר לעניין, וטענו כי אכן, בית הכנסת שבתמונה קיים – אך נראה שהצילומים פוברקו.
3 צפייה בגלריה
הרב יעקב ג'אן, רב הקהילה היהודית באומן, עונה לרוסים לאחר שטענו כי בתי הכנסת במקום משמשים למטרת הלחימה – וקורא להם לא לפגוע במקומות הקדושים
הרב יעקב ג'אן, רב הקהילה היהודית באומן, עונה לרוסים לאחר שטענו כי בתי הכנסת במקום משמשים למטרת הלחימה – וקורא להם לא לפגוע במקומות הקדושים
הרב יעקב ג'אן, רב הקהילה היהודית באומן, עונה לרוסים לאחר שטענו כי בתי הכנסת במקום משמשים למטרת הלחימה – וקורא להם לא לפגוע במקומות הקדושים
הרב יעקב ג'אן, רב הקהילה היהודית באומן, ביקש מהרוסים שלא לפגוע במקומות הקדושים ליהודי המדינה. "מבירור עם גורמים בקהילה עולים הפרטים הבאים: התמונות הרוסיות אינן פייק, הן אמיתיות – אך אין להן קשר לבית הכנסת, שכפי שנראה בסרטון מוקף בגדר ואיש לא נכנס אליו", מסר. "מתברר שבסמיכות למבנה מתגורר לאומן אוקראיני, שבנו נהרג בידי הרוסים ב-2015, והוא מוביל משם פעילות שאין לה קשר לבית הכנסת".
הרב הלל כהן מקייב צילם אף הוא הצהרה, מחוץ לבית הכנסת יעקב מאיר שכטר באומן, ואמר כי "הקהילות היהודיות לא קשורות להתארגנות צבאית". לדבריו, "בית הכנסת עמד סגור ומסוגר ולא היה לו שם קשר למה שנעשה בסמוך אליו". הוא אישר כי ההצהרה היא לבקשת השלטונות באוקראינה, והוסיף כי "כולנו מתפללים לשלום ולאוקראינה מאוחדת, לחזרת מיליוני הפליטים לביתם בקרוב – ולשיקום הקהילות היהודיות".