בכירים במשרד העלייה והקליטה אומרים כי העלייה ביוקר המחיה בישראל ומחירי הדיור המאמירים גרמה לצניחה של 42% בעלייה מצרפת, בהשוואה לשנה הקודמת – ולצניחה של 23% בעלייה מארצות הברית: "עולים שהגיעו לארץ, מספרים לחבריהם ולקרוביהם בחו"ל שישראל פשוט יקרה מדי".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בשנת 2022 עלו לארץ מצרפת 2,144 יהודים – בהשוואה ל-3,671 בשנת 2021. זהו נתון העלייה הנמוך ביותר מצרפת מאז שנת 2017. בשנה החולפת עלו מארה"ב 3,261 יהודים, בהשוואה ל-4,228 עולים בשנת 2021. בשנת 2020 (שנת הסגרים והקורונה) עלו מארה"ב 3,085 יהודים, נתון שנמוך רק במעט ממספר העולים ב-2022.

"תוכנית אסטרטגית להגדלת התעסוקה"

גורמים במשרד הקליטה אמרו כי משיחות עם מתעניינים בעלייה עולה כי אחד החסמים המרכזיים שהביא לצניחה בנתונים, הוא שיח נמרץ על יוקר המחייה בישראל – בעיקר מחירי המזון והדיור – וכי הדבר מרתיע מועמדים פוטנציאליים.
1 צפייה בגלריה
קבלת פנים חמה בנתב"ג
קבלת פנים חמה בנתב"ג
קבלת פנים חמה לעולים בנתב"ג
(צילום: נתנאל כהן)
שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, אמר כי "עם כניסתי לתפקיד שר העלייה והקליטה קיימתי דיונים רבים ליצירת תוכנית אסטרטגית המותאמת לעליית יהודים מצרפת ומארה"ב, במטרה להגדיל את מספר העולים ממדינות אלו".
לדבריו, "אחד החסמים המרכזים לעלייה הוא העלייה ביוקר המחיה ומחירי הדיור הגבוהים, לצד האתגר במציאת התעסוקה. אני בוחן את הכלים העומדים לרשותי כדי להתאים את התעסוקה לעולים, ואף לסייע בשכר דירה בקצבה שהולמת את מחירי הדיור העדכניים".
סופר הוסיף: "לצד זאת, בתקציב המדינה שהממשלה תעביר בחודש מאי הקרוב, אפעל להגדלת תקציב המשרד בצורה משמעותית כדי לתקצב תוכניות לעידוד עלייה מצרפת ומארה"ב, כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים. בנוסף, השבוע אצא לביקור עבודה ראשון בצרפת כדי לפגוש את ראשי הקהילה היהודית במדינה, ולבחון יחד איתם שיתופי פעולה לחיזוק עליית יהודים למדינת ישראל ולקליטתם כאן בארץ בצורה הטובה ביותר".