המאבק נגד רפורמת הגיור שמקדמת הממשלה עולה מדרגה: המנהיגים החרדים הבכירים, הרב חיים קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין, קוראים ליהדות העולם לפעול לטרפוד המהלך שמוביל השר לשירותי דת, מתן כהנא, לפתיחת התחום לתחרות, שבמסגרתו יוסמכו בתי דין פרטיים לגייר בשם המדינה, ותיפסק הבלעדיות של הרבנות הראשית הנהוגה כיום. בקואליציה מעריכים כי יתניעו את קידום הרפורמה כבר בשבועות הקרובים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרבנים חוששים כי דיינים ליברלית-יחסית יקלו בדרישה מהמתגיירים להתחייב לאורח חיים דתי, וכך אנשים שעל פי התפיסה ההלכתית השמרנית גיורם פסול, והם נותרו גויים - יוכרו על ידי הרשויות בישראל כיהודים, ונישואים איתם יהיו למעשה התבוללות.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרבנים קנייבסקי ואדלשטיין, המנהיגים יחד את הציבור החרדי הליטאי, שלחו איגרות בעניין לחברי ועידת רבני אירופה המתכנסת במינכן, והזהירו כי הצעד השנוי במחלוקת של הממשלה בארץ, עלול להשליך גם על רבני המדינות בחו"ל ועל קהילותיהם.
2 צפייה בגלריה
הרב חיים קניבסקי והרב גרשון אדלשטיין
הרב חיים קניבסקי והרב גרשון אדלשטיין
הרב חיים קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין
(צילום: שלומי כהן, "כיכר השבת")
"אנשי השלטון בארה"ק (ארץ הקודש) קידשו מלחמה על שלטון התורה בחיי העם", כתב הרב חיים קנייבסקי. "כמו כן מבקשים הם לנתק את הציבור הכללי השומרים על מסורת בית אבא מזיקה לשורשיהם".
הרב ייחס לממשלה כוונה "להזיד בענייני הדת", וציין כי היא עושה זאת "בעיקר בענייני קבלת גרים לכלל ישראל, שללא קבלת עול תורה ומצוות אין זה גיור כלל, ויש בזה סכנת התבוללות חמורה בארה"ק".

הזהירו: "זה עלול להשפיע גם על קהילותיכם"

"שר התורה" הליטאי קרא לרבני המדינות "לא להתחשב בלחצים מבית ומחוץ המבקשים חלילה וחס לשנות מדיני התורה הקדושה וממסורת ההלכה" בעניין זה, "ובפרט כאשר ראשי השלטון פועלים לחזק בארה"ק את השפעת הרפורמים והקונסרבטיבים".
הרב גרשון אדלשטיין כתב אף הוא לרבני אירופה: "סכנה גדולה מרחפת על קיום יסודות התורה הקדושה בארה"ק, כאשר אנשי השלטון הרחוקים מתורה ומצוות נשאו ראש ורוצים לעקור ולבטל את כל הקדוש והיקר לישראל... ובפרט בעיניי גירות, שזה נוגע לקדושת העם היהודי כולו ויש בזה סכנה גדולה לפריצת כרם בית ישראל".
המנהיג הליטאי הסביר את פנייתו בכך ש"ראוי ונכון הדבר שגם מוועידתכם ישמע קול ברמה הקורא לבל יהינו לפרוץ גדרי ההלכה בהכנסת גויים לכרם בית ישראל", והוסיף כי "זה עלול להשפיע חלילה וחס גם בארצותיכם, על מעמד הרבנים העומדים על משמר ההלכה ומסורת ישראל סבא ועל קהילותיכם... בהכנסת גויים לכרם בית ישראל". הוא חתם בקריאה: "השמיעו את קולכם על הסכנה הרוחנית הנשקפת גם לכם".

רבני אירופה: "אנחנו עומדים בחזית ההתבוללות"

בעקבות כך, קיימה הוועדה המתמדת של ועידת רבני אירופה דיון בנושא, ובסיומו פרסמה קול קורא של עמדת הרבנים ובתי הדין ביבשת בסוגיה, והצהרה כי לא יכירו בגיורים הנערכים מחוץ לרבנות הראשית. "גיור שלא יבוצע כדת וכדין וכפי סדרי הנוהל שהיה נהוג עד כה לא יוכר על ידינו כל עיקר", הבהירו.
בהצהרה שהוציאו, הביעו "דאגה עמוקה לנוכח השמועות המגיעות עדינו מארץ הקודש, הבאים לשנות סדרי בראשית בנוהל הגיורים, כאשר האחריות על הגיורים תילקח מסמכותה של הרבנות הראשית, ותועבר לידי גורמים פרטיים האמורים לערוך גיור יותר ידידותי, כביכול".
2 צפייה בגלריה
מנחם גולדשמידט נואם בוועידת הרבנים
מנחם גולדשמידט נואם בוועידת הרבנים
"עובדים לפי תקנות הרבנות הראשית". ראשי ועידת רבני אירופה עם הרב הראשי, דוד לאו
(ועידת רבני אירופה )
עוד כתבו: "רבני הקהילות באירופה עומדים בחזית מדי יום ביומו מול סכנות ההתבוללות של בני עמנו, ופועלים רבות כדי לקרב את הרחוקים מחד ומאידך לשמר את חומות הקדושה של עמנו", והבהירו כי יצייתו לרבנים שכתבו אליהם, הנחשבים ל"גדולי הדור", "המתריעים בפנינו על הסכנה הגדולה הטמונה מאלה הבאים לשנות שידם על התחתונה, וקוראים לנו להשמיע את קולנו ברמה".
הם הסבירו כי "לעיתים רבות אף אנו עורכים גיורים, ואנו עושים זאת מתוך כובד ראש, הבנה והכרה עמוקה שחלק חשוב מהליך הגיור הוא כניסתו של הגר אל עם ישראל רק אחרי קבלת עול תורה ומצוות, ולכך נדרשת היותו חלק בלתי נפרד מהקהילה המקומית, ומכאן נקבעה בעבר עמדתנו שגיור יכול להתבצע אך ורק בתוך הקהילה המקומית, על ידי בית דין קבוע וחשוב, המלווה והמכיר את המועמד בכל הליך הגיור".
מסיבה זו, כתבו, עבדו עד כה בשיתוף פעולה מלא עם תקנות הרבנות הראשית לישראל, "ורבני הקהילות באירופה קיבלו על עצמם להכיר אך ורק בגיור הנעשה על ידי בתי דין מרכזיים מקומיים..." והסבירו כי בעבר אירע ש"דיינים נודדים" בצעו "גיורים המוניים... והתוצאות לעיתים היו חמורות".
את ההצהרה סיכמו: "באנו בזאת מתוך האחריות הרובצת עלינו, להתריע ולהשמיע קולנו ברמה נגד המגמה המסוכנת הזאת שתוצאותיה מי ישורנו, באשר עיניי כל צופיות לארץ הקודש ולנעשה שם, והדבר עלול לפריצת הסכר ולגרום להתמוטטות החומות אותן הצבנו וביססנו במשך שנים רבות כדי לשמר את עתיד קהילותינו ועמנו".
נשיא ועידת רבני אירופה הרב פנחס גולדשמידט, שנבחר בפתח הכינוס לכהונה נוספת, אמר: "זכינו לשמוע דברי חכמים ובשם כל הרבנים אנו מודים למרנן ורבנן גדולי ומאורי הדור ישראל שליט״א על מכתב החיזוק האדיר וקריאת הקודש המיוחדת ששיגרו מארה״ק. בידנו האתגרים הרבים לשמור על כנסת ישראל וטהרת היוחסין ובפינו תפילה שנזכה לקיים בנו חכמי ישראל לאורך ימים ושנים, דשנים ורעננים יהיו".