מחדל החלפת העובר בבית החולים אסותא ראשון לציון גרם לחששות רבים בקרב זוגות שעוברים טיפולי פוריות בישראל, והבוקר (ג') הודיע משרד הבריאות כי מונתה ועדת בדיקה לבירור הנסיבות שגרמו לטעות בהפריה החוץ-גופית במטופלת. המשרד מסר כי הוועדה תגבש מסקנות מערכתיות והמלצות לשיפור מערך ההפריות החוץ-גופיות בישראל, ותגיש אותן עד סוף השנה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הטעות הטרגית הציפה את הצורך בפיקוח ובבקרה על הליך טיפולי הפוריות. מי שהפכו את ההשגחה על טיפולים כאלה למשימת חייהם הם אנשי מכון פוע"ה (פוריות ורפואה על פי ההלכה). אמנם הארגון הוקם בראש ובראשונה במטרה לספק מענה לדתיים שרוצים לפעול בהתאם להלכה היהודית, בתהליכים רפואיים ובפרט בטיפולי פוריות – אבל ההשגחה כשלעצמה יכולה למנוע מקרים דומים לזה שאירע באסותא.
הרב בנימין דוד, יועץ ופוסק במכון, מסביר בריאיון לאולפן ynet כי "בתי החולים עושים לעצמם בדיקות, בירורים וכו', אבל מאז שהומצאו ההפריות החוץ-גופיות, הרבנים ביקשו תמיד שתהיה השגחה מסודרת, חיצונית לבית החולים, שעושה מעקב מעבר למה שבית החולים עושה. בגלל הסיבוכים ההלכתיים שעלולים להיות מהדבר הזה, ביקשו שתהיה השגחה – וזה מה שאנחנו עושים למעלה מ-30 שנה".
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה הפריה חוץ גופית
אילוס אילוסטרציה הפריה חוץ גופית
הפריה חוץ-גופית. "יש לנו מערך של משגיחות בכל בתי החולים בארץ"
(צילום: Shutterstock)
לדבריו, "כך יש עין נוספת, שלא עובדת ולא נוגעת בכלום, אלא רק בודקת כל הזמן בצמתים הבעייתיים – בדיקה שמית ובדיקה של תעודת הזהות, בדיקה שהאישה שנמצאת בחדר היא האישה הנכונה ועוד. יש לנו מערך של משגיחות בכל בתי החולים בארץ – כמובן בשיתוף פעולה של כל המחלקות ושל משרד הבריאות. הדבר הזה כבר התפשט בעולם, ויש לנו מערך השגחה דומה בארה"ב, בצרפת, בספרד, בקפריסין ובמדינות נוספות".
אם הייתה השגחה הלכתית סביב הסיפור הזה באסותא, אתה חושב שאפשר היה למנוע את המקרה המצער? "אני לא מעורה בפרטים, אני לא יכול להגיד בדיוק מה קרה שם. הם באמת רציניים, הייתה תקלה. ייתכן בהחלט שמשגיחה שלנו הייתה עולה על זה. זה תפקידה היחיד, לבדוק את הדברים האלה. אני לא יכול להגיד שזה הרמטי, כי שום דבר בעולם לא הרמטי, אבל היו כבר מקרים בעבר שהמשגיחות שלנו הצליחו לעצור טעות ברגע האחרון".

פועלים רק לפי הזמנה

הרב דוד מדגיש כי המכון מלווה זוגות רק במקרה שמזמינים אותו. "אנחנו לא עושים השגחה אוטומטית על כל טיפולי הפוריות. מי שרוצה השגחה, מתקשר למכון פוע"ה, מזמין משגיחה ואנחנו שולחים אותה. אנחנו מחתימים את בני הזוג שהם מסכימים שהמשגיחה תיכנס למעבדה עבורם, ומשגיחים על המקרה הספציפי. המקום היחיד כרגע שיש בו השגחה כל הזמן הוא 'ביקור חולים' בירושלים, אבל בבתי החולים האחרים בארץ זה פועל לפי הזמנה כזו, וכנראה לא הזמינו אותנו במקרה הזה".
2 צפייה בגלריה
הרב בנימין דוד
הרב בנימין דוד
הרב בנימין דוד
(צילום מסך)
כמי שמעורב בתחום, הוא מבקש "להרגיע את הציבור ולומר שזה דבר נדיר מאוד. המחלקות בבתי החולים באמת עושות הכול כדי שזה לא יקרה, וממש מקפידים על הדברים האלה".
מה ההשלכות ההלכתיות-דתיות של הסיפור הזה, על התינוק שייוולד? "קודם כול חשוב לי להדגיש שהילד הזה לא נקרא ממזר. ממזר זה כאשר גבר ואישה שאסורים ביחסים אינטימיים מקיימים יחסים, והאיסור הזה גורם לכך שהילד יהיה ממזר. פה אין יחסים אינטימיים, הכול נעשה במעבדה עם רופאים. הילד הזה לא יוכרז כממזר בשום פנים ואופן.
"יש פה שאלות אחרות, למשל, מי האמא של הילד מבחינה הלכתית. זה דיון גדול מאוד בהלכה, אם אנחנו הולכים לפי הביצית או שאנחנו הולכים לפי ההיריון. המחלוקת היא סביב השאלה האם הגנטיקה קובעת או מהלך ההיריון, שנותן אפשרות של היווצרות כל האיברים של העובר, ואת האפשרות לחיות ולהיות בן אדם".