גורמי ביטחון בנמל התעופה הבינלאומי בעמאן, בירת ירדן, חיללו וגזרו את רצועות העור של התפילין שנשא הרב משה חליווה, רבה של הקהילה הספרדית בדובאי. הרב היה בטיסת קונקשן מישראל לאבו דאבי, דרך עמאן.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כשנחת בנמל התעופה הירדני, החרימו גורמי הביטחון הירדניים את התפילין, במהלך הבדיקות הביטחוניות – ואחרי כשעה וחצי של ויכוחים, וחרף ההפצרותיו של הרב כי מדובר בחפץ קדוש, הם גזרו את רצועות התפילין לנגד עיניו והחזירו לו את הבתים.
2 צפייה בגלריה
התפילין המחוללים של הרב חליווה
התפילין המחוללים של הרב חליווה
התפילין המחוללים של הרב חליווה
"הרגשתי לא נעים, בכיתי. התחננתי", סיפר הרב. "הסברתי להם שזה דבר קדוש, אמרתי שאנחנו בני דודים. שאנחנו מתפללים לאללה. 'אין בזה שום ברזל בפנים', הסברתי. 'אתם יכולים לבדוק במכונה. יש בפנים כתב מהתורה שקדושה לנו כמו הקוראן שלכם'. אמרו לי שאם זה היה במזוודה שנכנסת לבטן המטוס זה היה בסדר, אבל אסור לי לקחת את זה בתיק היד למטוס – כי זה 'חבל' וזה מסוכן. אחד מהם סימן בידו שאני עלול לחנוק מישהו".
הרב הדגיש כי מדובר בנמל תעופה בינלאומי: "אמרתי שאני טס בכל העולם. יש אלפי יהודים שטסים בעולם ומעולם לא השתמשו בדבר קדוש כדי לחנוק מישהו. הסברתי להם שזה עולה הרבה כסף וזה דבר קודש. אמרתי שאני אחזור לתל אביב עם התפילין", אבל דבר לא עזר.
"היו סביבי שישה אנשים. ביקשו שאראה איך משתמשים בזה. שמתי את התפילין לפני החבר'ה שם. הם היו סקרנים, אבל בסופו של דבר דרשו ממני ללכת ולהשאיר אותן. שוב התחננתי ובכיתי: אז תחתכו את הרצועות ותנו לי לשמור את הבתים. זה קדוש. אין שום סיכון ביטחוני בבתים".

התפילין נפסלו לשימוש

אנשי הביטחון איימו שאם ימשיך להתנגד יקראו למשטרה. "בסוף נאלצתי ללכת. פניתי למנהל הביטחון, אבל בסוף הוא הסכים שאקח רק את הבתים. את הרצועות הם לקחו".
2 צפייה בגלריה
הרב חליווה מניח תפילין לצד ספר תורה באמירויות
הרב חליווה מניח תפילין לצד ספר תורה באמירויות
הרב חליווה מניח בעבר את התפילין לצד ספר תורה באיחוד האמירויות
התפילין נפסלו לשימוש, לדאבונו של הרב חליווה. "עכשיו אני לא יכול להשתמש בהן. זה היה מזעזע. זה הזכיר לי בראש תמונות של סוף שנות ה-30 באירופה, שם חתכו את הפאות. הרגשתי מושפל. אבל יותר מכך, היה הפחד שאיימו לקרוא למשטרה". הוא סיכם כי מדובר באירוע אנטישמי: "מול אנשי הביטחון הרגשתי אנטישמיות. אפילו את הבתים הם סירבו לתת לי".
אין זו הפעם הראשונה שבה מדווחים יהודים על התנכלות ופגיעה בחפצי קודש במדינה השכנה. בין השאר, בשנת 2015 גורשה משפחה ישראלית לאחר שהירדנים העיפו את הכיפות מעל ראשי האב וילדיו, ואמרו להם שלא יוכלו להיכנס למדינה עם כיפות. בשנת 2017 עוכבה קבוצה של כ-20 חרדים במלון ליד פטרה. הם מסרו שהחרימו מהם סממנים דתיים ומנעו מהם לצאת לקברו של אהרן כהן, לרגל ההילולה לפטירתו, ותיארו עוינות רבה מצד השוטרים.
בשנת 2019 דיווחה משלחת של סגני ראשי ערים מישראל על "בידוק משפיל", שכלל חיפוש ציציות על הגוף, בדיקה אחר כיפות בכיסים – ואף חיפוש גופני שכלל הפשטה על נשים החובשות כיסוי ראש. ביולי האחרון, קבוצת בחורי ישיבה ואברכים שרצו לבקר בקבר אהרן הכהן טענו לחוויה משפילה במעבר הגבול הירדני. הם סיפרו כי אמרו להם שעליהם להדביק את הפאות שלהם עם ג'ל לשיער, להסיר את הכיפה ולחבוש כובע קסקט, כדי שהחזות היהודית שלהם לא תופגן.