אחרי ארגון-הגג של הנשים היהודיות בארצות הברית והתנועה הקונסרבטיבית – הפדרציות היהודיות של צפון-אמריקה נגד הרפורמה: הארגון היהודי הגדול ביותר בארה"ב פונה היום (ג') לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש האופוזיציה יאיר לפיד, באזהרה מפני ההשלכות "מרחיקות הלכת" של המהפכה המשפטית מעבר לים – ובקריאה לאמץ את מתווה הנשיא.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
זוהי ההתייחסות הציבורית הראשונה של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA), לרפורמה במערכת המשפט בישראל. "אנו קוראים לכם להבהיר כי אין די ברוב של 61 מצביעים בכנסת כדי לבטל את החלטת בית המשפט העליון", כתבו. "מהות הדמוקרטיה, מצד אחד, היא הכרה בשלטון הרוב, אך פירושה גם הגנה על זכויות המיעוט.
"אנו מכירים בכך שכל מערכת בלמים ואיזונים תהיה שונה מאלה שבמדינות שלנו, אך לשינוי כה דרמטי במערכת הממשל הישראלית יהיו השלכות מרחיקות לכת בצפון אמריקה, הן בתוך הקהילה היהודית והן מחוצה לה".

"תמיכה ללא תנאי"

ארגון הפדרציות היהודיות של צפון-אמריקה הוא למעשה עמוד השדרה של יהדות ארה"ב וקנדה, המייצג 146 פדרציות מקומיות ועוד כ-300 קהילות קטנות. הארגון מגייס מדי שנה מעל שני מיליארד דולר לתמיכה בקהילות יהודיות ובישראל, וגם בראשית מכתבם הם מבהירים: "תמיכתנו במדינת ישראל היא ללא תנאי והינה אינסופית".
1 צפייה בגלריה
צעדת מחאה נגד הרפורמה המשפטית בירושלים
צעדת מחאה נגד הרפורמה המשפטית בירושלים
צעדת מחאה נגד הרפורמה המשפטית בירושלים
(צילום: שלו שלום )
במכתב מובעת דאגתם של יהודי צפון-אמריקה מהשלכותיה של רפורמה שתתקבל ללא הידברות בין הצדדים ופשרה. הכותבים מפצירים בנתניהו ובלפיד להתכנס למתווה הפשרה שאותו הציג בשבוע שעבר הנשיא הרצוג, בין השאר בזכות הכבוד והאמון שהרצוג זוכה להם ברחבי העולם: "אנו קוראים לכל אחד מכם לאמץ באופן מלא את ההצעות שהציע הנשיא יצחק הרצוג, לקביעת אפיק לבחינה ולפתרון של הסוגיות שהזכרנו", כתבו. "ליהודים ברחבי העולם יש הרבה כבוד והערכה לנשיא הרצוג, כפי שיש להם גם לשניכם".
בתגובה שלח לפיד מכתב לפדרציות, ובו חזר על דרישתו להפסקת החקיקה כתנאי להידברות בבית הנשיא. "כידוע, יזמתי ועידה נשיאותית ואני תומך בדיאלוג המבוסס על מתווה הנשיא הרצוג", כתב. "לא עם כל מילה במתווה הסכמתי, אבל בדיוק בשביל זה צריך להפסיק את החקיקה וללכת להידברות במשכן הנשיא".
הוא הודה לפדרציות על "תמיכתכם ארוכת השנים בישראל. כידוע, אני פועל כל השנים ומחויב מאוד לחיזוק היחסים בין ישראל לתפוצות. עבורי ועבורנו אתם לא רק חברים, אתם משפחה".
לפיד הוסיף: "אני מסכים כמובן גם לנקודה השניה שלכם: פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת היא מסוכנת ומפרה את האיזונים והבלמים שחייבים להיות בדמוקרטיה. העברה של פסקת התגברות ברוב של 61, היא חלק מחיסול היסוד הדמוקרטי של ישראל ואסור להסכים לו".
בתחילת השבוע הוציאה התנועה הקונסרבטיבית העולמית קריאה להקפאת כל הליכי החקיקה – ולהידברות תחת הנשיא. מדובר בהצהרה חסרת תקדים מטעם תנועה הקונסרבטיבית-המסורתית העולמית, המייצגת למעלה מ-2 מיליון יהודים ברחבי העולם. מכתב תמיכה במחאה נגד הרפורמות המשפטיות פורסם גם בידי ארגון הגג של כלל ארגוני הנשים היהודיות בעולם, והוא מתריע: "זכויות הנשים בישראל בסכנה".
פורסם לראשונה: 15:20, 21.02.23