סטודנט ישראלי מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק תובע את המוסד היוקרתי, לאחר שהושעה מהלימודים בעקבות ריסוס "תרסיס בואש" על מפגינים פרו-פלסטינים, במהלך מחאה שהתקיימה בקמפוס בחודש ינואר האחרון. למעלה מ-20 סטודנטים התלוננו אז על כאבים, צריבות עיניים ובחילות, ופונו לקבלת טיפול רפואי. התקרית עוררה הדים רבים ברחבי ארצות הברית ומושלת ניו יורק, קאת'י הוקול, הורתה אז למשטרה המקומית לפתוח בחקירה לגבי זהות המרסס.

הסטודנט, בעל אזרחות ישראלית-אמריקנית ששירת לאחרונה בצה"ל, טוען כי השתמש בתרסיס כ"אקט בלתי מזיק של חופש הביטוי שלו, במטרה להפגין חוסר שביעות רצון מהמסר הפרו-פלסטיני פרו-חמאסי ותו לא", לפי כתב התביעה שהוגש לבית המשפט בניו יורק. עוד נטען כי הוא רכש דרך אמזון תמורת 26.11 דולר את התרסיס, שפותח על ידי משטרת ישראל ומשמש לפיזור הפגנות.
אוניברסיטת קולומביה האשימה את התובע ב"התנהגות הרסנית, מטרידה ומסוכנת", והטילה עליו השעיה זמנית עד ל-31 במאי 2025. "כתוצאה מתהליך החקירה והשיפוט הפגום והמוטה של ​​קולומביה, התובע נמצא אחראי למעשה וקיבל סנקציות להשעיה מהאוניברסיטה, כשעתידו, הרזומה והרקורד האקדמי שלו יוכתמו לנצח", נכתב בתביעה.
הסטודנט מאשים את האוניברסיטה באכיפה בררנית של מדיניות המוסד, כדי להגן על סטודנטים אחרים, תוך "העלמת עין מעצרות פרו-פלסטיניות מלאות ברטוריקה אנטישמית". בכתב התביעה נטען כי "התובע נחשב אשם מלכתחילה בשל השתייכותו לישראל, בעוד ששאר הסטודנטים הלא-ישראלים שהשתתפו במחאה לא זכו לענישה משמעית בשום צורה שהיא".
בתביעה טען הסטודנט עוד כי כתוצאה מ"ההתנהלות הפסולה" של האוניברסיטה, הוא "נתון ליחס בלתי הוגן ומפלה". לפי כתב התביעה, "כמעט מיד, האוניברסיטה מיהרה להשתיק את התובע ולהעניש אותו בהשעיה זמנית, פרסמה הצהרה לקהילת האוניברסיטה שהאשימה אותו בפשע שנאה והעמידה את שלומו בסכנה חמורה".
1 צפייה בגלריה
אוניברסיטת קולומביה ניו יורק  ארה"ב הפגנה נגד ישראל פרו פלסטינית באזור וול סטריט
אוניברסיטת קולומביה ניו יורק  ארה"ב הפגנה נגד ישראל פרו פלסטינית באזור וול סטריט
הפגנה אנטי-ישראלית באוניברסיטת קולומביה
(צילום: Eduardo Munoz / רויטרס)
בכתב התביעה מתואר כי "סטודנטים חשפו את פרטיו ברשתות החברתיות וגם יצרו כרזות מזויפות כמבוקש של ה-FBI עם פניו של התובע, שלפיהן הוא 'חמוש ומסוכן', תוך יצירת סביבה עוינת לתובע ויצירת סיכון בטיחותי חמור אם התובע היה חוזר לקמפוס".
כשהסטודנט ביקש את עזרת האוניברסיטה לאחר שקיבל איומים אנטישמיים ואיומי מוות, קולומביה שמרה על שתיקה – כך נטען. נוסף על כך, התלמיד זכה להשפלה פומבית, תויג כפושע וקיבל איומים על חייו שאילצו אותו, לדבריו, לעזוב את דירתו ולהרחיק את עצמו מיקיריו.
"האוניברסיטה יכלה לטפל בקלות בסביבה העוינת של סטודנטים יהודים וישראלים בקמפוס, פשוט על ידי אכיפה נכונה והוגנת של המדיניות שלה שנועדה להגן על סטודנטים, כולל התובע, מפני הטרדה, אפליה ופחד מאלימות", נטען בכתב התביעה. "האוניברסיטה לא נקטה כל פעולה נגד קבוצות פרו-פלסטיניות שקיימו אירועים ללא סנקציות וקראו לאלימות ולהרס מוחלט של מדינה חוקית שלמה".
יש לציין, עם זאת, כי כפי שפורסם ב-ynet לראשונה, האוניברסיטה השעתה את פעילות הארגונים "סטודנטים למען צדק בפלסטין" ו"קול יהודי לשלום" בתחומה, בגלל אותן "הפגנות בלתי מורשות שהתקיימו למרות האזהרות וכללו רטוריקה מאיימת והפחדה".
הסטודנט תובע את האוניברסיטה בסכום פיצויים שייקבע בבית המשפט. מטעם האוניברסיטה נמסר כי הם אינם מגיבים על תהליך משפטי בעודו מתנהל.