נציב התלונות על השופטים הורה היום (ה') לשר לשירותי דת, מתן כהנא, לבחון את הפסקת כהונתו של הרב הראשי, יצחק יוסף, כדיין בבית הדין הגדול, לאחר שארגן כינוס מחאה נגד הממשלה. השופט (בדימוס) אורי שהם, המשמש כנציב, דן בתלונת המרכז הרפורמי לדת ומדינה שקבל על התבטאויות הרב בעניינים פוליטיים, כאשר תקף את הרפורמות שמקדמת הקואליציה בתחומי הכשרות והגיור. השר כהנא אמר בתגובה, כי לא ישתתף ב"סתימת פיות" של רבנים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בכינוס החירום שזימנה הרבנות הראשית, לפני כשלושה וחצי חודשים, השתתפו עשרות רבנים נושאי תפקידים ממלכתיים. המשתתפים כינו את צעדי הממשלה "יוזמה מסוכנת" אשר תוביל ל"הרס וחורבן", טענו כי "מטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל וחיסול המוסד הרבני בישראל", והכריזו על מרד שבמסגרתו לא יצייתו לחוק ולא ישתפו פעולה עם הרפורמות.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הנציב שהם דן תחילה בעניינם של דיינים (שמעמדם זהה לשל שופטים) שהיו חתומים אף הם על החלטות הכינוס, אך לאחר בירור עמם הסיק כי הם כלל לא השתתפו באירוע וכי הוספת שמותיהם למסמך הייתה שלא על דעתם.

הדיינים טענו: לא ידענו

אגב הבירור התגלה כי אנשי לשכתו של הרב יוסף הם שארגנו את הכינוס, ואילו מקבילו האשכנזי, הרב הראשי דוד לאו, המשמש גם כנשיא בית הדין, הטעה את הדיינים הכפופים לו כאשר הודיע להם כי הם רשאים להשתתף בו.
3 צפייה בגלריה
הראשון לציון, הרב יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב יצחק יוסף
(צילום: יעקב כהן)
בהחלטתו כתב השופט כהן כי בדיקתו העלתה "תמונה עגומה" בה מתפרסמת הודעה הנושאת את שמם ותוארם של דיינים אשר חלקם לא השתתפו בכינוס החירום, וכולם מדגישים כי לא נתנו את הסכמתם לפרסום. "יש להדגיש כי פרסום הודעה הנושאת את שמו ותוארו של דיין עומד בניגוד גמור לאמור בסעיף 18 לכללי אתיקה לדיינים... הקובע כי 'דיין ימנע מהביע בפומבי דעה בעניין שאינו משפטי בעיקרו והשנוי במחלוקת ציבורית".
הנציב המליץ אף על חידוד הנהלים: "לא ניתן להשלים עם מצב שבו מועצת הרבנות הראשית יוזמת כינוס חירום, תוך שמובהר מלשכת הרב הראשי ונשיא בית הדין הרבני הגדול כי 'כי הנשיא מאשר לדיינים להשתתף בכינוס', ובכך הוצבה 'מכשלה' לרגלי הדיינים עת פורסמה הודעה שכביכול חתומה על ידם, ובה הם מביעים את דעתם בעניין שאינו משפטי בעיקרו והשנוי במחלוקת ציבורית. אשר על כן, הנני סבור כי יש לחדד את הדברים ולהורות לדיינים לבל ייטלו חלק בכל כינוס, מפגש או אסיפה שאמורים לעלות בו נושאים בעלי צביון פוליטי השנויים במחלוקת ציבורית".

"גרם להכשלת חבריו לכס הדיינות"

ביחס לרב הראשי הספרדי נכתב: "לא ניתן לסיים החלטה זו מבלי להתייחס להתנהלותו של הדיין הרב יצחק יוסף - הראשון לציון, אשר לא טרח להשיב לפניותינו. מהחומר שלפנינו עולה כי אנשי לשכתו הם שהזמינו את הדיינים להשתתף בכינוס המדובר, שבו עלו כאמור נושאים השנויים במחלוקת ציבורית, והוא אף פרסם עמדות התוקפות רפורמות שאותן מקדמים השר לשירותי דת וממשלת ישראל.
3 צפייה בגלריה
מתן כהנא עונה לטענות הרבנות הראשית
מתן כהנא עונה לטענות הרבנות הראשית
השר מתן כהנא סירב להוראה
(צילום: קובי קואנקס, יעקב כהן)
"יודגש, כי עצם משלוח ההזמנה לדיינים ליטול חלק בכינוס זה הביאה, כאמור, להכשלתם, שכן הם סברו שאם מדובר בכינוס מטעם הרבנות הראשית אין כל מניעה להשתתפותם, וכנראה הם לא שיערו כי תפורסם הודעה בנושאים השנויים במחלוקת ציבורית, הנושאת את שמם ותוארם".
נציב התלונות הזכיר החלטות קודמות שניתנו בעניינו של הרב יוסף, ובהן המלצות להעמידו לדין משמעתי בגין התבטאויותיו החוזרות ונשנות בנושאים בעלי נופך וגוון פוליטי, אשר נמצאים בלבה של מחלוקת ציבורית, וכן לכנס את הוועדה לבחירת דיינים כדי לדון בהדחתו.
השופט שהם העיר: "עינינו רואות כי לא זו בלבד שהדיין לא הפנים את האמור בהחלטות קודמות של הנציבות, אלא נראה בבירור כי הוא ממשיך בדרכו, למרות שהוא מוסיף לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול, והפעם הוא אף גרם להכשלת חבריו לכס הדיינות".
בהחלטתו כתב: "אשר על כן מתבקש כבוד השר לשירותי דת לשוב ולשקול האם ראוי הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול, ולמצער לזמנו ללשכתו ולנזוף בו נזיפה חמורה על התנהלותו".
עם כניסתם לתפקיד, מתמנים הרבנים הראשיים באופן אוטומטי גם לדיינים בבית הדין הגדול לערעורים, אף אם אינם בעלי השכלה משפטית ולא הוסמכו לדיינות, כך שמעמדם זהה לזה של שופטי בית המשפט העליון, על זכויותיהם וחובותיהם. בנוסף, משמשים הרבנים (ברוטציה) כנשיאי בית הדין - מעמד מקביל לנשיאת העליון.

הרב לאו: "חובתנו להביע את דעתנו ההלכתית"

השר לשירותי דת, מתן כהנא, שלל את המלצת הנציב, ואמר כי "בחודשים האחרונים נפגעתי אישית מספר פעמים מהתבטאויות של הראשון לציון, הגאון הרב יוסף, ועם זאת חרקתי שיניים ושתקתי. כך אעשה גם הפעם, ככל שהחוק מאפשר לי זאת".
3 צפייה בגלריה
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף
(צילום: יעקב כהן)
הוא אמר עוד כי "חופש הדיבור וההתבטאות של רבנים ומנהיגים רוחניים, גם אם הם נושאים במשרה ממשלתית, הינה ליבת האמון שרוכש קהל שומעי לקחם למנהיגם הערכי והרוחני. היום שבו יסתמו לרבנים פיות יהיה היום שבו הם יאבדו את אמון קהל מרעיתם ושומעי לקחם".
הרב הראשי לישראל, דוד לאו, שספג אף הוא ביקורת בדו"ח, אמר כי הוא "דוחה על הסף את קביעתו של נציב תלונות הציבור על השופטים, המתעלמת מכללי האתיקה לדיינים, לפיהם התבטאות של רב ראשי בנושא הלכתי, איננה רק רשות אלא אף חובה. זהו תפקידו של רב ראשי להביע את עמדת ההלכה ולקיים 'לא תגורו מפני איש'". הוא הוסיף כי "הרבנים הראשיים לישראל, יחד עם רבני ישראל, ימשיכו לעמוד על משמר ההלכה ולא יושפעו מביקורות כאלו או אחרות".

"הנציב מייצג את התנועה הרפורמית"

עו"ד אורי נרוב, מנהל המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה - החתום על הפנייה לשוהם - אמר כי "נציב קבילות הציבור על שופטים קיבל החלטה, זו הפעם השלישית, לפיה יש לנקוט בצעדים משמעתיים נגד הדיין, הרב יצחק יוסף, על רקע התנהלותו הפסולה. עד כה, לא יושמו המלצות הנציב הקודמות שניתנו בשל שרשרת של התבטאויות משתלחות, מבזות ופוגעניות שהשמיע הרב יוסף כלפי ציבורים שונים בישראל. משכך, אין פלא כי הרב יוסף ממשיך לפעול בניגוד לדין המשמעתי החל עליו כדיין. אנו תקווה כי החלטת הנציב שהתקבלה היום, תבהיר לשר לשירותי דת כי עליו לפעול בעניינו של הרב יוסף ללא כל דיחוי נוסף".
יו״ר סיעת יהדות התורה, ח״כ יעקב ליצמן, אמר בתגובה כי "יש לדחות בתוקף את הניסיונות להלך אימים על גדולי ישראל, בדרכים של הפחדות ואיומים". לדבריו, "ההתערבות הבוטה של אורי שוהם בהתנהלות הראשון לציון, הינה שערורייתית, מקוממת ומבטאת את רוח הזדון הרפורמית של הממשלה". הוא הוסיף כי, "אין ולא יהיה מי שימנע מפוסקי ההלכה לנהוג כפי מחויבותם ואמונתם, להתריע ולעמוד בפרץ נוכח הפגיעות הקשות והמגמות להרוס את ערכי הדת והמסורת בישראל.
ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) כינה את ההחלטה "שערורייתית", ואמר כי "כל יהודי באשר הוא צריך להזדעזע ולכאוב על הפגיעה בכבוד התורה. שוהם נוהג, ולא בפעם הראשונה, כמי שמייצג את התנועה הרפורמית הפועלת ללא לאות לסתום את פיותיהם של רבני ישראל. הרב יצחק יוסף, בדבריו, ממשיך את העתקת השמועה ודעת תורה של רבני ישראל מאז ומעולם, וכך ימשיך לעשות ללא מורא ופחד". הוא הוסיף כי מומלץ לשופט שוהם "לרכז את מירב האנרגיות שלו בטיפול בבעיות במערכת המשפט, ויש הרבה כאלו".

"זו חובתו של הרב וזו שליחותו"

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי "השופט שהם לא יכול להמשיך בתפקידו לאחר שפוגע ברב הראשי לישראל, ומנסה למנוע ממנו - תוך כדי איומים - לעשות את תפקידו ההלכתי בנושא הלכתי מובהק. אני מחזק את ידיו של הרב הראשי לישראל, שעושה את תפקידו נאמנה ומגן על מיליוני יהודים בארץ ובעולם בשמירה על הכשרות וההלכה".
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי, "הרב הראשי לא מחוייב להם או למדיניותם, שאף לדעת 'עם הארץ' לא הגיעו, אלא לתורה הקדושה, והוא אומר את הדברים נוכחה. התוכחה שלו מפריעה להם עד כי אינם יכולים לסבול ולשמוע זאת. הם פועלים בניגוד לתורת ישראל, מנסים לעקור את ההלכה, ומצפים כי הרב הראשי יתמוך בכך? זו חובתו וזו שליחתו".
ח״כ אופיר סופר (הציונות הדתית) תקף אף הוא, ואמר כי "החוצפה והניסיון של נציב התלונות על השופטים לסתום את פיו של הראשון לציון, בשל הבעת דעתו על עניין שבליבת עשייתו- מזכירה ימים אפלים וחשוכים. הרבנים הראשיים לישראל אמונים על הדת והמסורת בישראל על כל המשתמע מכך". הוא תהה "איפה היה הנציב כששופטים ביקרו בריש גלי שרי משפטים וראשי ממשלה?"
בתנועת נאמני תורה ועבודה חיזקו את הביקורת של נציב תלונות השופטים, ואמרו כי "כל בר דעת יכול להבחין בין דברי הלכה ועמדות ענייניות, לבין דברי הרב יוסף שיש בהם ביזוי וזילזול מופגן. מי שחרד למעמדם של הרבנות הראשית ושל בתי הדין הרבניים, חייב להיות הראשון שישמור על דרך ההתבטאות וסגנון הדיבור של אלה שנמצאים בראש הפירמידה ונושאים בתפקיד ציבורי וממלכתי. מי שרוצה מוסדות דת בחסות המדינה, חייב להבין כי הם יהיו כפופים לחוקי המדינה החלים על משרתי ציבור".