הניצחון הסוחף של ג'ורג'ה מלוני ומפלגת "האחים של איטליה" (Fratelli d'Italia) בבחירות לפרלמנט האיטלקי, שצפוי לשלוח את הימין הקיצוני לשלטון, מעורר לא מעט חששות בקרב מתנגדיה – וגם בקרב הקהילה היהודית באיטליה יש מי שנשמעים מודאגים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
סעדיה מסקריני, חבר הקהילה, מוטרד מניצחונה של המפלגה ששאבה את סמלה מהניאו-פאשיזם: "אני חושב שיש כמה אנשים במפלגה שהם מבחינה היסטורית חברים של ישראל וחברים של הקהילה היהודית, אבל בואו לא נשכח, מלוני עומדת בראש מפלגה שהיא היורשת העיקרית של התנועה הניאו-פאשיסטית, MSI. ג'ורג'ו אלמירנטה, שעמד בראשות מפלגת ה-MSI, היה העורך של כתב העת שקרא 'להגן על הגזע', כתב העת האנטישמי המרכזי בתקופת השלטון הפאשיסטי".
קראו עוד בערוץ היהדות:
"היו לחברי המפלגה נאומים אנטישמיים. אני חושב שזו יכולה להיות בעיה גם ביחסים עם ישראל", מציין מסקריני, בריאיון לאולפן ynet. "המפלגה של מלוני היא לא כמו מפלגת הימין 'לגה' של מתאו סלביני, שהוא חבר טוב של ישראל. למפלגה החדשה הזו יש השקפה אחרת בנוגע לישראל. ג'ורג'ה מלוני אמרה ב-2018 שחיזבאללה כמפלגה עוזרת לנוצרים בסוריה. ב-2014 היא טענה שיש 'טבח בילדים' בעזה".
2 צפייה בגלריה
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את ניצחונה ברומא
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את ניצחונה ברומא
ג'ורג'ה מלוני
(צילום: AP)
"אני חושב שההתבטאות לגבי עזה בעייתית במיוחד. האם חמאס לא אחראי כשהוא משתמש בילדים ובאוכלוסייה שלו כמגן אנושי? למה היא לא יודעת את זה?" הוא תוהה. "אני גם אשמח לדעת למה לכל כך הרבה אנשים במפלגה שלה יש השקפות פרו-פלסטיניות, ולמה הם לא מתמודדים עם בעיות משמעותיות של אנטישמיות".
"אני לא אומר שהמפלגה היא אנטישמית, אבל אני חושב שיש כמה אלמנטים במפלגה שהם אנטישמיים", הוא מחדד. "כשאתה מוכן באמת להילחם באנטישמיות, בגזענות ובגילויים שונים של שנאה – אני מאמין שאתה צריך לדבר ולפעול נגד זה, ולא להניח לאנשים להגיד 'אנחנו מצטערים' בלי שיהיו לזה השלכות".
2 צפייה בגלריה
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את נצחונה ברומא
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את נצחונה ברומא
מלוני חוגגת את ניצחונה ברומא
(צילום: AP)
מסקריני לא הופתע מהניצחון של הימין הקיצוני בבחירות: "זה היה צפוי", הוא אומר, "הסקרים הראו את זה בבירור". לדבריו, עוד מוקדם לדעת איך הקהילה היהודית תושפע מהתוצאות. "אני חושב שאמנם המפלגה שלה אכן לאומנית, אבל עדיין מוקדם לשפוט איך הממשלה העתידית תיראה. עד עכשיו היא הייתה מנהיגת אופוזיציה, אבל מעכשיו היא בממשלה, אז אנחנו עוד לא יודעים אם היא תהיה קיצונית יותר או שתנהג אחרת במקרים מסוימים.
"אני לא מעריך אותה, במיוחד במה שקשור לזכויות אזרח – עניין שעלול להיות בעייתי, ואני חושב שאנחנו הולכים אחורה, אבל אולי לא כדאי לסכם את התהליך לפני שהוא התחיל".