בוטים מדינתיים, ערוצי טלגרם ועיתונאים שחלקם שופרות של הקרמלין מובילים בימים אלה גל חסר תקדים של אנטישמיות ברשתות החברתיות במדינות ברית המועצות לשעבר – כך אומרים גורמים ממלכתיים בישראל שעוקבים אחר מצב האנטישמיות בעולם.
תחקיר בעיתון הליברסיון הצרפתי חשף שרוסיה עומדת מאחורי ריסוס עשרות מגיני דוד על בתי יהודים בפריז. מה שמחזק את המסקנה שרוסיה מעורבת היא שרשת בוטים פרו-רוסית בשם RR הפיצה את התמונות של הקירות המרוססים עוד לפני שבכלל נודע עליהם בצרפת. ההערכה היא שהממשל הרוסי מעוניין לערער את היציבות במדינות המערב ולהחליש אותן בשל תמיכתן באוקראינה. המטרה היא לפרק את החברות ולגרום בהן להתססה.
2 צפייה בגלריה
מגו דוד צויר על קיר בניין בפריז
מגו דוד צויר על קיר בניין בפריז
מגיני דוד צוירו על קיר בניין בפריז. רשת בוטים פרו-רוסית הפיצה את התמונות עוד לפני שבכלל נודע על כך בצרפת
(צילום: Geoffroy Van Der Hasselt / AFP)
משטרת צרפת פרסמה כי מאחורי מבצע הריסוס עמדו שני זוגות של אזרחי מולדובה, אחד מהם נעצר ונחקר. הם אמרו שאיש עסקים ממולדובה בשם אנטולי פריזנקו, שמקורב לקרמלין, הוא זה שהזמין את העבודה. אותו אדם היה בעבר מועמד לנשיאות מולדובה מטעם המפלגה הסוציאליסטית שנתמכת בידי הקרמלין.
ערוץ הטלוויזיה הממלכתי ברוסיה, "רוסיה 1", פרסם ביום שלישי כתבה שהכותרת שלה היא "ישראל סרטן בליבו של המזרח התיכון". אחרי שעה הכותרת שונתה. קבוצת טלגרם רוסית דיווחה על כך ששגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, שם על דש הבגד טלאי צהוב אך טען כי "בפלסטין אלה הדברים שקורים והפלסטינים הם היהודים החדשים". בקבוצת טלגרם רוסית אחרת נטען כי ישראל תוקפת בכוונה מסגדים, ובעוד ישראל תמיד מתרגשת כשפוגעים בבתי כנסת – היא עצמה פוגעת בסמלים של דתות אחרות.
קבוצות טלגרם רוסיות הפיצו סרטון שבו יועץ בכיר לשעבר של הרמטכ"ל הארמני, ולדימיר פוגוסיאן, קורא לפגוע ביהודים, מכחיש את השואה ואומר שאילו הייתה לו אפשרות הוא היה מגיע להילחם יחד עם הפלסטינים. עוד אמר פוגוסיאן: "לישראל יש מזל גדול שלא סייעתי לא לחמאס ולא חיזבאללה, כי אז לא רק 1,000 מהאנשים שלכם היו נהרגים אלא 100 אלף איש. אני אראה בהשמדת כל העם שלכם מעשה הצדק הגבוה ביותר".
2 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין. גל האנטישמיות מגיע על פי החשד עד לתועמלני הקרמלין
(צילום: EPA / Sergey Guneev / SPUTNIK / KREMLIN POOL)
באופן מקומם פוגוסיאן אמר שמעולם לא האמין שהשואה התרחשה. "היהודים הם עם הרסני, שאין לו זכות להיות על האדמה הזו. מדינה פשיסטית... אתם יהודים... עוזרים לאזרבייג'ן להרוג את עמנו. אתם מספקים להם נשק", אמר.
בעקבות התגברות האנטישמיות במרחב ברית המועצות לשעבר, ובהתאם להנחיה של המל"ל, ארגון נתיב, הפועל במשרד ראש הממשלה כארגון האחראי על קשר עם קהילות יהודיות במרחב ברית המועצות לשעבר, פתח קו חם לדיווחי הקהילות על איומים, קריאות לאנטישמיות ודברי הסתה המסכנים את שלומן. לצורך כך הופעל קו מיוחד לוואטסאפ ולטלגרם (מספרו 972-504005545+) המאפשר שליחת הודעות טקסט בנושא.
גורמי מעקב ממלכתיים אומרים כי במדינות ברית המועצות לשעבר אין התחזקות של שנאת יהודים וישראל ומדובר בעיקר ברשתות החברתיות שהם אמצעי לניהול החברה. בהפצת המידע האנטישמי היו מעורבים גם תועמלנים שמזוהים עם הקרמלין. עם זאת, החשש בישראל הוא שבשל התגברות השיח האנטישמי והאנטי-ישראלי ברשתות נראה אירועים נוספים כמו שאירעו בדגסטן, ולכן הוחלט בממשלה להיות עם יד על הדופק ולהקים את אותו קו חם לקהילות היהודיות.