בסיעות החרדיות מגבים את דבריו של הרב הראשי יצחק יוסף, ותוקפים את אלו שמתחו עליו ביקורת. הרב הראשי הספרדי איים בעזיבה המונית של הארץ, ואמר: "שבט לוי פטור מהצבא. לא לוקחים אותם, בשום פנים ואופן. החיילים מצליחים בזכות בני התורה".

בהודעת סיעת ש"ס, שפורסמה הבוקר (יום א'), והופנתה לראש האופוזיציה יאיר לפיד, נכתב: "של נעליך לפני שאתה מדבר בזלזול כלפי הרב הראשי, אשר השמיע דעה ברורה ונחרצת על זכותם העצומה של לומדי התורה המגינים על הארץ. מי שעודד בשתיקה סרבנות של ארגונים שהתנגדו לרפורמה המשפטית – שלא יטיף לנו מוסר".
גם בדגל התורה גיבו את הרב יוסף: "הראשון לציון הרב הגאון יצחק יוסף – צודק. אין לנו זכות קיום חס וחלילה כעם, על ארץ ישראל, ללא לומדי התורה שתורתם אומנותם. זאת התורה ואלה לומדיה שהחזיקו אותנו באלפי שנות גלות וצרות רבות שסבלנו, וברוך ה' שרדנו וחזרנו לארצנו".
על רקע סערת חוק הגיוס, הרב הראשי הספרדי עורר סערה בדרשה השבועית שלו במוצאי שבת: "יש בחורים שהולכים שם למילואים, לא כולם זוכים ללמוד תורה. כולם זכו להיות אברכים שפטורים מהצבא? אבל שבט לוי פטור מהצבא. לא לוקחים אותם, בשום פנים ואופן. יהיה מה שיהיה. אם יכריחו אותנו ללכת לצבא – ניסע כולנו לחוץ לארץ. נקנה כרטיסים... אין דבר כזה", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
(צילום: שלומי כהן)
"כל החילונים האלו שלא מבינים את זה, הם צריכים להבין שבלי התורה, בלי הכוללים, בלי הישיבות – לא היה קיום, לא הייתה הצלחה לצבא", הוסיף הרב יוסף. "מה שמצליחים, הצבא, זה רק בזכות החיילים... סליחה, בני התורה (הטעות במקור). החיילים מצליחים בזכות בני התורה. רבותיי, כל אחד צריך לומר את זה בגאווה. כן, אנחנו עוסקים בתורה, והתורה היא זו שמגינה עלינו".
שלא במקרה, הרב יוסף אמר את הדברים מעוררי המחלוקת במסגרת הדרשה השבועית שלו, בבית כנסת "היזדים" בירושלים. במקום זה אביו המנוח, הראשון לציון הרב עובדיה יוסף ז"ל, דרש בכל מוצאי שבת, במשך עשרות שנים.

"הרב לא יכול לאיים על המדינה"

דבריו של הרב יוסף עוררו התנגדות מימין ומשמאל, בקואליציה ובאופוזיציה, במערכת הפוליטית ובארגונים אזרחיים. ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הגיב: "דברי הרב יוסף הם חרפה ועלבון ללוחמי צה"ל המחרפים נפשם להגנת המדינה. הרב יוסף הוא עובד מדינה, עם משכורת מהמדינה, הוא לא יכול לאיים על המדינה. ‏מי שישתמט מצה"ל, לא יקבל אגורה ממדינת ישראל".
לפיד התייחס הבוקר לדברים בריאיון לגלי צה"ל, ואמר: "אם הם יקומו וייסעו לחו"ל – הם יגלו שבחו"ל חרדים עובדים, הם חלק מהמדינה. הם לא חולמים ולא עולה על דעתם שמישהו צריך לממן אותם או שהם פטורים מכל החובות שיש לכל אזרח. בברוקלין הם עובדים למחייתם, הם משמשים בכל הדברים שאזרח משמש בהם, זה לא שבחו"ל מחכים להם ואומרים 'בואו תקימו את הישיבות, אנחנו נממן את זה'. דבר שני – יש מלחמה, בכל יום נהרגים לוחמים שלנו, 'הותר לפרסום' הפך להיות המושג הכי מפחיד ועצוב בחברה הישראלית, וככה אתה מדבר כשלוחמים נהרגים?"
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לפיד, גנץ וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כאמור, גם בקואליציה נמתחה ביקורת. השר בני גנץ כתב: "אחרי 2,000 שנות גלות חזרנו לארצנו. נילחם עליה ולעולם לא ננטוש אותה. דברי הרב יוסף הם פגיעה ערכית במדינה ובחברה הישראלית. כולם צריכים לקחת חלק בזכות הקדושה לשרת ולהילחם על מדינתנו, במיוחד בשעה קשה זו. גם אחינו החרדים".
שר החינוך, יואב קיש, דיבר על חשיבות השירות בצה"ל: "שירות בצבא ההגנה ישראל הוא זכות גדולה. לחיות במדינת ישראל זוהי זכות גדולה לא פחות. הדור שלנו זכה שהוא יכול להגן על עם ישראל ועל המדינה. כשאנו נלחמים על זכותנו לחיות כאן, כל עם ישראל צריך להיכנס מתחת לאלונקה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס גם הוא לדברים, בפוסט לזכרו של בן דודו, רס"ן (במיל') עמישר בן דוד (43) מעלי שנפל בדרום רצועת עזה. "אמירות אחרות מנוגדות לתורה, מכאיבות ומוסיפות בלב פצע על פצע, אני מקווה שמי שאמר אותן ישכיל להבין את טעותו, לחזור בו ולהתנצל", כתב סמוטריץ'.