פגישה נדירה: האפיפיור פרנסיסקוס נפגש בתחילת השבוע בפרטיות עם הרב פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה ומי שהיה עד לאחרונה רבה הראשי של מוסקבה, עד שנאלץ לעזוב את תפקידו בשל התבטאויותיו נגד המלחמה. הרב פנה לאפיפיור בבקשת תמיכה בהגנה על השחיטה הכשרה באירופה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב גולדשמידט היה אחד המנהיגים הדתיים היחידים ברוסיה שהתבטאו נגד הפלישה לאוקראינה, ונאלץ לעזוב לאחר שסירב להביע תמיכה ברוסיה. בעוד אנשי דת ומנהיגים דתיים ברוסיה הוצבו בעמדה של תמיכה במלחמה, החליט הרב להפגין בפומבי נגד האלימות. מאז המלחמה הוא מבקר במדינות שאליהן נמלטו יהודים אוקראינים.
1 צפייה בגלריה
הרב גולדשמידט עם האפיפיור
הרב גולדשמידט עם האפיפיור
הרב גולדשמידט עם האפיפיור
(צילום: Vatikan Media)
בשיחה דנו השניים על מלחמת רוסיה-אוקראינה וכן על חופש הדת היהודית ביבשת אירופה. בדיון בבעיית זכויות יהודיות-דתיות ביבשת, אמר הרב גולדשמידט לאפיפיור כי כיום, אורח החיים היהודי, כגון שחיטה, איננו מוגן במפורש בחוק, אלא פועל כחריגה. מדינות רבות והולכות באירופה אוסרות על ייצור בשר כשר בתחומן, בשל לחצים של ארגוני זכויות בעלי חיים.
הרב גולדשמידט שוחח עם האפיפיור על הצורך בחקיקה ברורה שתגן על שחיטה ועל מנהגים יהודיים אחרים (כמו ברית מילה). "זהו כבוד להמשיך ולהביע את דאגות הקהילות היהודיות באירופה בפניו", אמר. הוא הודה לאפיפיור פרנסיסקוס על קבלת הפנים החמה: "אני מאמין שמנהיגים דתיים חייבים להכריז על מה שהם מאמינים שהוא נכון מוסרית. עשרות שנים – ובמיוחד מאז פלישת רוסיה לאוקראינה – עשיתי את זה".