חודש לאחר שכהונתו הוארכה ב-7 שנים, הדיחה הקהילה היהודית של מוסקבה את רבה הראשי, פנחס גולדשמידט, שעזב את העיר עקב סירובו לתמוך במלחמה באוקראינה. הרב גולדשמידט – המכהן גם כנשיא ועידת רבני אירופה – עזב את מוסקבה לפני כחמישה חודשים, לאחר שסירב לצאת בהצהרה פומבית התומכת במלחמה הרוסית באוקראינה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מאז למעשה שהה בהונגריה וסייע לפליטים יהודים, ולאחר מכן הגיע לישראל. בתחילה נימק את עזיבתו בכך שהוא צריך לסעוד את אביו החולה בישראל (אביו אכן מאושפז), ואולם כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, לפני חודש בדיוק, הסיבה האמיתית לעזיבה הייתה לחצים שהופעלו עליו להביע תמיכה במלחמה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב הראשי של מוסקבה ב-33 השנים האחרונות הודח לאחר שרק לפני כחודש נבחר על ידי אסיפת חברי קהילת מוסקבה לכהונה נוספת של 7 שנים. הרקע להדחתו הפתאומית של גולדשמידט הוא פוליטי. כלתו, אביטל צ'יז'יק-גולדשמידט, אישרה את הפרסום ב-ynet וצייצה כי "הופעלו לחצים על הרב גולדשמידט ורעייתו על ידי השלטונות, לתמוך פומבית במבצע המיוחד באוקראינה, אך הם סירבו לעשות זאת".

"אמשיך לעזור לקהילה מבחוץ"

מזכירת העיתונות של הקהילה היהודית במוסקבה, אולגה יסאולובה, הכחישה כי הרב גולדשמידט הודח, וטענה כי עזב את תפקידו לאחר סיום החוזה שלו. גם אלכסנדר קרגין, מנהל התוכניות של בית הכנסת המרכזי של מוסקבה, אמר בריאיון לרדיו "מוסקבה מדברת" כי החוזה של הרב גולדשמידט פג.
1 צפייה בגלריה
הרב פנחס גולדשמידט
הרב פנחס גולדשמידט
הרב פנחס גולדשמידט
"אין סאבטקסט פוליטי לסיפור", אמר, "אבל יש חברים בקהילה, כולל אני, שלא הסכימו עם ההצהרות הפוליטיות שהשמיע. מחלוקת כזו הושמעה. אבל החוזה שלו לא הופסק בהקשר זה. החוזה פג ופקע לפני זמן מה".
בקהילה במוסקבה אמרו כי סוגיית היורש של גולדשמידט אינה נידונה כעת בקהילה. רב בית הכנסת של הקהילה במוסקבה כרגע הוא דוד יושובייב – מי שמונה בידי הרב גולדשמידט כמחליפו.
"אני מודה לקדוש ברוך-הוא שזכיתי להיות חלק מסיפור תחיית יהדות הדממה אחרי נפילת הקומוניזם", אמר בתגובה הרב גולדשמידט. "זאת תקופה מיוחדת בהיסטוריה של העם היהודי, ולפי המצב אמשיך לשרת את קהילות אירופה, ואני גם אשרת ואמשיך לעזור מבחוץ לקהילת מוסקבה".