על רקע התפרעויות מצד מפגינים חרדים, כלפי המבקרים מהזרמים הליברליים בכותל המערבי, פנו ראשי המוסדות הלאומיים וארגונים יהודיים בינלאומיים לראש הממשלה, בדרישה לפעול למיגור האלימות ב"עזרת ישראל" – רחבת התפילה השוויונית של האתר. "במצב הנוכחי, אין די במילות תמיכה; יש לנקוט פעולות קונקרטיות, כדי שיהודים מכל הזרמים ירגישו בבית, בטוחים ומאובטחים בכותל המערבי", הבהירו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בפנייה החריגה, כשבוע לאחר ההשתלחות בעיצומה של בר מצווה קונסרבטיבית בכותל, בראש חודש תמוז, כותבים המנהיגים לראש הממשלה יאיר לפיד כי בכוונתם "להביע את דאגתנו בנושא דחוף מאוד", כלשונם. "אולי אתם מודעים לכך שלפני כמה ימים חגג נער צעיר מאמריקה את בר המצווה שלו ברחבת התפילה השוויונית בכותל".

"ביום חשוב ומיוחד זה לנער הצעיר, מוקף בחברים ובמשפחתו שטסו ארצה מארה"ב, במקום הקדוש ביותר לעם היהודי – חגיגת בר המצווה שלו הותקפה באכזריות בידי מפגינים שככל הנראה מתנגדים לאופן התפילה באתר", תיארו. "הצעיר הנחוש ניסה באומץ להמשיך בברכות בר המצווה שלו, בזמן שמפגינים צרחו עליו וקיללו אותו, קראו לו 'נוצרי' ו'נאצי', ואף קרעו סידורים".

"להפסיק את ההתנהגות הבלתי-הולמת"

על המכתב חתומים ראשי הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית העולמית וקרן היסוד. "אנו מבינים שיש חילוקי דעות בכנסת ואפילו בממשלתך לגבי מתווה הכותל", כתבו, וסייגו בכך שהם יודעים שראש הממשלה תמך כל העת במתווה, אך הבהירו כי המקרה הנוכחי "לא מתייחס כלל למתווה הכותל, אלא לדרך ארץ הבסיסית של ישראלים שמקבלים את פניהם של יהודים מרחבי העולם, הבאים לחגוג את השמחה המשפחתית שלהם במדינה היהודית".
2 צפייה בגלריה
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
נשות הכותל במהלך עימותים בנובמבר שעבר. מאבק ארוך
(צילום: שלו שלום, TPS)
הם הוסיפו כי "אותם יהודים מהעולם לא הפרו את החוק, לא עסקו בפרובוקציה ולא מפגינים דבר מלבד אהבת ישראל – ובכל זאת, הם נחשפים להתנהגות שצריכה להביך כל יהודי מכל רקע, מגזר או קבוצה". לדבריהם, איחוד העם וחיזוק הקשר בין ישראל ליהודי התפוצות לא יצלח "אם באותן הזמן התנהגות כזו מותרת".
עוד הוסיפו: "אנו חשים כי יש לנקוט פעולות מיידיות, כדי לכל הפחות להבטיח את שלומם, ביטחונם ורווחתם של כל המגיעים לכותל, וכן לוודא שכל המתפללים יזכו באותה מידה של הכבוד שהיינו מצפים לו אילו היו אלה המשפחות שלנו – כיוון שזו המשפחה היהודית שלנו".
לבסוף, קראו ראשי הארגונים ללפיד לפעול בצורה אקטיבית למען שינוי דרמטי בנושא: "ממשלת ישראל צריכה לקבל אחריות להפסקת ההתנהגות הבלתי הולמת שהופגנה לאחרונה". לסיכום, כתבו לראש הממשלה שהם מודים לו על שהתייחס לנושא "ברצינות רבה", ומצפים לשמוע מה הממשלה יכולה לעשות כדי לטפל בבעיה. "אנו מוכנים לעבוד איתך בכל דרך שנוכל לסייע בנושא דחוף זה", נכתב.
על המכתב חתומים יו"ר חבר הנאמנים היוצא של הסוכנות היהודית, מייקל סיגל, והיו"ר הנכנס מארק וילף; נשיא ומנכ"ל ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA) אריק פינגרהאט והיו"ר של הארגון ג'ולי פלאט; יו"ר מועצת הנגידים של קרן היסוד סטיב לואי והמנכ"ל של הארגון סאם גרונדוורג; יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית יעקב חגואל, ויו"ר הסוכנות היהודית הנכנס דורון אלמוג.

שפל נוסף במאבק ארוך

לפני שבוע כמה צעירים חרדים, בהם קטינים שבאו להפגין נגד התפילות והטקסים החודשיים של הזרמים הליברליים ושל נשות הכותל, השחיתו במכוון סידור תפילה של התנועה הקונסרבטיבית. תלונה הוגשה במשטרה.
2 צפייה בגלריה
צעיר חרדי קורע סידור ומבזה אותו
צעיר חרדי קורע סידור ומבזה אותו
צעיר חרדי מבזה דף שנתלש מסידור קונסרבטיבי
(צילום: באדיבות דוברות התנועה המסורתית)
מי שהוביל את הפרובוקציה הוא בנו של חבר כנסת. כאשר נשאל על מעשיו, טען הילד כי יש מצווה דתית לשרוף ספר תורה שנכתב בידי כופרים, כשהוא מתכוון ליהודים רפורמים וקונסרבטיבים. אדם אחר שהשתתף בהפגנה, הוסיף להתגרות במתפללים כאשר קינח את אפו בהתרסה בדף שנתלש מהסידור. התקרית אירעה ברחבת "עזרת ישראל" הצמודה לכותל המערבי, ומיועדת לתפילות שוויוניות של הזרמים הליברליים.
הרב ארי חסיד מהתנועה הקונסרבטיבית, שהוביל את טקס בר המצווה, תיאר בפייסבוק את הפגנת החרדים, וטען כי כמה מהם השמיעו קריאת גנאי נגד חתן השמחה. "קיוויתי שהנער המקסים, הביישן, אך נחרץ, לא ייחשף לשנאה", כתב. "במקום זה, הוא זכה לעשרות ילדים ונערים עם שרקנים, צעקות, שלטים הקוראים לו 'נוצרי', קריאות שהוא 'נאצי', ועוד. נער אמריקני שרצה לחגוג את הגיעו לגיל מצוות. נער שיכול לשכוח כל קשר לעם ישראל ולארץ ישראל, אך בחר לעלות לתורה בארץ בנוכחות הוריו, סבא וסבתא, וקצת משפחה".
הוא סיפר כי הקריאות וההפרעות לא בלבלו את הנער, שהמשיך לקרוא כיאות, אך הוסיף: "אני, לעומת זאת, שבור. יש אנשים ששונאים אותי. שמוכנים לפגוע בי כי היהדות שלי היא שונה מהיהדות שלהם. רוב האנשים, דתיים או שמרניים ככל שיהיו, אינם ככה. אבל יש כאלה. ואם אלה המתנגדים אליהם, אלה המאמינים שלכל הפחות יש לנו את הזכות לטעות, אם אלה לא ירימו את קולם – כולנו נפסיד".