מפעל לעיבוד בשר מהעיר מליטופול שבאוקראינה, מציע למכירה "נקניק יהודי". מתחת לכיתוב הבעייתי מופיע תיאור המוצר: "בשר מעושן באיכות גבוהה". היצרן בחר להדפיס על ה"נקניק היהודי" פרצוף מטיל אימה של קוזאק.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בקהילה היהודית באוקראינה לא ממש אהבו את הרעיון של "הנקניק היהודי", והיו מי שראו באיור המצורף רמיזה לשחיטה של יהודים. אדוארד דולינסקי, לשעבר מראשי הקהילה היהודית במדינה, טוען כי מדובר במוצר בעל כוונות פוגעניות.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"נראה לי מחריד שסמל של 'נקניק יהודי' הוא פרצופו של קוזאק, המסמל בהיסטוריה של עמנו את רצח מאות-אלפי יהודים באוקראינה", אומר גם אלכס טנצר, יוצא אוקראינה וכיום פעיל עלייה. "נשאלת השאלה מי יקנה את הנקניק היהודי, שנכון יותר לתארו כנקניק אנטישמי".

טילון "היהודי העני"

בשנים האחרונות קיימת תופעה באוקראינה וברוסיה, כאשר חברות מזון קוראות למוצרים בשמות עם המילה "יהודי". כך, למשל, מפעל לייצור עוגות "סלואינסקיה" במחוז דונייצק שבאוקראינה, משווק במרכולים עוגה בשם "היהודי העני". במקרה זה מסמל שם העוגה דווקא את יכולתם של יהודים לאפות עוגות טובות גם כאשר אין בביתם מוצרים משובחים. בקהילה היהודית לא אהבו את הרעיון, אך במפעל העוגות הבהירו כי הכוונה הייתה חיובית, ואף ציינו כי בקרוב יתחילו לייצר עוגה בשם "היהודי הלא עני".
3 צפייה בגלריה
"נקניק יהודי"
"נקניק יהודי"
"נקניק יהודי"
מפעל גלידות בטטרסטן שברוסיה, מייצר גלידת טילון בשם זהה: "היהודי העני". המפעל, "סלאביצה", הגדיל לעשות והדפיס על העטיפה של הגלידה ציור של דגל ישראל. בפרסומת לגלידה החדשה נכתב שהיא מלאה בשוקולד ומצופה בבוטנים, וכאשר טועמים אותה היא רחוקה מלהיות "ענייה" בטעם. ואולם ליאוניד שטיינברג, מנהיג הקהילה היהודית בעיר נברז'ניה צ'לני שבטטרסטן, טען כי בחירת השם היא גזענית - וקרא למפעל לעצור את הייצור והשיווק של הגלידה.
בשבוע שלאחר חנוכה מציגה המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, תמונת מצב מטרידה על האירועים האנטישמיים שהתרחשו סביב החג בעולם. 13 אירועים אנטישמיים הקשורים לחג מונים שם, מרבית התרחשו במזרח אירופה ובארה"ב, כאשר חנוכיות רבות הושחתו באוקראינה, בגרמניה ובארה"ב, וחלק מהאירועים אף צולמו והועלו לרשת בכוונה תחילה.
3 צפייה בגלריה
עוגת "היהודי העני"
עוגת "היהודי העני"
עוגת "היהודי העני"
בנוסף לפגיעה בסמלי החג, אירועים אנטישמיים שחווים היהודים בשגרה המשיכו במלוא הכוח. במהלך ימי החג נוטרו כ-32 אירועים נגד יהודים, ובסך הכול יותר מ-45 אירועים אנטישמיים התרחשו בימי החג.
האירוע החמור ביותר היה תקיפת אוטובוס של יהודים במרכז לונדון, בדרכם למסיבת חנוכה. בית הקברות היהודי בבונדה שבגרמניה הושחת, כתובות נאצה אנטישמיות וגזעניות נכתבו על קיר בית הכנסת בהיילנד פארק בשיקגו שבארה"ב - וכרזות אנטישמיות נתלו במרכז יהודי בפלורידה.

התבטאויות אנטישמיות בתקשורת הגרמנית

במקביל לאירועים בשטח, ממשיכים האירועים האנטישמיים גם באינטרנט וברשתות החברתיות. כך, רשות השידור הגרמנית השעתה עובדים שנחשדו בהתבטאויות אנטישמיות בכלי התקשורת הגרמני, דויטשה ולה. בנוסף, תחקיר של רשת סקיי ניוז שהתפרסם בסוף השבוע, העלה כי פלטפורמת ספוטיפיי היוותה בית לכ-150 שעות האזנה לתכנים אנטישמיים וגזעניים.
3 צפייה בגלריה
ויש גם טילון בעל השם הזהה: "היהודי העני"
ויש גם טילון בעל השם הזהה: "היהודי העני"
ויש גם טילון בעל השם הזהה: "היהודי העני"
יחד עם זאת, ניתן לראות מעט אור בתוך החושך. בבריטניה, שם האנטישמיות התפרצה בשנה האחרונה ביתר שאת, נידון ימני קיצוני, המזוהה עם שידורי סטרימינג אנטישמיים ופוגעניים, לארבע שנות מאסר, לאחר שהורשע בשבע עבירות של הסתה לגזענות. כמו כן, נעצר והורשע השבוע אדם ששלח מכתבים אנטישמיים ואיומים לאיש העסקים היהודי-בריטי, אלן שוגר, בשנת 2018.
"צריך לזכור שאירועים רבים נוספים אינם מדווחים ועל כן אינם מנוטרים", אומרת רחלי ברץ ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית. "רוב הציבור הישראלי כלל לא מודע להתרחשותם של אירועים אנטישמיים, עד שלא קורה חס ושלום אירוע שעולה בחיי אדם. כאשר מספר האירועים רק עולה, התפיסה הזו חייבת להשתנות. אנו חייבים לפעול במלוא הכוח כדי לעצור את זה, עבור היהודים ברחבי העולם ועבור מדינת ישראל".