הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה הודיעו כי גייסו למעלה ממיליארד וחצי שקל עבור ישראל. סכום זה מתווסף לעשרות מיליונים שגויסו מאז תחילת המלחמה. הפדרציות קבעו להן יעד לגייס כ-500 מיליון דולר עבור עזרה רפואית ושיקום נפגעי הטרור. הכספים מועברים לבתי חולים בארץ, לשיקום עוטף עזה לתמיכה בנפגעי הטרור ועוד.
הפדרציה הבולטת ביותר היא פדרציית ניו יורק שכבר גייסה מעל ל-140 מיליון דולר. הפדרציה כבר הזרימה 30 מיליון דולר ליישובי עוטף עזה וגבול הצפון, לבתי חולים, לארגוני חירום ותמיכה ולכוחות הביטחון. הפדרציה היא הארגון המייצג את הקהילה הגדולה ביותר בארצות הברית, בניו יורק. ראשיה עומדים בקשר עם הממשל האמריקני ומובילים את קמפיין הגיוס הענק ואת עצרות התמיכה בישראל בימים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
דגלי ישראל וארה"ב בטיימס סקוור, ניו יורק, ארה"ב
דגלי ישראל וארה"ב בטיימס סקוור, ניו יורק, ארה"ב
דגלי ישראל וארצות הברית בכיכר טיימס בניו יורק
(צילום: Kena Betancur / AFP)
מנכ"ל המשרד הישראלי של UJA, איציק שמולי, המסייר בימים אלה בדרום ובצפון, בנה מיפוי של הצרכים שמתעדכן כל הזמן תוך כדי שיח עם ראשי רשויות מקומיות בעוטף ובצפון, ועם עשרות ארגוני חירום וסיוע.
"בכל מקום שבו ינסו לפגוע – אנחנו נהיה כדי לתמוך ולחזק", אמר שמולי, "שידעו אזרחי ישראל כולם: אנחנו הגב שלכם ואנחנו לא הולכים לשום מקום עד שישראל תנצח. בתוך שבוע בלבד גייסה הקהילה היהודית בניו יורק למעלה מחצי מיליארד שקל כדי לתמוך ביישובי העימות בדרום ובצפון, בבתי החולים, בארגוני ההצלה והחירום ובכוחות הביטחון, וזו רק ההתחלה; 'נושאת מטוסים' נוספת של סיוע חברתי וכלכלי למדינת ישראל ולאזרחיה במלחמה על הבית".
הפדרציה העבירה ליישובי הדרום ועוטף עזה סכום של כ-18 מיליון ש"ח. היא אימצה את מפוני כפר עזה וניר עוז והעניקה להם סיוע מיידי במזומן של כ-700 אלף ש"ח, לצד תמיכה שהועברה לראשי היישובים ולארגונים המסייעים להם בתמיכה ובשיקום.
3 צפייה בגלריה
איציק שמולי בניר עוז לצד גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול
איציק שמולי בניר עוז לצד גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול
איציק שמולי בניר עוז לצד גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול
לנוכח המתיחות בצפון הארץ, הקצתה פדרציית ניו יורק עוד כ-8 מיליון ש"ח ליישובי גבול הצפון – מהגולן והחרמון, דרך מטולה וקריית שמונה ועד נהריה. גם שם מועברת תמיכה נוספת לארגונים מסייעים כמו השומר החדש ועמותות נוספות. לאור בקשת יו"ר פורום יישובי קו העימות, משה דוידוביץ', פדרציית ניו יורק הקצתה סכום של יותר מ-10 מיליון ש"ח לצורכי היישובים בעת הזאת, בהם רכישת ציוד חיוני לצוותי החירום ולכיתות הכוננות היישוביות.
הפדרציה העניקה 4 מיליון שקל לבית החולים ברזילי באשקלון, שספג שתי פגיעות ישירות של רקטות, אחת מהן החריבה את המכון להתפתחות הילד. 4 מיליון הוענקו גם לבית החולים סורוקה. כמו כן הוענקו תמיכות לבית החולים יוספטל באילת, לבית החולים בנהריה ולבית החולים זיו בצפת. סכום של כ-5 מיליון ש"ח העבירה פדרציית ניו יורק לארגוני החירום: מגן דוד אדום, איחוד הצלה וזק"א.

סיוע חסר תקדים גם מקנדה

הקהילה היהודית הקנדית גייסה מאז תחילת המלחמה את הסכום הגדול בתולדותיה עבור מדינת ישראל, של 75 מיליון דולר קנדי, שהם כ-220 מיליון שקל. הסיוע הועבר למען העיר שדרות, תושבי עוטף עזה והצפון. מדובר בגיוס גדול אף יותר מזה שגייסו הפדרציות היהודיות עבור ישראל במלחמת לבנון השנייה, אז גויסו כ-46 מיליון דולר קנדי. הגיוס הנוכחי התאפיין בהתגייסות רחבה של חברי הקהילה היהודית מכלל שכבות החברה.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בעד ישראל ניו יורק
הפגנה בעד ישראל ניו יורק
הפגנה בעד ישראל בניו יורק
(צילום: Stephanie Keith / Getty Images)
נוסף על כך, הקהילות היהודיות קיימו עשרות עצרות תמיכה בישראל ברחבי קנדה, בשיתוף פעולה עם השליחים הצעירים של הסוכנות היהודית ובהשתתפות אלפים מהקהילות היהודיות ומחוצה להן בערים מרכזיות כמו טורונטו, מונטריאול, ונקובר ואוטווה. בעצרות השונות נכחו גם בכירים בקנדה, בהם ראש הממשלה ג'סטין טרודו.
שרה מאלי, מנכ"לית מגבית קנדה בישראל: "יהדות קנדה ידועה בתור אחת הקהילות הציוניות החזקות בעולם. הקהילה מתאבלת כבר שבוע יחד עם אחיה ואחיותיה בארץ, אך לצד העצב וההלם יש עוצמות פילנתרופיות וקהילתיות עצומות. אותה קהילה יהודית קנדית שלא עזבה את שדרות ב-20 השנים האחרונות היא הקהילה שעומדת היום איתנה וצועקת – אנחנו איתכם, לתמיד. נמשיך לעבוד עם נציגנו בשטח באופן שוטף, תוך קשב לצורכי הפצועים והמפונים ותמיכה בהם בטווח המיידי ובטווח הארוך".
הפדרציה היהודית בבוסטון גייסה קרוב ל-40 מיליון דולר; הפדרציה היהודית בלוס אנג'לס גייסה קרוב ל-50 מיליון דולר; הפדרציה היהודית בשיקגו גייסה למען ישראל למעלה מ-27 מיליון דולר; ופדרציית סן פרנסיסקו גייסה מעל ל-20 מיליון דולר. ארגון ידידי צה"ל FIDF העביר מאז פרוץ המלחמה עשרות מיליוני דולרים לטובת חיילי צה"ל.
פורסם לראשונה: 08:26, 19.10.23