נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט, הוכרז בסוף השבוע כ"סוכן זר" בידי משרד המשפטים הרוסי. גולדשמידט כרב הראשי של מוסקבה במשך יותר מ-30 שנה, ועזב אותה לאחר שסירב לתמוך בפלישה הרוסית לאוקראינה ובמלחמתה שם.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במסמך רשמי שהפיץ משרד המשפטים הרוסי, נטען שהרב גולדשמידט "הפיץ מידע כוזב" על ההחלטות שהתקבלו בידי הרשויות הציבוריות של הפדרציה הרוסית ומדיניותה, והתנגד ל"מבצע הצבאי המיוחד באוקראינה". זו הפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה שרוסיה מכריזה על מנהיג דתי כסוכן זר.
1 צפייה בגלריה
פנחס גולדשמידט הוכרז כסוכן זר
פנחס גולדשמידט הוכרז כסוכן זר
הרב פנחס גולדשמידט. "ייתכן מאוד שזו פתיחה של מערכה אנטישמית חדשה"
(צילום: אלי אטקין)
הרב פנחס גולדשמידט מסר בתגובה: "אני גאה להיות בצד הנכון של ההיסטוריה ולהצטרף לרשימה מכובדת של אנשים המתנגדים למלחמה הנוראה הזאת, שגבתה מחיר דמים נורא של מאות אלפים. אם הנני סוכן זר, אז בתור סוכנו של האלוקים ועושה רצונו, הצעד הבא הוא כנראה להכריז עליו כגורם זר. במשך 30 שנה טיפחתי את הקהילה היהודית במוסקבה ושמרתי עליה, שום צו לא ימנע ממני לעשות זאת גם כעת".
הוא הוסיף כי "רוסיה שינתה את פניה לרעה, זו הפעם הראשונה מתחילת הלחימה שמנהיג דתי מוכרז כסוכן זר ומוגדר על ידי הממשל הרוסי כגורם עוין. ייתכן מאוד שזו פתיחה של מערכה אנטישמית חדשה כלפי הקהילה היהודית. קראתי בעבר לקהילה היהודית לעזוב את המדינה, לפני שיהיה מאוחר מדי".

"רואים התגברות באנטישמיות ברוסיה"

הרב גולדשמידט היה רבה של מוסקבה לאורך שלושה עשורים, ולאחר פרוץ המלחמה באוקראינה עזב את רוסיה בשל סירובו להביע תמיכה במלחמה.
"הבעתי את דעתי נגד המלחמה הזו, ואמרתי שהמלחמה הזו תהיה קטסטרופה לא רק לאוקראינה ולקהילה היהודית שם, אלא גם לרוסיה ולקהילה היהודית ברוסיה", אמר הרב גולדשמידט בריאיון לאולפן ynet היום (א'). "אנחנו רואים התגברות באנטישמיות, ואני חושש שהמסר הזה, שאני מהווה 'סוכן זר', הוא יריית הפתיחה לגל אנטישמי חדש ברוסיה".
ריאיון עם הרב שהוכרז כ"סוכן זר" ברוסיה
(צילום: ירון ברנר)

הוא הזכיר כי "ממש כשהמלחמה התחילה, בפברואר 2022, העבירו חוק שלפיו כל מי שקורא למלחמה הזו 'מלחמה' ולא 'מבצע מיוחד' יוכל להיעצר להישפט ל-15 שנה בכלא. זאת אומרת שכל מי שאמר דבר נגד המלחמה ויצא נגד השלטון ידע שתהיה לו בעיה".
אבל לא על כולם הכריזו כ"סוכן זר", עליך כן. אתה קושר את זה להיותך יהודי?
"זו שאלה מצוינת, למה היום, בתחילת יולי 2023, נזכרו בי ובדברים שאמרתי לפני יותר משנה. אני חושב שיש לזה הרבה סיבות. סיבה אחת שאפשר להצביע עליה קשורה לאמירה של פוטין נגד זלנסקי לפני שבועיים, שלפיה חבריו היהודים אומרים לו שזלנסקי מהווה בושה לעם היהודי. הנושא היהודי שוב עולה לכותרות ברוסיה ובאוקראינה, השאלה היא למה. אני חושב שזה גם קשור לכך שישראל עומדת להתקרב לאוקראינה, ומדברים על כך שישראל אולי תיתן לאוקראינה כלי נשק או כלי הגנה מסוימים".
אז אתה חושש שעכשיו יתחיל גל של אנטישמיות ברוסיה, כזה שהשלטון מעודד אותו? "אני רוצה להזכיר קצת היסטוריה. גם בסוף תקופתו של סטלין היה גל אנטישמי נורא, ב-1952. השלטון התערער, ואנחנו חווינו ניסיון פוטש לפני שבוע. השלטון נמצא בנסיגה, לכן עולה האנטישמיות".
אתה בעצם אומר שכשהשלטון מתערער מחפשים את השעיר לעזאזל, ולרוב זה היהודים. "לצערנו כן".
בנוגע לקהילה היהודית שעוד נותרה ברוסיה, הרב גולדשמידט הבהיר שהוא ממליץ לה לעזוב: "לפני פחות משנה קראתי ליהודים לצאת מרוסיה, כי המצב הפוליטי הולך ונעשה רע יותר. יותר מ-35% מהקהילה היהודית עזבה את רוסיה בשנה וחצי האחרונות".