עימות חריף בין משרד החוץ והדיפלומטים הישראלים באירופה ובין ועידת רבני אירופה, בשל החלטתה להעניק את פרס משה רוזן למאבק באנטישמיות ובחוסר סובלנות לפלטפורמת כנס מינכן לביטחון – וזאת למרות שיו"ר הכנס, כריסטוף הויסגן, אמר שמזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש צדק כשאמר שהטבח שביצע החמאס בעוטף עזה "לא קרה בוואקום".
הפרס יוענק ביום שני ברומא לבנדיקט פרנק, המנכ"ל של כנס מינכן לביטחון – אחד הפורומים הביטחוניים היוקרתיים בעולם שמתקיים אחת לשנה. עוד נודע כי במשרד החוץ ובשגרירויות ישראל באירופה נדהמו מההחלטה של נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט, להעניק את הפרס למנכ"ל הכנס, וזאת בניגוד למסרים חד-משמעיים שקיבל משגרירות ישראל בגרמניה על ההתבטאות האנטי-ישראלית הבוטה של הויסגן.
2 צפייה בגלריה
רון פרושאור שגריר ישראל בגרמניה
רון פרושאור שגריר ישראל בגרמניה
רון פרושאור, שגריר ישראל בגרמניה. מתנגד בחריפות למתן הפרס
(צילום: AFP)
שגרירות ישראל בגרמניה העבירה מסרים דיפלומטיים מדרג בכיר כי מתן פרס בעיתוי כזה אינו ראוי ואף מבזה את הפרס ושולח מסר שגוי. עוד נודע כי שגריר ישראל בוותיקן רפי שוץ, שהיה אמור לייצג את משרד החוץ בטקס, הודיע שיחרים אותו.
כריסטוף הויסגן אמר באחרונה בריאיון לערוץ הטלוויזיה הגרמנית ZDF כי מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש צדק כשאמר שהטבח שביצע החמאס בעוטף עזה "לא קרה בוואקום". "56 שנות כיבוש. זה נאמר בדיוק בהחלטות האו"ם. ההחלטה האחרונה אומרת שהכיבוש הוא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. חייבים להגיע לפתרון דיפלומטי. קודם כול, הכול צריך להיות כפוף לזה. עלינו למנוע התלקחות, כלומר פלישה של חיילים ישראלים לרצועת עזה. חזרה לפתרון דיפלומטי. חזרה לפתרון שתי המדינות", הוסיף הויסגן, שנמנע מלגנות את החמאס על הטבח.
2 צפייה בגלריה
שולחן קבל שבת עם כסאות ריקים בגרמניה
שולחן קבל שבת עם כסאות ריקים בגרמניה
שולחן קבלת שבת עם כיסאות ריקים בגרמניה
(צילום: AP Photo / Michael Probst)
שגריר ישראל בגרמניה, רון פרושאור, פרסם תגובה חריפה: "מה שאמר הויסגן הוא שערורייתי. הוא תיאר בלב קר את מתקפת הטרור האכזרית של חמאס עם 1,400 ישראלים שנרצחו ולמעלה מ-220 תינוקות, ילדים, נשים וגברים חטופים כ'פעולה של חמאס' ולא גינה אותה בשום צורה", כתב פרושאור. "הוא דורש מישראל להימנע מפעולה קרקעית ובכך שולל ממנה את הזכות להגנה עצמית. אני רוצה להשיב ליודעי דבר כמו מר הויסגן, שחשים שנאלצו לא רק להרצות לישראל, אלא גם לתת לנו עצות לא רצויות כיצד להגיב למתקפה העקובה ביותר מדם על יהודים מאז השואה בשטחנו. ישראל לא צריכה שום עצות. ישראל לא צריכה הוראה. ומעל לכול, אנחנו לא צריכים את זה ממך, מר הויסגן. תתבייש לך".
מוועידת רבני אירופה נמסר: "במשך שנים רבות עמד בנדיקט פרנק לצד הקהילות היהודיות באירופה והצליח להגביר את ביטחונם ברחבי היבשת. הוא סייע בהגדלת תקציבי הביטחון לאבטחת הקהילות היהודיות ופעל נגד פשעי שנאה במרחב הציבורי וברשתות החברתיות. הוא מגנה בכל תוקף את פשעי החמאס ופועל בכדי להיאבק באנטישמיות שמרימה את ראשה, בעקבות הפשעים המזוויעים של ה-7 באוקטובר. זהו צעד חשוב אותו עלינו לעודד ולהוקיר".