הוא מככב בסיוטים של ילדי שנות השמונים, ולאחרונה עשה קאמבק עם אותה דמות כדי להפחיד גם את ילדי דור ה-Z (ולתת לבני ה-40 סיבוב נוסף להיזכר למה הוא היה כל כך רשע). ג'ון קריס, הידוע יותר בתור המאמן הקשוח והאכזרי מסרטי הקלאסיקה "קראטה קיד", חזר לאותו התפקיד 30 שנה מאוחר יותר, בסדרת הלהיט בנטפליקס "קוברה קאי" שנמצאת באופן קבוע בטופ 10 העולמי של ענקית הסטרימינג.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
קריס, שמגולם על ידי השחקן מרטין קוב, הוא אחת הדמויות שלא נשכחו לאורך שנים, והחזרה שלו אחרי 30 שנה עוררה שוב את הרגשות העזים שהוא הותיר אי-אז בסרטים המקוריים – מאמן רשע שמוכן לעשות הכול כדי לנצח, אפילו אם זה אומר לשבור רגליים ולעשות תרגילים מלוכלכים "בלי רחמים".
אבל רחוק מאוד מדמותו על המסך ומהחזות המפחידה, קוב הוא בעצם יהודי חם שגדל בברוקלין, ומקדיש מזמנו להרצאות לבני נוער נגד אלימות ובריונות ומעודד מסרים חיוביים. בריאיון שנתן בעבר לשליח חב"ד בפלורידה, הרב פנחס טיילור, הוא התייחס בהרחבה למורשת היהודית שלו, כילד בברוקלין של שנות ה-50.
"גדלתי במשפחה מסורתית, שנהגה ללכת לבית הכנסת בחגים, ולארוחות שבת אצל סבתא", סיפר. "למדתי המון על יהדות ומסורת, בעיקר מדברים שהסבים והסבתות שלי הביאו מפולין ומברית המועצות. עד היום אני עושה מידי פעם ארוחות שבת ומציין את החגים".

"מוטיבציה להיות 'יהודי טוב יותר'"

הוא נזכר כי "בתקופת צילומי 'קראטה קיד' הזמנתי את כל הצוות לליל סדר, ועשינו משהו מיוחד. אני חושב שהיה קל יותר להיות מסורתי בעבר, כי הדור הנוכחי עסוק מאוד בקריירה ובאתגרים אחרים, והתפקיד שלי הוא להוות דוגמה – אני צריך לציין את החגים, להדליק נרות ולהתעקש שיבואו לארוחת שבת. זה נותן לי מוטיבציה להיות 'יהודי טוב יותר' מאשר כאשר גדלתי".
1 צפייה בגלריה
מרטין קוב
מרטין קוב
"מצאתי את עצמי מנהל סדר עם עשרה אנשים – שישה מתוכם לא יהודים". מרטין קוב
(צילום: EPA)
לדבריו, "נולדתי בפורים ואני תמיד מנסה לעשות את הדברים באופן שיהיה כיף ומהנה. אני עושה מסיבות חנוכה ואפילו פרסמתי כמה סרטונים משעשעים עם שירים יהודיים, בסגנון מחזמר. לפני כמה שנים הייתי בפסח בעיר קטנה בקליפורניה, כי הייתי אמור לנאום באיזה אירוע צדקה של קרוב משפחה. מפה לשם, ראיתי שיש שם מסעדה יהודית שסגורה באותו ערב, והתקשרתי ושאלתי אם אפשר לעשות אירוע פרטי של ליל הסדר. הם הסכימו, ומצאתי את עצמי מנהל סדר עם עשרה אנשים – שישה מתוכם לא יהודים, אבל עם הרבה אהבה ורצון לציין את החג".
בסיכום הריאיון אמר קוב: "זה נפלא להיות יהודי והמסורת היא נהדרת. בזמנים האלה, אני רואה יותר מדי אנשים שמאבדים קשר למורשת שלהם, ואין לי פתרון לזה. אבל אני חושב על זה הרבה, ועבורי ליהדות יש המון משמעות".