עשרה חודשים אחרי אסון מירון שגבה את חייהם של 45 בני אדם בהילולת רבי שמעון בר יוחאי, מתקיימת הילולה גדולה אחרת בהר – לציון יום פטירתו של משה רבנו, ז' באדר, שחל היום (ה') – ובני משפחות ההרוגים מהאסון הנורא במתחם קבר רשב"י חוששים ממה שעלול לקרות.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כחלק מלקחי האסון, שהוביל להקמת ועדת חקירה ממלכתית, החליטה המשטרה כי במהלך ההילולה מבנה הקבר יהיה סגור תחת צו סגירה שהוצא למקום על ידי המועצה המקומית, בשל ליקויי בטיחות מסכני חיים שנמצאו בו. במקביל, רשות החשמל הודיעה על צו הפסקה למתקן החשמלי במתחם.
במטרה לקיים את הצו, כוחות משטרה רבים נפרסו מסביב לציון, והמשטרה הודיעה מבעוד מועד שלא תתאפשר כניסה אל מבנה הקבר. הכניסה לחוגגים ולמבקרים המבקשים להגיע עד פאתי הציון תתאפשר רגלית בלבד, דרך שער הכניסה הראשי של היישוב מירון. מאות מבקרים הגיעו אל ההר בשעות האחרונות.
3 צפייה בגלריה
ישראל דיסקינד, אחיו של שמחה בונים דיסקינד ז"ל
ישראל דיסקינד, אחיו של שמחה בונים דיסקינד ז"ל
ישראל דיסקינד, אחיו של שמחה בונים ז"ל
(צילום: עמית שאבי)
למרות ההגבלות מצד המשטרה, בקרב משפחות הרוגי האסון הביעו כאמור חששות מהאירוע. "בעינינו זה כמו שבן אדם ייתקל בבור בכביש, מכונית תיפול לתוך הבור ואנשים ייהרגו. אחרי זה יפעלו הרבה לחקור איך הגיעו למצב שיש בור בכביש, אבל לא יפעלו לתקן את הליקויים והבור יישאר – אז לא עשינו בזה שום דבר", אמר אתמול ישראל דיסקינד, אחיו של שמחה בונים דיסקינד ז"ל, שנהרג במירון.
"במהלך החודשים האחרונים, מדינת ישראל פעלה בנושא של חקירת האסון והמחדלים שהובילו אליו, אבל לא פעלו כדי לתקן את הבור בכביש, והבור הזה עדיין שם", ציין דיסקינד בריאיון לאולפן ynet. "כלומר, הר מירון – מעבר לכך שפועלים לחקור, צריך גם לפעול לכך שההר יתנהל בצורה מסודרת. לאזרחי ישראל החרדים מגיע בזכות, ולא בחסד, שכל הילולה שמתקיימת בהר תתקיים בצורה מסודרת, עכשיו".
 שמחה בונים דיסקינד ז"ל שמחה בונים דיסקינד ז"ל
דיסקינד התריע שאסון עלול להתרחש גם בהילולה הנוכחית: "אם אנשים לא יתעוררו על עצמם, אף אחד מהם לא יוכל לומר 'לא ידענו', 'לא שמענו". כבר קרה אסון, שום דבר אחר לא השתנה. רק עכשיו אתם נזכרים לגלות שיש ליקויים בתוך ציון הרשב"י עצמו ובאים לנתק שם את החשמל? יש פה ליקויים, הר שלם של ליקויים – 75 ליקויים יש בהר. תיקנו מאז, או יותר נכון הרסו, 60 ליקויים במירון, אבל לא בנו במקום המבנים שנהרסו מתחמים מסודרים. צריך לשטח שם את כל הציון עצמו, לבנות את כל המבנה מחדש ולהוציא פולשים. יש הרבה דברים לתקן".

הניהול בהר לא השתנה: "הזוי ושערורייתי"

מי שמנהל את ההילולה היא ועדת החמישה, אותה עמותה שספגה ביקורת חריפה בוועדת החקירה. "זו בדיוק הנקודה, שאם רוצים לבוא ולתקן ליקויים, אם רוצים לשנות ולהבטיח שהאסון האזרחי הגדול ביותר מאז קום המדינה לא קורה שוב, זו לא הדרך", אמר דיסקינד. "לא יכול להיות מצב שבו אותה עמותה – אותם אנשים, גורמים ועסקנים שניהלו את ההר לפני האסון – ממשיכים לנהל אותו אחריו, מפיקים את הילולת משה רבנו, והולכים גם כן להיות חלק מניהול הילולת רשב"י ב-2022. זה מצב הזוי ושערורייתי".
3 צפייה בגלריה
ציון קבר רשב"י. הכניסה אל המבנה נאסרה
ציון קבר רשב"י. הכניסה אל המבנה נאסרה
ציון קבר רשב"י. הכניסה אל המבנה נאסרה
(צילום: אבי חי)
"אנחנו מבינים שזה לא הולך להשתנות, אבל אנחנו עדיין מסתכלים על זה בכאב לב", הוסיף. "אנחנו גם קוראים לחברי הכנסת ולממשלה – נפגשנו עם לא מעט ח"כים לאחרונה – המערכת צריכה לתקן את המצב בכללותו".
לשאלה אם הפוליטיקאים מעדיפים להתעלם מהמצב, השיב דיסקינד כי "חברי הכנסת לא רוצים להתעסק עם הר מירון. בסופו של דבר זה בור ללא תחתית. המקום הזה מלא בכשלים וצריך לשנות אותו מקצה לקצה. הרבה פעמים, כשמגיע ח"כ לטפל במקום מסוים, והוא יודע שבמהלך הקריירה שלו הוא לא יסיים את הטיפול בהר – כלומר, הוא לא זה שיגזור את הסרט אחרי סיום תיקון הליקויים בהר מירון – אז הוא לא רוצה להיכנס למיטה החולה הזו. אם זה ייקח יותר מזמן הקדנציה שלו, מה לו להתעסק בזה? אף אחד לא מבטיח לו שהוא יהיה בכלל בכנסת כשיסיימו לתקן את הליקויים.
"חבל שהח"כים, במקום באמת לפעול לטובת האזרחים, רק בודקים איפה הם יקבלו קרדיט ואיפה הם יצטלמו טוב. הם צריכים לפעול פה לטובת האזרחים. יש פה אזרחים חרדים שמגיע להם בדיוק כמו כל אזרח ישראלי אחר, שאירועים תרבותיים של הציבור החרדי יתנהלו בצורה בטוחה".
3 צפייה בגלריה
הדקות הראשונות לאחר האירוע - אסון מירון
הדקות הראשונות לאחר האירוע - אסון מירון
פינוי נפגעים באסון במירון. "הר שלם של ליקויים"
(צילום: משה מזרחי)

"לקצר את זמן השהייה באתר"

בעקבות ההילולה, כלי רכב פרטיים לא מורשים להיכנס אל היישוב מירון, למעט תושבי המקום שנדרשים להציג תעודת זהות ואורחים ששכרו צימר ביישוב, ובכפוף לאישור כניסה. המגיעים ליישוב מופנים לחניה בחניון הסמוך למירון. במקרה שהחניון יתמלא, המבקרים יופנו להמתנה בחניון פרוד עד להתפנות מקום בחניון הסמוך ליישוב מירון.
לרשות הנכים עומדים רכבי הסעות של עזר מציון מהחניון הסמוך ליישוב מירון אל פאתי הציון (כאמור, מתחם הקבר נסגר). בהודעת משטרת ישראל נמסר כי "מנהיגי הציבור מתבקשים להעביר את ההנחיות לאנשיהם ולהדגיש את חשיבות קיצור זמן השהייה באתר, על מנת לאפשר למרב מבקרים להגיע לפאתי הציון".
במשרד לשירותי דת מדגישים כי ההילולה תתקיים בהתאם להנחיות המשטרה, הכבאות וההצלה. בסמוך לציון תתאפשר תפילה במקומות שהוכשרו לקליטת המתפללים.