באחד מן הימים בשבוע שעבר עלו שני ילדיו של ראש איגוד הארגונים היהודיים באירופה על אוטובוס בתחנת שומן בבריסל, עיר מגוריהם. אישה שהתיישבה לידם הביטה בהם "במבט רושף שנאה", כפי שמתאר הרב מנחם מרגולין, סיננה: "יהודים מלוכלכים" – ועברה לשבת במקום אחר, בירכתי האוטובוס. היה זה בסמוך לביקור שערך במחנה ההשמדה אושוויץ, במלאת 84 שנים לליל הבדולח שצוין בשבוע שעבר, במסגרת הכנס השנתי למאבק באנטישמיות של האיגוד, ובריאיון ל-ynet טוען הרב מרגולין כי המקרה הזה הוא אך דוגמה למה שחווים יהודים באירופה 2022 כדבר שבשגרה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"השואה התרחשה בגלל שנאה שהמנהיגים לא השכילו לעצור בזמן", הוא אומר, "והיום מנהיגים יהודים רבים – כולל ניצולי שואה – חשים שרמת השנאה שיש כלפי יהודים באירופה, מזכירה את רמת השנאה שהייתה כלפי יהודים טרום מלחמת העולם השנייה. אם אז השנאה הובילה לשואה רק כי המנהיגים נתנו לזה לקרות, עלינו ללמוד מההיסטוריה ולוודא שהמנהיגים ידעו לעצור את השנאה הזאת בזמן, כדי לוודא שזה לא יקרה שוב".
קראו עוד בערוץ היהדות:
לדברי הרב, "האוטובוס לא היה מלא בשעה הזאת של הערב – ואנשים לא ייחסו לזה חשיבות או לא התייחסו. אז לכאורה לא קרה אסון נורא. אף אחד לא דקר אותם, איש לא הרביץ להם. 'בסך הכול' אמרו להם כמה מילים. אבל חוויית ההשפלה כשמתרחקים ממך, כשאתה מנודה ומכניסים אותך למשבצת של 'היהודי הגלותי' ה'מסריח', זאת תחושה שיכולה ללוות ילדים להרבה מאוד זמן. גם כאשר ילדים משחקים בכדור, ואז מגיע ילד לא יהודי וגונב להם את הכדור סתם כדי להציק, זה קרה הרבה יותר מפעם אחת, אפילו על בסיס יומי, וזה לא מדווח".
3 צפייה בגלריה
הרב מנחם מרגולין עם ילדיו, זושא ויעקב
הרב מנחם מרגולין עם ילדיו, זושא ויעקב
הרב מנחם מרגולין עם ילדיו, זושא ויעקב
הרב מרגולין סיפר כי שני ילדיו, זושא (13) ויעקב (11), "חזרו אחרי האירוע הביתה כשהם עצבניים, פגועים עד עמקי נשמתם – ולא הפסיקו לדבר על זה. הם אמרו, איזו אישה חצופה, איזו שנאה. מה עשינו לה רע? זאת תחושה נוראית של ילדים שרגילים להיות בבית מוגן, מוערכים ויודעים שיש להם סיבה להיות גאים ביהדותם, ופתאום הם נחשפים לעולם האמיתי. זאת תחושה קשה מאוד כאבא, אבל מעבר לכך, יש פה בעיה שאני מזהה כראש ארגון, של אלפי ילדים יהודים שהולכים כל יום לבית ספר ומקבלים הערות. אנחנו מקבלים יותר ויותר פניות מהורים לילדים שמבקשים מאיתנו לבנות סל של כלים להתמודדות עם זה".

"לא הולכים לבית של יהודי"

מרגולין הוביל בשבוע שעבר, כאמור, משלחת של שרים ופרלמנטרים לביקור במחנה ההשמדה אושוויץ, שבראשה עמדה נשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מצולה, וכן ראש ממשלת מונטנגרו. "אנחנו מוקפים בשנאה", אמר הרב. "כולם הופכים להיות אלימים יותר. המצב מסוכן. השנאה שיש כלפי יהודים גדולה מאוד. אני שומע את זה מאינספור הורים לילדים שלומדים בבתי ספר לא יהודיים כאן, בבריסל. ילדי דיפלומטים ישראלים שלומדים בבית הספר הבינלאומי והזמינו ילדים לא יהודים לביקור בבית, קיבלו תשובה שהם לא יכולים לבוא אליהם, כי הם לא הולכים לבית של יהודי. זאת תופעה שאנחנו נתקלים בה יותר ויותר באירופה".
3 צפייה בגלריה
הרב מנחם מרגולין עם ילדיו, זושא ויעקב
הרב מנחם מרגולין עם ילדיו, זושא ויעקב
"הם אמרו, איזו אישה חצופה, איזו שנאה. מה עשינו לה רע?" הרב מנחם מרגולין עם ילדיו
נשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מצולה, אמרה בתום הביקור במחנה אושוויץ: "אנחנו לא עושים מספיק למלחמה באנטישמיות. זו חובתי ואחריותי להגן על יהודי אירופה מפני אנטישמיות. עלינו להילחם בתעמולה ובנרטיב המתייחס לאנטישמיות, ואנחנו עושים זאת. כדי לנצח במשימה, אנו זקוקים ליותר מאסטרטגיה בלבד – אלא לנקיטת יוזמה ופעולה. לא נשכח ולא ניתן לזה לקרות שוב".
נציב האיחוד האירופי, אוליבר ורהלי, שהשתתף אף הוא בכנס מתוך תחושת חובה, כדבריו, אמר: "אני באמת חושש שמה שקרה כאן עלול לקרות שוב. הדרך הטובה ביותר להילחם באנטישמיות, היא לקדם חיים יהודיים ברחבי אירופה. לא מספיק להגיד 'לעולם לא עוד', אנחנו חייבים לעשות משהו. המסר שלי לאירופים: יש רק ניצחון אחד על המוות, והוא החיים".
3 צפייה בגלריה
זושא ויעקב מרגולין
זושא ויעקב מרגולין
"חזרו הביתה כשהם פגועים עד עמקי נשמתם". זושא ויעקב מרגולין