בעיר בני ברק פועלות רק שתי ספריות עירוניות – אחת מהן היא ספרייה חרדית, ובה רק ספרי קודש וספרות חרדית. בשנייה, שנמצאת במתנ"ס עירוני ברחוב אברבנאל, יש גם ספרות כללית, אך לאחרונה נדהמו הקוראים והקוראות לגלות כי היא נסגרה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במקום מתבצעים כרגע שיפוצים, אך גם כשתיפתח, הספרייה צפויה לפעול במתכונת חדשה, ללא ספרות כללית. "זאת ספרייה פעילה מאוד", מספרת תושבת העיר. "זה מקום שהוא נס עבורנו. יש בספרייה שפע של ידע ותרבות. כמות האנשים ששואלים ספרים היא אדירה, אני מעריכה שיותר מאשר במקומות אחרים, כי לרוב פה אין גוגל ואין מחשבים".
קראו עוד בערוץ היהדות:
עוד אמרה, כי "גם החרדים קוראים ספרים, אין מה להתכחש לזה. אני רואה חרדים מבתים אדוקים מאוד ששואלים ספרים כלליים. ההחלטה לסגור את הספרייה, מקוממת. יש לנו שם מדורים לגאוגרפיה, רפואה, היסטוריה – עולם שלם שסגרו בפנינו. הספרייה לא נפתחה כדי להתסיס אף אחד, היא קיימת עשרות שנים. אני תרמתי לה לפחות מאה ספרים ועשה לי טוב לדעת שעושים בהם שימוש. זה עוד ניצחון לעסקני העיר שרוצים לכפות עלינו את דרכם".
2 צפייה בגלריה
הספרייה שנסגרה במתנ"ס ברחוב אברבנאל בבני ברק
הספרייה שנסגרה במתנ"ס ברחוב אברבנאל בבני ברק
הספרייה שנסגרה. "אני חרדית ואני מזהה פה הקצנה שלא הייתה בעבר", מספרת גמלאית שביקרה הרבה בספרייה
(צילום: יריב כץ)
תושבת אחרת שביקרה תכופות בספרייה סיפרה: "אני גמלאית והמקום הזה חשוב לנו, הגמלאים. מספיק סבלנו בקורונה כשהיא הייתה סגורה, אז למה לסגור לנו אותה לתמיד? אני חרדית ואני מזהה פה הקצנה שלא הייתה בעבר. פעם היו כמה וכמה ספריות שנסגרו, נשארנו עם אחת וכעת עם כלום". לדבריה, היא קוראת בעיקר ספרי היסטוריה ושואה.
עוד אמרה: "לא אחת נכנסים לספרייה גברים צעירים חרדים וסקרנים, ויש מי שרוצים למנוע את זה. אני לא חושבת שקריאת ספרות כללית תשנה את דרכם ואמונתם, אבל יש מי שחולק עליי. צריך שימצאו פתרון הולם לבני ולבנות הגיל השלישי שרוצים לקרוא ספרים".
2 צפייה בגלריה
הספרייה הכללית בבני ברק סגרה את שעריה
הספרייה הכללית בבני ברק סגרה את שעריה
הספרייה הכללית בבני ברק סגרה את שעריה. "הגיע הזמן שכספי התושבים ישרתו אותם"
(צילום: יריב כץ)
הנושא הרגיש נדון בישיבת המועצה האחרונה של העירייה, לאחר שחבר המועצה יעקב וידר (הליכוד) ביקש דיון דחוף בנושא. "ההחלטה של עסקני העירייה לסגור את הספרייה הכללית היחידה בעיר משיקולים זרים, היא חצופה ומקוממת", אמר. "קיבלתי מאות פניות מתושבים שזועמים, ובצדק. אני נאבק כדי שההחלטה תבוטל. עיריית בני ברק היא מהעשירות בישראל, ולמרות זאת מספר הספריות בעיר הוא מהנמוכים בישראל. הגיע הזמן שכספי תושבי בני ברק יתחילו לשרת אותם".
מעיריית בני ברק נמסר בתגובה: "במתחם מתנ"ס קריית הרצוג פעלה במשך שנים ספרייה עירונית לרווחת תושבי השכונה. בהשקעה עירונית מיוחדת שאותה הוביל ראש העיר, הוחלט על שיפוץ הספרייה מהיסוד והרחבתה באופן ניכר. בתקופה זו סגורה הספרייה בשל עבודות השיפוץ, כשעם סיומן יזכו התושבים לספרייה מרווחת, רחבת ידיים וחדשנית בכל היבט. בהתאם לדרישת הנהלת המתנ"ס להביא בחשבון את אופייה החרדי של השכונה בשנים האחרונות, תותאם פעילות הספרייה על מנת שייהנו ממנה כלל תושבי השכונה".