נמצא הפתרון שיאפשר את קיומה של הילולת הבבא סאלי בנתיבות בעוד שלושה שבועות: ביום ראשון הקרוב יעלה השר אריה דרעי לאישור הממשלה את העברת האחריות על אירוע ההילולה לידיו של השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי, ואת אישור התקציב הנדרש לקיומו של האירוע לרווחתם ובטיחותם של החוגגים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
יו"ר ש"ס, שר הבריאות והפנים וכן המשנה לראש הממשלה, סיכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שהנושא יעלה בישיבת הממשלה הקרובה. דרעי נועד עם נתניהו ודן איתו בנושא לאחר שביקר לאחרונה אצל הרב ברוך אבוחצירא בנתיבות, ושמע ממנו על הבעיות שעלולות למנוע את קיום ההילולה המסורתית.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"כפי שהתחייבנו, הילולת הבבא סאלי המסורתית תתקיים ברוב עם, כפי שראוי להיות. אלפי המבקרים יוכלו להגיע למתחם הקבר של הצדיק להתפלל, לחגוג ולשוב הביתה בשלום", אמר דרעי.
3 צפייה בגלריה
הילולת הבבא סאלי בנתיבות
הילולת הבבא סאלי בנתיבות
הילולת הבבא סאלי בנתיבות
(צילום: הרצל יוסף)
על רקע אסון מירון ומסקנות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה לחקירתו, הנחה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גיל לימון, כבר לפני למעלה משנה כי "נדרש לקבוע בהקדם האפשרי גורם ממשלתי אשר יהיה אחראי על ארגון וניהול האירוע". למרות קביעתו, הנושא לא טופל במשך תקופה ארוכה. לפני כחודשיים עתרה עיריית נתיבות לבג"ץ, באמצעות עו"ד רון צין ושלי לב-שרמן ממשרד ארנון, תדמור-לוי, בדרישה להורות למדינה לפעול לפי הנחיית המשנה ליועמ"ש.
ראש עיריית נתיבות, יחיאל זוהר, פנה לנתניהו בדרישה לקיים דיון דחוף בישיבת הממשלה לצורך קביעת המשרד שיהיה אחראי על ארגון ההילולה ואופן תיקצובה, המסתכם ב-1.2 מיליון שקל. בעקבות עתירת העירייה, מסרה הפרקליטות כי כל עוד לא יאושר מתווה ארגון ההילולה בממשלה – לא יהיה פתרון לנושא. כעת, כאמור, נמצא הפתרון שיאפשר את קיום האירוע.

כמאה אלף מבקרים בהילולה

ההילולה השנתית במתחם קבר הבבא סאלי, הרב ישראל אבוחצירא, מושכת אליה מדי שנה 150-100 אלף מבקרים, והיא ההילולה השנייה בגודלה בישראל אחרי ההילולה במירון. האירוע מתקיים ברובו בשטח ציון הקבר, אך צפויות התקהלויות גדולות גם בשטחים הציבוריים הסמוכים.
3 צפייה בגלריה
רבבות בהילולת הבבא סאלי
רבבות בהילולת הבבא סאלי
הילולת הבבא סאלי. השנייה בגודלה בישראל אחרי ההילולה במירון
(צילום: EPA; יצחק אלמקיאס, אמנות יהודית)
מזכיר הממשלה היוצאת ביקש ממשרד ראש הממשלה ומהמשרדים לשירותי דת ולפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל לפעול להעמדת תקציב בסך 1.2 מיליון שקלים לטובת קיום האירוע, באמצעות משרד ממשלתי אחד שירכז את הכספים. המנכ"ל הקודם של המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל הודיע כי משרדו לא יוכל להשתתף בתקצוב ההילולה, והמליץ לקיים ישיבת ממשלה לקבלת החלטה בעניין. בתשובת פרקליטות המדינה לבג"ץ הודיעו כי על המתווה של ההילולה להיות מובא בפני הממשלה הנכנסת, זמן קצר לאחר כינונה.
ראש העיר פנה לראש הממשלה וכתב לו: "לנוכח סמיכותו של אירוע ההילולה, אני מבקש כי הנושא יעלה ויוכרע בישיבת הממשלה הקרובה". עוד כתב כי יש להחליט על החלוקה בין משרדי הממשלה ביחס לתקציב, וכי "יש למנות את השר לביטחון לאומי או מי מטעמו, ולחלופין את השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל או מי מטעמו, או כל משרד מתאים אחר, כמשרד הממשלתי אשר יהיה אחראי על הארגון והניהול של אירוע ההילולה השנתי". הוא הדגיש כי יש צורך בגיבוש מתווה מסודר וקבוע להפקת האירוע, "וזאת במטרה למנוע כל סיכון לחיי אדם".
3 צפייה בגלריה
הילולת הבבא סאלי בנתיבות
הילולת הבבא סאלי בנתיבות
מבקרים במתחם קברו של הבבא סאלי בהילולה בשנה שעברה
(צילום: הרצל יוסף)
יש לציין כי שטח הקבר עצמו מוחזק מכוח חוזה חכירה בידי הקרן להנצחת הבבא סאלי, המנהלת את האתר. השטחים הציבוריים מסביב מוחכרים לעיריית נתיבות. בשנים קודמות האירוע אורגן על ידי חברת הפקה, שפעילותה ממונה על ידי העירייה בשיעור של כ-20%, והיתר על ידי המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל בשיעור של 80%. חברת ההפקה הייתה אחראית על עמידה בדרישות הבטיחות.
פורסם לראשונה: 16:48, 03.01.23