הרב הראשי הספרדי, הרב יצחק יוסף, שלח היום (ג') מכתב מחאה חריף לשר איתמר בן גביר בעקבות עלייתו של האחרון להר הבית. "כשר המייצג את ממשלת ישראל עליך לפעול לפי הוראות הרבנות הראשית לדורותיה, שאסרה את העלייה להר הבית. חלילה לגרום מכשול באיסור כה חמור", כתב הראשון לציון.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית קרא לשר לביטחון לאומי לא לעלות שוב להר הבית, ולמנוע הכשלה של יהודים בכניסה למקום שאליו נאסרה העלייה בידי הרבנים הראשיים. אף שישנם רבנים שהתירו לעלות להר הבית בימינו, לאחר היטהרות במקווה, הרבנות הראשית אסרה לאורך השנים לעלות להר – מאחר שמיקומו המדויק של קודש הקודשים, שחל איסור הלכתי להיכנס אליו, לא ידוע בוודאות מוחלטת. היו רבנים שחששו מהאפשרות שיהודים יעלו להר ללא טבילה, או יגיעו למקומות האסורים בכניסה לטמאי מת, ולכן פסקו שאין לעלות להר הבית כלל.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הייתה זו הפעם הראשונה שבה יו"ר עוצמה יהודית עלה לאתר הקדוש כשר מכהן, ובעקבותיה הגיעו גינויים מקיר לקיר מצד העולם הערבי. בפתח מכתבו כתב הרב יוסף: "שמעתי בצער על החלטתך לעלות להר הבית, היום ביום צום עשרה בטבת. מתוקף תפקידי כרב הראשי לישראל וכממשיכם של הרבנים הראשיים לדורותיהם, אני חש חובה להתריע על חומרת איסור העלייה להר, ולבקש ממך בשם הרבנות הראשית לישראל להימנע בעתיד מלעלות להר הבית, כדי שלא להכשיל את הרבים, ובפרט כיום כשהתמנית לשר במדינת ישראל – והמכשול שיש בזה מצד השפעה על הציבור הוא גדול יותר".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יצחק יוסף
איתמר בן גביר, יצחק יוסף
השר איתמר בן גביר והרב יצחק יוסף
(צילום: AFP, יעקב כהן)
בדבריו הרחיב הראשון לציון והביא את עמדת הרבנים הראשיים לדורותיהם, החל מהראי"ה קוק ועד היום, במטרה להוכיח שרוב גדול של גדולי ישראל אסרו את העלייה להר הבית.
בסיום מכתבו ציין הרב כי "גם אם יש טענה שיש איזה מיעוט של רבנים שהתיר לך באופן אישי, הדבר ברור שכשר בממשלת ישראל אינך צריך לפעול כנגד הוראות הרבנות הראשית לדורותיה. ומה יאמרו המון העם בראותם שר, יהודי שומר מצוות, הפועל בניגוד לעמדת הרבנות הראשית? כולי תקווה שתמצא את הדרך לתקן את העניין ולקדש שם שמיים".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר הר הבית
איתמר בן גביר הר הבית
בן גביר בביקורו בהר הבית
הרב הראשי מנה נימוקים הלכתיים לאיסור על העלייה להר הבית, ציטט מדברי הפוסקים ואף הזכיר את אביו המנוח, הרב עובדיה יוסף: "גם הגאון מרן אבי, מורי ורבי, אשר נודע שמו בכל התבל ב'כוחא דהיתרא' (עקרון 'כוחו של ההיתר חזק יותר' – ק"נ) שלו, אף על פי כן הביע אמרתו... לאסור ככל דברי הפוסקים הנ"ל. ומי הוא זה אשר יכניס עצמו לספק איסור כרת, ויגבה ליבו בתאוותו לעשות עצמו כמכריע הפך הוראתם שבקדושה, של אותם חכמי ישראל אשר קוטנם עבה ממותנינו".
גם רבה של ירושלים, הראשון לציון הרב שלמה עמאר, יצא בתוקף נגד עלייתו של בן גביר לאתר הקדוש. "תמהתי ועוד אתמה איך שר בישראל שומר תורה ומצוותיה מפר בפרהסיה פסק דין תורה של כל מועצות הרבנות הראשית, שיצאו בעקבות רבותינו גדולי הדור ופוסקי הדור, שפסקו על פי דין תורתנו הקדושה שאסור להיכנס להר הבית איסור גמור", כתב הרב עמאר במסמך שפרסם היום.