ראשי הקהילה היהודית בארצות הברית נגד ממשלת הימין החדשה: יותר מ-330 רבנים ומנהיגי קהילות יהודיות ברחבי המדינה, בהם מנהיגי הקהילות הקונסרבטיביות והרפורמיות הגדולות ביותר באזור וושינגטון הבירה, שיקגו ולוס-אנג'לס, הצהירו כי יחרימו את מנהיגי גוש הציונות הדתית בממשלה החדשה, ולא יאפשרו להם לבקר בקהילותיהם או לדבר בבתי הכנסת שלהם.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במכתב פתוח המופץ בימים אלה, הצהירו הרבנים כי הם לא יזמינו את חברי הכנסת והשרים לשאת דברים בפני בתי הכנסת והארגונים היהודיים שבהם הם פעילים. "אנחנו נצא נגד השתתפותם בפורומים בקרב קהילותינו. נעודד את חברי מועצות הקהילות והארגונים להצטרף אלינו למחאה כדי להפגין את המחויבות שלנו לערכינו היהודיים והדמוקרטיים", כתבו.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בין החותמים: חברים בהווה ובעבר במועצות הרבנים של שיקגו ולוס-אנג'לס, רבנים העומדים בראש הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות הגדולות ביותר בוושינגטון הבירה וסביבותיה, מנהיגי עבר של גופים גדולים השייכים לתנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, מי שעומד היום בראש התנועה ליהדות מתחדשת, וכן רקטור האוניברסיטה היהודית האמריקנית בלוס-אנג'לס.
את האיגרת יזמו דיוויד טויטש, אחד מראשי הרבנים של התנועה ליהדות מתחדשת בפילדלפיה – וג'ון רוזוב, רבה בעבר של קהילת "טמפל ישראל" בלוס-אנג'לס. המכתב הופץ עוד לפני שנתניהו הציג באופן סופי את הרכב ממשלתו ואת קווי היסוד שלה, ומנהיגי הקהילות האורתודוכסיות במדינה לא חתמו עליו – רבים מהם טרם הגיבו פומבית על המגעים להקמת הממשלה החדשה.

עליית מדרגה במשבר המתהווה

שרים בממשלות ישראל נוהגים לערוך ביקורים דרך קבע בקהילות היהודיות ובבתי הכנסת בארצות הברית, כדי לגייס את תמיכת יהודי התפוצות ביוזמות וברעיונות שלהם. הנימה הבלתי-מתפשרת של האיגרת והיקף החתומים עליה, ממחישים את עומק המשבר המסתמן ביחסי ישראל והקהילה היהודית האמריקנית, בעקבות תוצאות הבחירות.
2 צפייה בגלריה
מתוך מסמך הרבנים מארה"ב נגד המהלכים שמבקשים לקדם בהסכמים הקואליציוניים
מתוך מסמך הרבנים מארה"ב נגד המהלכים שמבקשים לקדם בהסכמים הקואליציוניים
מתוך מכתב הרבנים מארה"ב נגד המהלכים שמבקשים לקדם בהסכמים הקואליציוניים
מנהיגי הקהילות היהודיות כבר הביעו בעבר בגלוי את מחאתם נגד הממשלה המסתמנת – אך המכתב הנוכחי, כמות החותמים עליו ומעמדם מסמלים עליית מדרגה במשבר המתפתח ביחסים בין הקהילה לישראל, בעקבות עלייתן של מפלגות הימין הקיצוני.
במכתב מפורטות חמש הצעות חוק של אנשי "הציונות הדתית", שלדעת החתומים "יגרמו נזק בלתי הפיך ליחסי ישראל והתפוצות": שינוי חוק השבות כדי להרחיק מתגיירים לא-אורתודוכסים וצאצאיהם; פגיעה בזכויות הקהילה הגאה; פסקת ההתגברות שתאפשר לכנסת לעקוף את החלטות בית המשפט העליון; סיפוח יהודה ושומרון – וגירוש אזרחים ערבים הפועלים נגד ישראל.
בראיונות לתקשורת האמריקנית הבהיר נתניהו כי הוא זה שיתווה את דרכה של ממשלתו, ולא שותפיו מימין, ואולם כמה ארגונים יהודיים אמריקניים, המזוהים בעיקר עם האגף הליברלי, קראו לו שלא להכליל את רשימת הציונות הדתית בממשלתו. בין הארגונים שהצטרפו לקריאה – הליגה נגד השמצה, הזרמים הלא-אורתודוכסיים הגדולים, וכן ארגונים ליברליים העוסקים במדיניות המזרח התיכון, בהם השותפות לישראל פרוגרסיבית, הפורום למדיניות ישראל, ג'יי סטריט וארגון אמריקנים למען שלום עכשיו.

הצהרת כוונות אקטיבית

אייב פוקסמן, מי שעמד במשך שנים בראש הליגה נגד השמצה ומי שמוביל את תמיכת הממסד היהודי-אמריקני בישראל, הביע תקווה בתחילת החודש כי נתניהו יצליח למתן את הקיצונים, אך הזהיר כי "אם ישראל תחדל להיות דמוקרטיה פתוחה, לא אוכל לתמוך בה".
2 צפייה בגלריה
ביג 3 בצלאל סמוטריץ איתמר בן גביר בנימין נתניהו ביבי שמחים
ביג 3 בצלאל סמוטריץ איתמר בן גביר בנימין נתניהו ביבי שמחים
(צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי, הדר יואביאן)
עם זאת, השדולה הפרו-ישראלית הגדולה איפא"ק וכן ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים, התעלמו מהרכבת הממשלה המתגבשת – והסתפקו בברכות על ההליך הדמוקרטי. "שוב הוכיחה המדינה היהודית שהיא דמוקרטיה איתנה עם חירויות המוערכות גם על ידי האמריקנים", נאמר בהודעת איפא"ק. ההסתדרות הציונית של ארה"ב, התומכת בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, הבהירה כי תתמוך בממשלה החדשה.
הוועד היהודי האמריקני, אחד הארגונים היהודיים הוותיקים והגדולים בארה"ב – הנחשב למייצג הזרם המרכזי מבחינה פוליטית – הודיע כי יעבוד בשיתוף פעולה עם נתניהו, "כדי לוודא שהרטוריקה המסיתה שהושמעה בידי אחדים מחברי הקואליציה שבשלטון – רטוריקה שאיננה מייצגת את ערכיה הדמוקרטיים של ישראל, את תפקידה כמולדת לכלל היהודים ואת חתירתה הבלתי מתפשרת לשלום – לא תגדיר את קווי מדיניות הפנים והחוץ של הממשלה החדשה".