תוצאות הבחירות בישראל מעוררות דאגה עמוקה בקרב הזרמים הליברליים שמעבר לאוקיינוס. בריאיון מיוחד ל-ynet מזהיר מנהיג התנועה הרפורמית בארצות הברית ובצפון-אמריקה, הרב ריק ג'ייקובס – הנחשב לאחד המנהיגים היהודים הבכירים בעולם – כי מינוי איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ' לשרים בכירים, משמעו סכנת נתק עם יהדות התפוצות, ואף משבר מסתמן עם הממשל האמריקני.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"באמריקה יש תחושה שלמנות את איתמר בן-גביר לשר לביטחון פנים, זה כמו למנות את דייוויד דיוק, ממנהיגי קו קלוקס קלאן האנטישמי, לתובע הכללי", אומר הרב ג'ייקובס. "מישהו שעשה קריירה משנאה ומעידוד אלימות. מאחר שאנו אוהבים את ישראל ומאמינים בה כמדינה יהודית ודמוקרטית, אנחנו מודאגים מאוד לקיומה של ישראל ולמקומה בעולם".
קראו עוד בערוץ היהדות:
לטענתו, המינויים צפויים לעורר התנגדות גם בקרב הממשל, וייתכן אף כי איתמר בן-גביר לא יורשה כלל להיכנס לארה"ב (לסמוטריץ' יש ויזה לארה"ב). "זה סימן שאלה גדול אם אנשים בוושינגטון ירצו לדבר איתם", הוא אומר. "להחזיק את התפקידים האלה זה לא רק עניין פנימי בישראל. זה מצריך אינטראקציה עם אישים בכל העולם – וברור שהם שני פוליטיקאים מאתגרים למנהיגים בינלאומיים, האם לדבר איתם ולקיים איתם מגעים. אני יכול לשער שמנהיגים רבים יחושו קושי גדול להיפגש איתם. אני חושש שבכל פעם שהם יתראיינו, הקולות שהם יביאו יהיו חזקים יותר יותר מקולות אחרים בישראל, וזה מסוכן מאוד".
אבל זאת הדמוקרטיה וזה מה שבחר הציבור בישראל. אולי זה לא דמוקרטי, לאיים בחרם? "אני לא חושב שזאת החלטה לא דמוקרטית, להחרים אותם. הישראלים זכאים לבחור את מי שהם רוצים, אבל עליהם להבין את ההשלכות ואת מחיר הבחירה שלהם. זה לא אומר שהעולם צריך להריע לה. יש מחיר ואנחנו עלולים לשלם אותו. יש לנו קיצונים גם כאן, בארה"ב. זה לא שאנחנו מחוסנים מפני קיצונים. אבל בשונה מישראל, אף אחד מהקיצונים האמריקנים לא יושב בקבינט. בבחירות האחרונות חלק מהקולות הקיצוניים, שמלאים בשנאה ובסכנה – הובסו. בוחרים כאן מתרחקים מהם".

"מקווים שתוקם ממשלה בלעדיהם"

לדברי ג'ייקובס, המייצג קולות יהודיים ליברליים רבים בתפוצות, "עבור רוב יהודי ארצות הברית זה בלתי נתפס שמישהו כמו איתמר בן-גביר או בצלאל סמוטריץ' לא רק שיהיו בכנסת, אלא אף ימונו לשרים בכירים הממשלה. כשהם ידברו על מגוון נושאים, הם יהיו הפנים והקול של ישראל המודרנית. בכנות, זאת בעיניי מחשבה מפחידה. הם אנשים שעשו קריירה מלהיות נגד: נגד יהודים לא אורתודוכסים, נגד ערבים ישראלים, נגד פלסטינים, נגד להט"ב. הם מייצגים דעה קיצונית של היהדות ושל מדינת ישראל. אנחנו מודאגים מזה מאוד. הקשר שלנו לישראל הוא לא דרך הפוליטיקאים או המפלגות. הקשר שלנו הוא לעם ולאידיאלים שעליהם ישראל נבנתה".
2 צפייה בגלריה
הרב ריק ג'ייקובס
הרב ריק ג'ייקובס
הרב ריק ג'ייקובס
(צילום: נועם גלאי)
מנהיג הרפורמים הבהיר כי יהדות ארה"ב לא תתנתק מישראל, אבל הוא מביע דאגה מהיכולת לתקשר עם השרים הבכירים בממשלה הנרקמת, והמסר שמינוי שלהם משדר "בנוגע לציונות וישראל בני זמננו", כדבריו. "אנחנו לא עוזבים אתכם, הישראלים, אבל יהיה קשה בצורה בלתי רגילה לשכנע אנשים שמטילים ספק בחלק מהמדיניות הישראלית, שלא מדובר בתפנית קיצונית לימין.
"זה רגע מאתגר עבורנו – אבל חשוב לזכור, כשאנו מסתכלים על מדינת ישראל – שיש הרבה מצביעים שלא רצו את הממשלה הזאת. אנו מקווים שראש הממשלה יקים ממשלה בלי הימין הקיצוני והציונות הדתית, אבל זאת החלטה שישראל צריכה לקבל. חשוב לדעת שהממשל האמריקני הוא ממשל ליברלי. הוא תומך מאוד בישראל, אבל בכירים בארה"ב יתקשו לקיים מגעים עם ממשלה שכוללת את סמוטריץ' ובן-גביר".

"אל תגעו בחוק השבות"

ג'ייקובס הזהיר משינוי בחוק השבות ומביטול קביעת בג"ץ דאשתקד שהכירה בגיורים לא אורתודוכסיים לטובת קבלת אזרחות בישראל. "חוק השבות הוא אחד מיסודות הציונות. אנחנו בתפוצות שואבים נחמה ומחויבות הדדית מכך שהנכד של סבא יהודי יכול לבוא לישראל, תחת חוק השבות. אתה חושב שהאנטישמים, שאינם מעטים כאן, שואלים אם מי ששוהים במוסדות יהודיים הם נכדים של יהודים, לפני שהם מתקיפים או מרססים צלבי קרס? עם העלייה הנוכחית באנטישמיות, השינוי הזה יהיה כל כך כואב ומזיק ליחסים הקרובים שיש לנו. כשיהודים חווים עלייה באנטישמיות, זה מכאיב ובלתי נתפס לשמוע דיבור כזה.

"אני מקווה שהממשלה תבין שזה יפגע במקומה של ישראל בעולם היהודי, וזאת תהיה מכה לקשר שמאחד אותנו. מה שברור הוא שהשינוי בחוק השבות יהיה מכה קשה לתחושת אחדות הגורל בישראל ומחוצה לה. זכותו של ראש הממשלה בישראל למנות את מי שהוא רוצה, אבל אנחנו קוראים לו לבחון את ההשלכות על מדינת ישראל ועל יהדות התפוצות".
לפני כתשעה חודשים ספג סמוטריץ' מתקפה כשהגיע לביקור בבריטניה. ארגון הגג היהודי החשוב ביותר בממלכה כינה את דעותיו "מתועבות", ודרש ממנו "לעלות על מטוס ולעזוב את המדינה". בהודעה לא שגרתית שהוציא ועד שליחי הקהילות (Board of Deputies of British Jews), כתבו בעברית: "תחזור למטוס, בצלאל, ותהיה לדיראון עולם. אתה לא רצוי כאן".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר
(צילום: AFP)
ההודעה ההיא הפתיעה רבים, בהיותו גוף ותיק, ציוני מאוד וממלכתי מאוד ביחסו לישראל ולזרמים היהודיים בבריטניה. וכעת, עם היוודע תוצאות הבחירות בישראל, גם שם מודאגים מאוד. ביום שבו הושבעה הכנסת, בשבוע שעבר, התקשה רב הקהילה הרפורמית בלונדון, ג'וש לוי, לומר כרגיל את התפילה לשלום המדינה. כאשר דיבר בפני משלחת של מובילי דעת קהל של המחלקה לקשר עם הישראלים בתפוצות, בהסתדרות הציונית העולמית, בעת שאירח אותם בבית הכנסת אילייס בעיר, הוא אמר כי "יש תחושה שהתפילה שאנחנו אומרים כל שבת, נצרכת במיוחד היום" – כשהוא רומז לחשש בקהילתו מפני הממשלה המסתמנת.
מלשכת יו"ר מפלגת "הציונות הדתית", בצלאל סמוטריץ', נמסר בתגובה: "ישראל היא מדינה דמוקרטית ומצופה מכולם לכבד את הכרעת העם בישראל. הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות הוא חשוב מדי, ולא ניתן לאיש לפרום קשר אמיץ זה".