כמעט 80 שנה אחרי הדיכוי – קורבנות מרד גטו ורשה מובאים למנוחות: עשרות מבני הקהילה היהודית בפולין השתתפו הבוקר (ג') בטקס מרגש, שבו נקברו שרידי עצמותיהם של נספים בשואה. הן נמצאו לאחרונה תחת חורבות הגטו המקומי, במסגרת עבודות אינסטלציה שנערכו במקום, וכעת נטמנו בבית העלמין אוקופובה גנשא בעיר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

הגטו היהודי בוורשה הופצץ ונשרף על ידי הנאצים בעקבות המרד, במאי 1943. לפני כמה שבועות, במהלך חפירות לאיתור נזילה באחד הבניינים שהוקם על חורבותיו, הגיעו הפועלים לחלל ששימש מרתף בזמן המלחמה, וגילו בו עצמות אדם. עבודות בנייה ושיפוצים בכל אזור הגטו נעשות תחת פיקוח הרבנות הראשית לוורשה, וזו קבעה בחוות דעתה כי מדובר ככל הנראה בשרידי קרבנות יהודים, שככל הנראה הסתתרו מפני הגרמנים ונקברו תחת ההריסות.
1 צפייה בגלריה
פולין: עצמות נספים מגטו ורשה התגלו בעבודות אינסטלציה - והובאו לקבורה
פולין: עצמות נספים מגטו ורשה התגלו בעבודות אינסטלציה - והובאו לקבורה
ההלוויה
(באדיבות הקהילה היהודית ורשה)
העצמות הועברו למכון לרפואה משפטית בפולין לבדיקה ולתיעוד, על מנת לשלול אפשרות כי מדובר בתוצאה של מעשים פליליים שבוצעו אחרי המלחמה, והבוקר מסר אותן התובע הכללי לידי הרב מרדכי יוסף שודריך, רבה הראשי של פולין וחבר ועידת רבני אירופה. זמן קצר לאחר מכן הן כבר נטמנו, בסמוך לקבר האחים של הרוגי מרד גטו ורשה וגווילים של ספרי תורה ששרדו מימי השואה והובאו לקבורה לפני כמה שנים.
בטקס נכחו ראש העיר ורשה, ממלאת מקום שגריר ישראל, נציג של נשיא פולין, רבנים מקומיים, ראשי הארגונים היהודיים וכמאה מבני הקהילות בוורשה ובערים הסמוכות. החזן יהודה זרצקי נשא את תפילת "אל מלא רחמים", והרב הראשי שודריך ביקש מחילה מהמתים וערך את טקס הקבורה. הוא אמר כי "זוהי זכות גדולה לנו להביא לקבר ישראל קורבנות קדושים שנרצחו על קידוש השם, ובמיוחד בערב יום הכיפורים הגדול והנורא".