רפורמת הסלולר הכשר אושרה: הליך השימוע בעניין ניידות המספרים לקווי הטלפון המיוחדים המשמשים את החברה החרדית, הסתיים לפני פסח – והיום (א') חתם שר התקשורת, יועז הנדל, על הרפורמה, שמשמעותה – חיסול מונופול "ועדת הרבנים לענייני תקשורת", שמנעה עד היום ניוד של מספרים המזוהים כ"כשרים" למסלולים שאינם מפוקחים על ידה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מעתה יוכל כל אדם לממש את הבעלות על מספר הטלפון שלו, ולקבל באותו הקו גם חיבור לאינטרנט ושירותים אחרים שנפסלו בידי הוועדה – כמו כל אדם אחר. עם זאת, קיבל השר את הבקשה שלא לאפשר ניידות ללקוחות מתחת לגיל 18, כדי למנוע חשיפה של ילדים ובני נוער לתכנים שאינם הולמים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
המהלך נתקל, כצפוי, בהתנגדות עזה מצד הפוליטיקאים החרדים ומנהיגי הציבור. "החלטת שר התקשורת מהווה פגיעה קשה בציבור ענק העושה זאת מבחירה", אמר היום ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), שכינה את המהלך "רודנות שאינה מתקבלת, ומונעת משיקולים זרים".
"זו אינה התערבות מקצועית אלא החלטה רודנית על חברי קבוצה איכותית ואחראית כיצד לנהוג", לדבריו. עוד אמר, כי "שר תקשורת רודני ואגרסיבי ככל שיהיה, איננו יכול לקבוע עבור חברי הקבוצה הערכית את כללי החברות בה. מי שרואה את הודעת השר, רואה מילים שמאחוריהן אין דבר. בעוד הוא מדבר על חופש הבחירה, הוא זה שמונע מקבוצה את חופש הבחירה. זהו דבר תקדימי מאוד".
הוא הוסיף כי "בעוד משרדו כושל בתחומים רבים – אזורים שלמים ללא קליטה סלולרית, אין שירות לאזרח – מצא לו השר להיות 'גיבור' על הציבור החרדי, כדי להראות 'עשייה', כביכול, תוך פופוליזם זול שמאחוריו רק יהירות ושחצנות".
הוא הדגיש כי מדובר במאבק עקרוני, "היות ושר התקשורת מתערב היום בדבר זה – ומחר חברי הממשלה יתערבו בשאר הדברים, כמו בחינוך, למשל, דבר שאין מסוכן ממנו".

ביטולו של "תו התקן" המגזרי

בבסיס התנגדות הרבנים והעסקנים למהלך, עמדה הטענה כי מספרי הטלפון המזוהים ככשרים, על פי קידומת הקומות שהקצו חברות הסלולר למסלולים המיוחדים, הפכו לאחד ממגדירי הזהות החרדית – מעין "תו תקן" מגזרי. הם הסבירו כי יש לכך השלכות חברתיות פנים-חרדיות משמעותיות, למשל בשאלה האם לקבל למוסדות החינוך ילדים שלהוריהם קו שאיננו כשר, או לבוא בקשרי שידוכים עם משפחות כאלו. הניידות תהפוך את העניין ללא רלוונטי, משום שמספר טלפון לא יוכל להעיד עוד על אופי הקו.
4 צפייה בגלריה
טלפון סלולרי
טלפון סלולרי
(צילום: shutterstock)
במסגרת המאבק נגד הרפורמה נערכה פגישה יוצאת דופן של רבנים ואדמו"רים, שהגיעו אל לשכת הנדל בעיצומו של חרם כללי שהובילו הפוליטיקאים החרדים ומנהיגי הציבור נגד הממשלה – אך גם אז השר לא השתכנע. בהמשך קיימו גורמים קיצוניים במגזר הפגנות מול ביתו, ובעקבות איומים על חייו הוצמדה לו אבטחה קבועה.
גם הרב חיים קניבסקי המנוח, מנהיג הזרם הליטאי, התבטא בנושא שבועות ספורים לפני פטירתו, ובמכתב שפורסם בשמו טען כי "בעוון האינטרנט וסייעתו באות כל הצרות הגדולות בזמננו". לדבריו, "יש סכנה שרוצים הרשעים לעשות שינויים במכשירים הכשרים, ועל ידי זה חלילה וחס הרבה עלולים להכניס האינטרנט וסייעתו לבתיהם, וסופו מי ישורנה". הרב הוסיף כי הדבר פוגע ב"מצב הרוחני שלנו" ועלול להביא עוד "צרות", ולכן "צריך להילחם בכל הכוח ולהשתדל לבטל הגזרה הרעה הזאת".

כחצי מיליון מנויים

בעשור החולף הובילו רפורמות בשוק התקשורת בישראל לתחרות בענף הסלולר ולהוזלה במחירים לצרכנים. עם התפתחות הטכנולוגיה הסלולרית ואפשרות הגלישה באינטרנט, התפתח רצון של חלקים בציבור הדתי והחרדי להימנע משימוש בטכנולוגיות מתקדמות או מהיחשפות לתכנים מסוימים בעקבות טעמים תרבותיים, חינוכיים, דתיים וערכיים. לכן מספקות כיום חברות הסלולר שירות קו כשר לכחצי מיליון מנויים, המזוהים ברובם עם החברה החרדית.
שירות הקווים הכשרים במתכונתו הנוכחית כולל חסימת האפשרות להתקשר למספרי טלפון מסוימים, בהתאם לרשימה שאותה קובעת ועדת הרבנים, וכן חסימת האפשרות להשתמש בשירותים שונים כמו גלישה באינטרנט ושליחה או קבלה של מסרונים. נוסף על כך, לטלפון הכשר כרטיס SIM ייעודי שרק באמצעותו יכול המנוי לקבל שירותי רשת במכשיר שאישרה לשימוש ועדת הרבנים, ולא ניתן לעשות בו שימוש במכשיר שלא קיבל אישור.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מאפיין נוסף הוא מספר סלולרי ייעודי, שחברות הסלולר הגדירו אצלן כחלק מ"קומת מספור" ייעודית לשירות זה. במשרד התקשורת טוענים כי מאפיינים אלה של הקו הכשר, יצרו כבילה בין המכשיר, כרטיס ה-SIM, מספר הטלפון ושירות הגבלת שיחות יוצאות, כך שמתקיימת פגיעה תחרותית כתוצאה מההגבלות הללו.
"ועדת הרבנים" היא הגוף היחיד שמספק שירות קו כשר היום, ובכך מהווה למעשה מונופול, כפי שקבעה רק לאחרונה הממונה על התחרות. הוועדה מגבילה את שירות השיחות היוצאות ואת אפשרות המעבר של חצי מיליון משתמשים לחברות, חבילות סלולר שונות ושוק מכשירים מפותח – זאת לעומת מנוי רגיל שנהנה מניידות מספרים מלאה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר יועז הנדל. החליט להמשיך ברפורמה למרות ההתנגדות העזה
(צילום: אוהד צויגנברג)
בהודעת שר התקשורת נמסר כי ועדת הרבנים שולטת בשוק המכשירים ומכתיבה שימוש במכשירים ספציפיים, למרות קיומם של מכשירים נוספים בעלי תכונות דומות, ואף זהות.
ח"כ מאיר פרוש ("יהדות התורה), כינה את ההחלטה "פזיזה", ואמר כי "אם לשר היה קצת רצון טוב והקשבה לגורמים המקצועיים במשרדו, הוא לא היה מעז לפגוע בדרך החינוך של הציבור החרדי. רק כעת סיימנו את חג הפסח, כולנו זוכרים את השיר 'והיא שעמדה… שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותנו, והקב"ה מצילנו מידם'".
פורסם לראשונה: 11:18, 14.04.22