מבצע נעם: 280 תלמידי בית הספר הממלכתי-דתי נעם נריה בבית שאן הצליחו במבצע שנמשך כשנה לאסוף עשרות אלפי בקבוקים למיחזור, ולממן את הכנסת ספר התורה לזכרו של נעם רז ז"ל, לוחם הימ"מ שנהרג בחילופי אש באזור ג'נין במבצע "שובר גלים". ביום חמישי הגיעה משפחת רז לבית הספר בבית שאן והשתתפה בחגיגות הכנסת ספר התורה. הספר הוצב בארון הקודש של בית הספר.
5 צפייה בגלריה
לוחמים ימ"מ רס"ב נעם רז נהרג בחילופי האש בג'נין
לוחמים ימ"מ רס"ב נעם רז נהרג בחילופי האש בג'נין
לוחם הימ"מ רנ"ג נעם רז שנהרג בחילופי אש בג'נין. האהבה לסביבה אפיינה אותו
"שמענו לפני יותר משנה על האסון שבמהלכו נהרג נעם רז, הלוחם הגיבור שהקריב את חייו למען מדינת ישראל", סיפרה נעמה ישראלי, רכזת חברתית בביה"ס נעם נריה בבית שאן. "מנהל בית הספר והצוות החינוכי התחיל לחשוב על רעיון להנציח את נעם. למדנו על נעם שמעבר לכך שהיה גיבור, הוא גם היה איש של קיימות, עם גישה אקולוגית, אוהב אדם וטבע, איש עבודה ואיש תורה, גיבור ששילב בחייו בין ההגנה על העם ללימוד תורה, וחיפשנו דרך להנציח אותו. למרות שהוא לא גדל בעיר בית שאן, חשבנו שזו הדרך להנחיל את ערכיו בקרב תלמידנו".
הצוות החינוכי נסע לפגוש את משפחתו של רז ביישוב קידה בחבל בנימין. "ישבנו איתם מספר שעות, באנו להכיר אדם וזכינו להכיר עולם ומלואו. שמענו על אהבתו של רז לאדמת המולדת, הוא הקים מטע זיתים בתנאים קשים, ובמפגש עם אשתו שמענו כמה דאג להשמיש כל דבר ועד כמה האהבה לסביבה אפיינה אותו, ביקש מכולם למחזר ואסף בקבוקי פיקדון. הצגנו את הרעיון למשפחה, שנכניס ספר תורה לזכרו שימומן מכספי פיקדון הבקבוקים, וקיבלנו את ברכת הדרך".
5 צפייה בגלריה
אסתר רז, אמו של חלל הימ"מ נועם רז
אסתר רז, אמו של חלל הימ"מ נועם רז
אסתר, אימו של חלל הימ"מ נעם רז, באירוע הכנסת ספר התורה
(צילום: דודו כהן)
5 צפייה בגלריה
הכנסת ספר תורה לזכרו של חלל הימ"מ נועם רז
הכנסת ספר תורה לזכרו של חלל הימ"מ נועם רז
הכנסת ספר התורה לזכרו של נעם רז
(צילום: דודו כהן)
הצוות חזר לבית שאן ורתם מיד את מאות התלמידים למבצע האיסוף. "זה היה ממש כמו מבצע צבאי, זה התחיל כהפנינג בתחילת שנת הלימודים הקודמת. כל משפחות קהילת החינוך הגיעו לבית הספר, ושיתפנו אותם בתוכנית שלנו. כולם נרתמו מיד, המשפחות קיבלו שקיות לאיסוף הבקבוקים וכבר ביום למחרת התחילו לאסוף ולהביא בקבוקים. זה היה מעבר לכל הציפיות שלנו. הבקבוקים הגיעו לבית הספר, אב הבית והתלמידים מיינו אותם ביחד לפי הגדול והסוג, ארזו בשקיות מתאימות, ופעם בכמה שבועות הגיעה המשאית של קבלן המיחזור ואספה את השקיות", הסבירה ישראלי.
"כשראינו שמתקרבים ליעד, פנינו לסופר סת"ם מבית שאן וביקשנו שיתחיל במלאכת הכנת הספר. ההכנה נמשכה מספר חודשים ולשמחתנו הסתיימה לפני ראש השנה, וזכינו להגשים חלום משותף של בית החינוך ושל נעם רז ולפתוח שנה עם הספר החדש", סיכמה ישראלי. יש לציין כי סופר הסת"ם הכשיר ספר תורה שהיה פסול, ולכן עלות הפרויקט לא הגיעה לזאת של הכנסת ספר תורה חדש לגמרי.
5 צפייה בגלריה
yk13585075
yk13585075
תלמידים אוספים בקבוקים
(צילום: באדיבות ביה"ס נעם נריה בית שאן)
5 צפייה בגלריה
yk13585072
yk13585072
מבצע שנמשך כשנה
(צילום: באדיבות ביה"ס נעם נריה בית שאן)
"אני פה 28 שנים בבית הספר וזו הפעם הראשונה שהייתה התגייסות מדהימה של כל המשפחות והקהילה. כל בקבוק היה עוד אות בספר התורה", הוסיף בצלאל שמחון, מנהל בית הספר נעם נריה. "יכולתי להשיג תורמים למטרה הזו, אך התהליך והשותפות הם העיקר, ובתום הטקס הספר נכנס לארון הקודש של בית הכנסת שלנו".
דביר רוזנבלום, בן 11, תלמיד כיתה ו' בבית הספר בבית שאן, אמר: "מהרגע שבית הספר יצא למבצע התגייסתי מיד, כל בקבוק שראיתי מיד אספתי, ההורים שלי וכל המשפחה התגייסו למטרה. הצלחנו לאסוף בבית הספר עשרות אלפי בקבוקים, כל הילדים התגייסו, וגם כל הקהילה של בית שאן. היו ימים שבאתי לבית הספר עם תיק לימוד ועם שקיות מלאות בקבוקים, שאלו אותי למה אני הולך לבית הספר עם שקיות בקבוקים ריקים ולכולם הסברתי שזה לטובת ספר תורה לזכרו של נעם רז. אנחנו מאוד-מאוד מרוצים מהתוצאה, עשינו את הדבר הכי נכון, גייסנו מפעלים, גני ילדים וקיבוצים למטרה. הגשמנו את המורשת שלו, ובנוסף הקמנו גינת נעם רז לזכרו בבית הספר".
ד"ר אורנה שמחוןד"ר אורנה שמחון. "הגשימו את חלומו של נעם"צילום: אוראל כהן
ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, הוסיפה בתגובה: "תלמידי בית הספר נעם שהגשימו את חלומו של נעם רז ז"ל, הם ממשיכי דרכו ומורשתו. נעם אהב את הטבע, האדמה והאדם. תלמידי בית הספר הם תלמידים ערכיים, אוהבי אדם, פניה היפות של החברה הישראלית".