בבית החולים רמב"ם בחיפה נקבע בצהריים (שישי) מותו של לוחם הימ"מ רס"ב נעם רז, שנפצע מוקדם יותר היום קשה בחילופי אש שניהלו כוחות הביטחון עם חמושים פלסטינים במהלך פעילות מבצעית בכפר הפלסטיני ברוקין סמוך למחנה הפליטים ג'נין. הוא פונה במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה, אולם שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.
הלוחם נפגע במהלך היציאה מהשטח, כששני המבוקשים - מחמוד דבעי ואחיו - כבר היו בידי כוחות הימ"מ וצה"ל. נבדקת האפשרות שדבעי הוא החמוש שתועד יורה בתקרית שבה נהרגה העיתונאית שירין אבו עאקלה. במהלך היציאה מברוקין החלו חילופי אש, ורז נפצע מכדור שנורה מרחוק.
רס"ב רז, בן 47, התגורר בקידה שבבנימין והיה בין מייסדי היישוב. הוא היה מוותיקי הלוחמים בימ"מ והשתתף במאות מבצעים ופעולות סודיות ומסווגות לסיכול טרור. ליחידה, המכונה כעת היחידה הלאומית ללוחמה בטרור, התגייס רז בשנת 1999 ושימש במשך 23 שנים ביחידה כלוחם, פראמדיק, פורץ וצלף. הוא הותיר אחריו אישה, אפרת, ושישה ילדים. רז יובא למנוחות ביום ראשון.

8 צפייה בגלריה
לוחמים ימ"מ רס"ב נעם רז נהרג בחילופי האש בג'נין
לוחמים ימ"מ רס"ב נעם רז נהרג בחילופי האש בג'נין
הלוחם שנהרג, רס"ב נעם רז
"איבדנו היום גיבור אמיתי, את נעם רז - לוחם ימ"מ אמיץ שחירף את נפשו למען ביטחון ישראל, במהלך מבצע יזום, מורכב ורגיש נגד מחבלים", ספד לו ראש הממשלה נפתלי בנט. "ב-23 שנותיו ביחידה השתתף נעם באינספור מבצעים לסיכול טרור, סיכן את עצמו והציל חיים, כפי שמעידים מפקדיו - באומץ לב ובצניעות. נמשיך להילחם בטרור בנחישות וביד ברזל עד שנביס אותו ונשיב את הביטחון לאזרחי ישראל. זו המורשת שמותיר אחריו נעם".
המפכ"ל, רב ניצב יעקב שבתאי, אמר כי "נעם היה בעל מסור, אבא למופת ומטובי הלוחמים של משטרת ישראל. נעם, שהחל את שירותו כלוחם בימ"מ לפני 23 שנה, היה בנוסף גם פראמדיק שהציל לא פעם חיים של לוחמים תחת אש האויב. שדה הקרב היה מוכר לו וכך גם הסכנות הטמונות בו, אך הוא השתייך לקבוצה קטנה וייחודית של שוטרים ולוחמים ששמו את טובת המדינה וביטחון אזרחיה בראש מעייניהם".
8 צפייה בגלריה
סנ"צ ש'
סנ"צ ש'
סנ"צ ש'. רז טיפל בו בעת שנפצע קשה
(צילום: זיו קורן)
"רק לפני כמה שבועות העניק נעם טיפול רפואי מציל חיים לסנ"צ ש' שנפצע קשה מירי בהיתקלות של כוח ימ"מ עם מחבלים ליד ג'נין. גבורה וערכים היו טבועים בדמותו ובפעילותו המבצעית בימ"מ", סיפר המפכ"ל על רז. בריאיון ל"ידיעות אחרונות" לאחרונה כינה זאת מפקד הימ"מ ח' "טיפול הרואי" ואמר כי רז היה זה שדיווח לו בקשר שמצבו של ש' התייצב.
פרט להיותו פראמדיק בימ"מ שימש גם פראמדיק מתנדב באיחוד הצלה. "הוא הקדיש את חייו למען חבריו ביחידה ולמען המשטרה והמדינה", אמר המפכ"ל. "בימ"מ הוא ייזכר תמיד כלוחם שנרתם לכל משימה, לוחם מלא צניעות וענווה שמשרת מתוך ערכי הציונות ואהבת המדינה".
מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, סיפר על רז: "מדובר בלוחם ותיק ומנוסה, מטובי בנינו, צנוע, שבמהלך שירותו ביחידת הימ"מ השתתף באין ספור מבצעים ופעילויות מורכבות ורגישות שמטרתם סיכול הטרור. הלוחם הגיבור שנפל חירף נפשו בפעילות מורכבת ורגישה, שבמהלכה פתחו מחבלים שפלים באש כבדה לעבר לוחמינו. יחידת הימ"מ, לוחמיה וכוחות צה"ל הם חומת המגן של אזרחי ישראל במלחמה העיקשת נגד הטרור. אנחנו מחבקים ומשתתפים בצערה של משפחתו של הלוחם הגיבור שמסר נפשו למען ביטחון אזרחי מדינת ישראל".
הלוחם שנהרג ולוחמים נוספים מיחידות מיוחדות ליוו כוח של צה"ל בפעילות לכיתור ביתו של פעיל הג'יהאד האיסאלמי המבוקש מחמוד דבעי. במהלך הפעילות הממושכת, הכוחות שצרו על הבית עצרו כמה מבוקשים ובכללם דבעי שהתבצר בפנים. במקביל נפצעו בעימותים 11 פלסטינים, אחד מהם באורח קשה. כמה מהשוהים בבית יצאו מתוכו בידיים מורמות ונעצרו.
8 צפייה בגלריה
חמושים במחנה הפליטים ג'נין יורים על חיילים
חמושים במחנה הפליטים ג'נין יורים על חיילים
חמושים פלסטינים בזירת חילופי האש באזור ג'נין
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
הבית השרוף של אחיו של המחבל זכרייה זביידי
הבית השרוף של אחיו של המחבל זכרייה זביידי
(צילום: AFP )
8 צפייה בגלריה
הבית השרוף של אחיו של המחבל זכרייה זביידי
הבית השרוף של אחיו של המחבל זכרייה זביידי
(צילום: AFP )
הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי במחנה הפליטים ג'נין הזהירה כי ישראל נושאת באחריות לחייו של מחמוד דבעי, והבטיחה כי ישראל תשלם מחיר על פגיעה בפעיליה.
בחילופי האש נפצע בין היתר דאוד זביידי (40), אח של המחבל זכריא זביידי. הוא נורה בבטנו - ופונה לבית חולים בעיר ג'נין. זכריא זביידי נמנה עם ששת האסירים הפלסטינים שנמלטו בספטמבר בשנה שעברה מכלא גלבוע - ונתפסו בהמשך.

8 צפייה בגלריה
ביתו של דבעי לאחר שנעצר
ביתו של דבעי לאחר שנעצר
הבית שעליו צרו כוחות הביטחון
זו הייתה הפעם הראשונה שכוחות הביטחון פעלו באזור ג'נין מאז התקרית שבה נהרגה עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה בחילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים פלסטינים.
צה"ל פרסם בצהריים את מסקנות תחקיר הביניים למותה של העיתונאית אבו עאקלה. "המסקנה מתחקיר הביניים היא שלא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שפגע והרג את הכתבת", נמסר. לפי צה"ל, מהתחקיר עולה כי ישנן שתי אפשרויות למקור הירי שפגע בה. בשעה 15:00 תתקיים הלווייתה במזרח ירושלים, ושוטרים רבים נפרסו ברחבי העיר כדי להיערך לה.
8 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
(צילום: EPA)
לפי התחקיר, "האפשרות הראשונה היא שכחלק מהניסיון לפגוע בכוח הצבאי בוצע ירי מאסיבי של חמושים פלסטינים, בו נורו מאות כדורים ממספר מוקדים. כחלק מהניסיון של החמושים הפלסטינים לפגוע בכלי הרכב הצה"ליים נורו עשרות רבות של כדורים באופן לא מבוקר לכיוון כלי הרכב הצבאיים, שהוא גם הכיוון בו שהתה הכתבת וייתכן שזהו מקור הירי שפגע בה".
האפשרות השנייה, לפי התחקיר, היא ש"במהלך הלחימה אחד הלוחמים ביצע ירי של כדורים אחדים מתוך חרך מיוחד בג'יפ ודרך כוונת טלסקופית לעבר מחבל שירה על כלי הרכב בו היה הלוחם. המחבל ירה צרורות לעבר לוחם צה"ל מספר פעמים וישנה האפשרות שהכתבת שעמדה בסמוך למחבל החמוש ומאחוריו נפגעה מירי הלוחם לעבר המחבל. המרחק מכלי הרכב לכתבת הוא כ- 200 מטרים".