כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", דובר צה"ל הודיע הערב (יום ה') כי באופן רשמי ההילולה שאמורה הייתה להתקיים בל"ג בעומר במירון – מבוטלת. בהודעת דובר צה"ל נכתב כי "בהתאם להערכת המצב בצה"ל ובתיאום עם הגופים הרלוונטיים, הוחלט על ביטול אירועי הילולת הרשב"י בהר מירון, בין התאריכים 27-24 במאי 2024. זאת, בהתאם לסמכויות הקבועות בחוק ההתגוננות האזרחית. אין שינויים נוספים בהנחיות לעורף".

בעמדה שפרסם מפקד פיקוד העורף, האלוף רפי מילוא, נכתב כי "הוראות אלו נקבעות על סמך הערכות מצב רבות, שבהן נבחנת מידת הסיכון הנשקף לציבור כתוצאה מהאיומים השונים הנשקפים לעורף המדינה, לרבות ההתקפות הרקטיות ואיומים אוויריים אחרים. כמו כן, ההוראות נקבעות תוך בחינת שיקולים שונים ומידע רלוונטי, לרבות הערכות מודיעיניות ומבצעיות ושיקולים מקצועיים רבים בתחום ההתנגוננות האזרחית".
עוד נכתב בעמדה כי במסגרת אירועי הילולת ל"ג בעומר המסורתית בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון השתתפו בשנים קודמות כ-200 אלף בני אדם, ובשעות מסוימות נכחו במתחם כ-50 אלף אנשים באותו זמן. "לאחר בחינת המידע והשיקולים השונים הנוגעים לאירוע, ובהתאם להערכות המצב שהתקיימו לאחרונה – מצאתי כי קיום האירוע בעת הנוכחית עלול לגרום לפגיעה ממשית בחיי אדם", כתב מפקד פיקוד העורף. "למרות החשיבות הרבה של האירוע והמסורת רבת השנים בקיומו, ובהתאם להערכות המצב העדכניות, לא ניתן לקיים את האירוע במתכונת שבה התקיים בעבר, ולא ניתן לאפשר התקהלות כזו במקום".
2 צפייה בגלריה
מירון
מירון
ההילולה במירון. ארכיון
(צילום: AFP)
האלוף מילוא כתב עוד כי "משכך, הוריתי על ביטול האירוע המסורתי בהתאם לסמכויות המוענקות לי לפי חוק הג"א, וזאת בהתאם להערכת המצב הנוכחית. כמו כן, פיקוד העורף יורה, בסמוך לאירוע, על הגבלת ההתקהלויות במרחב הר מירון ועל סגירת השטחים שבהם יתקיימו האירועים, כדי לאפשר למשטרת ישראל למנוע כניסה אליהם, בהתאם להסדר אשר יגובש בין משרד ירושלים ומסורת ישראל לבין משטרת ישראל".
מפקד פיקוד העורף הוסיף כי לא מדובר בהחלטה סופית, וכי עד מועד ההילולה המתוכנן יתקיימו הערכות מצב נוספות כדי לבחון האם יחולו שינויים בהערכות המצב המבצעיות.
בסיום העמדה שפרסם אלוף הפיקוד, הוא פירט את תמצית השיקולים העומדים בבסיס ההחלטה. לגבי האיום הוא כתב כי קיים איום משמעותי מארגון חיזבאללה ומארגון חמאס בלבנון באמצעות ירי תלול מסלול ונ"ט, וכן בשיגור כלים אוויריים למרחב זה. "כראיה לכך, בחודשים האחרונים מומשו מספר תקיפות חמורות למרחב זה, כשהאחרונה התרחשה בשבוע שעבר, ובמסגרתה נורו עשרות רקטות ומספר בודד של טילי נ"ט, אשר גרמו לפגיעות שונות במרחב ולסיכון ממשי לחיי אדם".
2 צפייה בגלריה
סיור של מפכ"ל המשטרה בהר מירון
סיור של מפכ"ל המשטרה בהר מירון
סיור של מפכ"ל המשטרה בהר מירון לפני כשבוע
(צילום: דוברות המשטרה)
בנוגע לפגיעות במרחב, כתב האלוף מילוא כי במרבית האירועים זוהו נפילות בשטחים פתוחים, ותועדו מספר פגיעות במרחב הסמוך. על המיגון הוא כתב כי יש פערי מיגון משמעותיים, דבר המסכן את שלומם וביטחונם של הנוכחים בשטחי ההר בזמן ההתקפות מצד האויב. "במקום לא קיים מיגון מספק באופן אשר יאפשר את כניסתם של כלל משתתפי ההילולה למיגון תקני בטווח זמני ההתרעה הניתנים במרחב זה", כתב מפקד פיקוד העורף. "בנוסף, לא קיימת יכולת לפריסת מיגוניות באופן שייתן מענה להיקף המשתתפים הרב ובטווח הזמנים עד לקיום ההילולה". הוא הוסיף כי "קיים סיכון משמעותי שבעת הפעלת התרעה במרחב הר מירון, ייפגעו הנוכחים הרבים במקום בעת המנוסה למרחבים מוגנים".
בזמן שנערכו דיונים בצה"ל, שבסופם הוחלט לבטל את האירוע במירון, מארגני ההילולה תכננו בשבועות האחרונים לקיימה בכל זאת גם השנה, במתכונת מצומצמת וללא קהל, וההערכה היא כי ישאפו לכך גם לאחר שהצבא אמר את דברו.
בעמדה שפרסם הערב פיקוד העורף אין התייחסות מפורשת לאפשרות כזו, והיא לא נאסרה – ולשם מכוונים המארגנים: מספר מצומצם של מדורות, שיודלקו על ידי רבנים ואדמו"רים, ללא חגיגות כלל, כשהמטרה היא להמשיך את המסורת הנהוגה במקום מאות שנים ותו לא – בדומה למה שנעשה בתקופת הקורונה ואף פחות מכך.
מאז אסון מירון ב-2021, ובהתאם להמלצות ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה בעקבותיו, מונה שר ממונה להילולה (כיום מאיר פרוש) ותחתיו פרויקטור ממשלתי (יוסי דייטש), שיחד עם המשטרה קובעים מדי שנה את המתווה לקיום האירוע. אלה עדיין לומדים את עמדת פיקוד העורף, וישיבה מכרעת של כלל הגורמים הרלוונטיים נקבעה לשבוע הבא, אך לפי החוק יש בסמכותם לאשרו גם בניגוד לעמדת הצבא, אם יתברר שהוא אוסר גם הדלקות ללא קהל. נוסף על כך נערכים במשטרה לאפשרות שמתפללים מהפלגים הקיצוניים במגזר החרדי ינסו להגיע למירון למרות ההגבלות, כפי שעשו בתקופת מגפת הקורונה.