על רקע הדיונים על ההתמודדות עם זן האומיקרון והחשש מפני התפרצות מחודשת של הקורונה, הממשלה אישרה היום (א') פה אחד בישיבת הממשלה את המשך מבצע "צור ישראל" להעלאת הממתינים מאתיופיה שיש להם קרובים מדרגה ראשונה בישראל. הצעת הממשלה, שגובשה על ידי שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, עברה לאחר דיונים ארוכים עם שרת הפנים איילת שקד ובהסכמת שר האוצר, שר הבריאות, שר החוץ וגורמי הביטחון.
<< הכול על העולם היהודי – בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
למרות החששות מזן האומיקרון, שר הבריאות אישר את קיום המבצע בהתאם לתנאי משרד הבריאות, המורים על כניסתם של העולים לבידוד מיד עם הגעתם ארצה.
4 צפייה בגלריה
העלייה מאתיופיה הושלמה
העלייה מאתיופיה הושלמה
המבצע יימשך. עולים מאתיופיה שהגיעו לארץ השנה
(צילום: שאול גולן)
כאמור, ההחלטה מאשרת את עלייתם המיידית של הממתינים שלהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה בישראל. ההערכות הן שמדובר ברוב הממתינים במחנות באדיס אבבה וגונדר. כזכור, בתקציב הנוכחי הוקצו 570 מיליון שקל למטרה זו, האמורים להספיק להעלאת כ-3,000 ממתינים. במקרה שיידרש תקציב נוסף, הממשלה תידרש לאשר זאת בהחלטת ממשלה ייעודית למציאת מקור תקציבי לצורך המשך העלאת הזכאים, כדי שלא יהיה עיכוב בהבאתם ארצה.
לפי ההחלטה, שרת העלייה והקליטה ושרת הפנים יגבשו מתווה כולל לסיום סוגיית הממתינים באתיופיה. יוקם צוות משותף למשרד הפנים ומשרד העלייה והקליטה שיבחן את זכותם של יתר הממתינים, תינתן תשובה סופית לזכאים ולאלה שאינם זכאים להגיע לישראל, יתכנסו לקראת סגירת מתחמי ההמתנה באתיופיה ויחזרו לבחון האם המבקשים לעלות מאתיופיה עומדים בתנאי חוק השבות.
4 צפייה בגלריה
אופים מצות בקהילת אדיס אבבה היהודית
אופים מצות בקהילת אדיס אבבה היהודית
פסח במחנה עלייה באדיס אבבה. תשובות סופיות לכלל הממתינים אמורות להתקבל בקרוב
(באדיבות המצולם)
בראש הצוות המשותף יעמוד פרויקטור המוסכם על השרות שקד ותמנו שטה, שתפקידו לטפל בכל הבקשות הנותרות של ממתינים שאין להם בני משפחה מקרבה ראשונה בישראל. הצוות יגיש את המלצותיו תוך 170 ימים, ואלה יובאו לאישור הממשלה. כך אמורה להסתיים אחת ולתמיד סאגת הממתינים באתיופיה: הממתינים הזכאים יעלו ארצה; אלה שאינם זכאים יקבלו תשובה שהם לא יעלו לישראל, הם יעזבו את המחנות, והמחנות ייסגרו.
לפי ההערכות רוב הממתינים הם בעלי קרובים מדרגה ראשונה, ולכן יישארו אלפים בודדים שהצוות המיוחד יצטרך להכריע לגביהם. בתוך 170 יום אמור הצוות לרכז רשימה של הזכאים. כזכור, בני המשפחות מהקהילה האתיופית בישראל מחו לאחרונה בעקבות ההסלמה בלחימה באתיופיה והמצב המורכב במדינה.
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
השרה פנינה תמנו שטה. "אנחנו מתקנים היום עוול מתמשך"
(צילום: שמוליק דודפור)
שרת הפנים איילת שקד אמרה היום לאחר אישור ההחלטה: "אישרנו היום את המשך מתווה 'צור ישראל' שכולל הבאה של קרובי משפחה מדרגה ראשונה, וכן הקמת ועדה שתבחן את מעמד הממתינים ותוביל לאישור מי שעומד בקריטריונים, דחייה של מי שלא עומד בהם, סגירת המחנות וחזרה לחוק השבות".
שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, אמרה: "אנחנו מתקנים היום עוול מתמשך שנגרם לממתינים שעלייתם אושרה כבר ב-2015 אך לא יושמה בממשלות קודמות. זהו המשך מתווה מבצע 'צור ישראל' שמטרתו להוביל פריצת דרך לסיום הסאגה, עם מתן מענה אמיתי לאנשים שממתינים יותר מדי שנים להגיע ארצה כדי להתאחד עם משפחותיהם ולהיות חלק מעם ישראל, לצד חתירה לסיום הסוגיה הכואבת".
4 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
שרת הפנים איילת שקד. צוות בין-משרדי יבחן מי זכאי לעלות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בעקבות ההחלטה תפעיל הסוכנות היהודית את שליחיה באתיופיה, כדי שיכינו את העולים לקראת העלייה ארצה. עם הגעת העולים לישראל, תפעל הסוכנות לקליטתם במרכזי הקליטה שהיא מפעילה ברחבי הארץ, בשיתוף עם משרד העלייה והקליטה. "אנו מברכים את שרת העלייה והקליטה, שפועלת על בסיס יומיומי להעלאת עולי אתיופיה לישראל, בשיתוף עם הסוכנות היהודית ועם משרד הפנים בראשות השרה איילת שקד", אמר יו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל, "החלטת הממשלה תביא קץ לסבלן של משפחות רבות ותאחד בין קרובי משפחה, אחרי שנים ארוכות של המתנה לעליה".
יו"ר מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה, אורי פרדניק, אמר היום: "אנחנו מברכים את שרת העלייה והקליטה על פעולתה הנמרצת לקידום העלייה. חידוש המבצע יציל חיים ויאפשר לאלפי ישראלים שלהם משפחה באתיופיה לחזור סוף-סוף לחייך. אנו קוראים לראש הממשלה בנט ולשרת הפנים שקד לדאוג שהעלייה תבוצע במהירות לנוכח המצב הביטחוני באתיופיה. בנוסף יש להיערך לאפשרות הסבירה שבשל המצב יהיה צורך בביצוע מבצע עלייה מלא ומזורז".
פורסם לראשונה: 12:54, 28.11.21