בארבעת החודשים הראשונים של השנה חל זינוק של פי 6.3 באירועים האנטישמיים, בהשוואה לחודשים ינואר-אפריל ב-2021. נובמבר 2023 היה החודש שבו תועדו הכי הרבה אירועים אנטישמים מאז שנת 1985. לאחריו נמצא חודש אפריל 2024. כך עולה מדוח מיוחד של ההסתדרות הציונות העולמית, שמפורסם לרגל יום השואה.

המונח אירועי אנטישמיות מתייחס לאירועים כנגד יהודים בתפוצות, כנגד המונח ציונות, שלילת זכותה של מדינת ישראל להתקיים כמדינה ריבונית, אירועי BDS, פעילות כנגד ישראלים בחו"ל והכחשת שואה. מנתוני ההסתדרות הציונית העולמית, מתחילת הלחימה תועדו מעל 10,000 אירועים אנטישמים ברחבי העולם. 67.7% מהאירועים הם תעמולה והפגנות, 9.6% אלימות מילולית, 8.3% דה לגיטמציה (BDS), 7.2% אלימות ופיזית ו-7.2% השחתה. בין היתר זינק מספר הקריאות לחרם על ישראל מאז פרוץ המלחמה פי 10.6.
הדוח גם מצביע על זינוק של מאות אחוזים בתקריות האנטישמיות במספר רב של מדינות מערביות, מאז פרצה המלחמה ב-7 באוקטובר. בארה"ב, כך לפי הדוח, חל זינוק של 360% באירועי האנטישמיות, בקנדה הנתון גבוה יותר - 733% ובאוסטרליה 433%. בשבדיה נרשם זינוק חד מאוד של 800% באירועים האנטישמיים המדווחים מאז מתקפת הטרור של חמאס, בספרד נרשם זינוק של 680%, בהולנד 450%, בבריטניה 442%, בצרפת 433% ובגרמניה 207%.
2 צפייה בגלריה
הכתובת שרוססה על דגל ישראל בכניסה למסעדה
הכתובת שרוססה על דגל ישראל בכניסה למסעדה
דגל ישראל שהושחת בכניסה למסעדה בניו יורק
למעשה, בכל יום מתרחשים עשרות אירועים אנטישמים ברחבי העולם. למרבה הצער, אומרים בהסתדרות הציונית העולמית, רוב האירועים האלה אינם מדווחים והמחקרים מציגים כי רק כ-30% מהאירועים האנטישמים מדווחים לרשויות אכיפת החוק במדינות השונות.
מנתוני ההסתדרות הציונית העולמית עולה כי מאז 7 באוקטובר נרצחו שישה יהודים מחוץ לגבולות ישראל בשל תקריות אנטישמיות - ביניהם סמנתה וול, נשיאת בית כנסת בדטרויט שנרצחה בפתח ביתה בנובמבר. בדוח נכתב כי באף אחד מהמקרים הרוצח לא הועמד לדין בגין אשמת פשעי שנאה.
ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, ד"ר רחלי ברץ ריקס, אמרה: "מצב האנטישמיות היום, יום השואה 2024, גרוע יותר משנות ה-30 של המאה הקודמת - הרשתות החברתיות מהוות פלטפורמה להפצת השנאה כאש בשדה קוצים. תאוריות קונספירציה עולות בהן חדשות לבקרים, ונשענות על טענות שחוקות של האשמת היהודים בכל הרע בעולם, כאשר אצבע מאשימה מחודדת מופנות כלפי ישראל".
ד"ר ברץ ריקס הוסיף: "הסכנה באירועים אלה, המתרחשים בכל פינה על גבי הגלובוס, היא לא רק ליהדות התפוצות אלא יש בה זליגה לכל תפיסה הומנית ולערכים מוסריים הנוגעים לכל אדם. אסור להקל ראש באנטישמיות כיוון שהיא עלולה להשפיע באופן ישיר גם על היבטים ביטחוניים, כלכליים וחברתיים במדינת ישראל".
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, התייחס לדוח ואמר: "כשמנהיגים מלבים שנאה, כשמדינות ממנות טרור, כשסגל אקדמי בכל העולם תומך בשנאת יהודים, נראה לרגע שהמשפט 'לעולם לא עוד', נותר בגדר סיסמה. בשנת ה-76 לעצמאותנו, כשצבא, מפקדים וחיילים שומרים על ביטחוננו, במדינה יהודית ריבונית שהיא הבית של כולנו, אנחנו מניפים את דגלנו בגאווה וקוראים – לעולם לא עוד – זה כאן ועכשיו! לא נשכח ולא נסלח".