נשיאת בית כנסת בדטרויט נדקרה למוות היום (שבת) בבוקר בפתח ביתה. סמנתה וול (40), שעמדה בראש בית הכנסת אייזיק אגרי בדטרויט מאז 2022, עבדה עם כמה פוליטיקאיות מהמפלגה הדמוקרטית, ובהן חברת הקונגרס אליסה סלוטקין.
2 צפייה בגלריה
סמנתה וול
סמנתה וול
סמנתה וול
ממשטרת דטרויט נמסר כי וול נדקרה בתוך ביתה ולאחר מכן יצאה החוצה, שם מתה מפצעיה. גופתה נמצאה כשעליה סימני דקירה רבים סמוך לשביל של דם שהוביל לביתה, ומותה נקבע בזירה. במשטרה פתחו בחקירה, אך איש לא נעצר עד כה, ועדיין לא נקבע מה המניע. ב"דיילי מייל" נכתב גם כי טרם ברור אם לרצח יש קשר למלחמה בדרום, אך בקהילה מעריכים שהרצח קשור למלחמה בישראל, ושהרקע אנטישמי/לאומני.
"אנחנו המומים ועצובים לגלות על מותה הבלתי צפוי של סמנתה וול, נשיאת המועצה שלנו", נמסר מבית הכנסת. ראש העיר דטרויט, מייק דוגן, אמר כי מותה של וול "הותיר חור ענק בקהילה". לדבריו, רק לפני כמה שבועות וול והוא חגגו את סיום שיפוץ בית הכנסת. "זה היה פרויקט שהיא הובילה בהצלחה, בגאווה ובהתלהבות רבה", הוא אמר, והוסיף: "כל העיר מצטרפת למשפחתה ולחבריה באבל על מותה הטרגי".
לוול היה תפקיד מרכזי בהקמת הפורום המוסלמי-יהודי בדטרויט, ונאמר כי היא "פעלה לחזק את הקשרים בין הקהילות בעיר, כולל אירוח סעודת איפטאר וקבלה בזרועות פתוחות של פליטים מסוריה".
התובעת הכללית במישיגן דיינה נסל, שעבדה לצד וול, אמרה: "אני המומה, עצובה ונחרדת לנוכח הרצח הברוטאלי של סאם. היא הייתה האדם הנחמד ביותר שהכרתי. מה שהניע אותה הוא האהבה האמיתית לקהילה ולמדינה. היא השתמשה באמונה שלה ובאקטיביזם כדי ליצור מקום טוב יותר לכולם".
הוועד היהודי-האמריקני (AJC), האיגוד היהודי הגדול בארה"ב שבו כיהנה וול כחברת מועצת מנהלים מקומית, קרא לרשויות החוק במדינה לפעול במהירות על מנת לחקור את הרצח. "דווקא בתקופה זו של מתח מוגבר בקהילה היהודית ברחבי העולם, חשוב שכל רשויות אכיפת החוק המעורבות יבטיחו חקירה יסודית של הפשע הנתעב הזה, יתפסו במהירות את הרוצח - ויביאו אותו לדין", נמסר.
סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, ד"ר יזהר הס, אמר ל-ynet: "ברחבי העולם ניכרת עלייה דרמטית באנטישמיות בשבועיים האחרונים. כך באירופה ובאמריקה הלטינית, וכך גם בארה"ב. מדובר בתופעה מחליאה, מתועבת וארוכת ימים. ניתן היה לחשוב שעל רקע מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס, שהייתה רשע צרוף, תצוץ דווקא תגובה הפוכה והאנטישמיות תוקע ותודר מכל שיח - אך מסתבר שההיפך קרה. האנטישמיות הרימה ראש גם במקומות שחשבנו שכבר כמעט איננה. יהי זכרה של סמנתה וול ברוך".

ניו יורק: אחים הורשעו בתקיפת פרו-פלסטינים ברחוב

בתוך כך, משטרת ניו יורק הרשיעה היום שני אחים מברוקלין, גבי (28) ואדי (26) זיבק, בגין פשע שנאה, תקיפה, הטרדה חמורה ואיומים נגד שלושה פרו-פלסטינים ברחוב. השניים נמצאים במעצר עד תום ההליכים נגדם.
האחים היו חלק מחבורה של תשעה צעירים שנסעו בשבוע שעבר במכוניות ברחבי ברוקלין עם דגלים ישראליים וקיללו עוברים ושבים בקללות אנטי-פלסטיניות, על רקע המלחמה בין ישראל לחמאס. הם עצרו בשלב מסוים מול שלושה צעירים שצעקו לעברם "Free Palestine" ותקפו אחד מהם, שנפצע באורח קל ופונה לבית החולים. המשטרה ממשיכה לחפש אחר שבעת החשודים הנוספים.
2 צפייה בגלריה
יהודי דקר למוות ילד פלסטיני באילינוי, ארה"ב
יהודי דקר למוות ילד פלסטיני באילינוי, ארה"ב
צ'ובה והילד שרצח
ביום שני, ג'וזף צ'ובה, בן 71 מאילינוי, רצח בדקירות ילד פלסטיני-אמריקני בן 6 בפרבר של שיקגו ופצע את אמו בת ה-32 באורח קשה. צ'ובה, שהיה בעל דירתם של השניים, מואשם שתקף אותם בגלל זהותם המוסלמית ובשל "הסכסוך המתמשך במזרח התיכון, שבו מעורבים חמאס וישראל".
צ'ובה, לפי המשטרה, דקר את הילד 26 פעמים. האם, ששרדה את המתקפה, פונתה לבית החולים. כשהשוטרים הגיעו למקום הם מצאו את צ'ובה יושב על המדרכה מחוץ לבית עם חתך במצחו, בעוד הקורבנות היו בחדר השינה. לדברי התובעת, על אף שצ'ובה לא שיתף פעולה בחקירה, יש מספיק ראיות להעמיד אותו לדין בגין פשע שנאה.