מקהלת צבא אוקראינה במחווה מרגשת לעם היהודי: לרגל יום השואה הבינלאומי שחל בסוף השבוע, המקהלה ביצעה את השיר "הליכה לקיסריה" ("אלי אלי") באתר ההנצחה בבאבי יאר שבקייב, שבו נספו רבבות יהודים. ביום שישי האחרון הגיע במפתיע נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, לטקס שערכה הקהילה היהודית בבאבי יאר.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, שיתף: "מדובר במחווה יפה ומרגשת מאוד של האוקראינים, שחשובה במיוחד על רקע האירועים הטרגיים המתרחשים היום באוקראינה. השואה היא חלק מההיסטוריה המשותפת שלנו, ודווקא בתקופת המלחמה חשוב לזכור את מה שאירע בבאבי יאר לפני יותר מ-80 שנה".

הצנחנית שלא שבה

ב-1943 התנדבה חנה סנש לצבא הבריטי. היא חלמה להציל את אימה שנשארה בבודפשט בזמן המלחמה. היא הצטרפה לקבוצת צנחנים שהוצנחו על אדמת אירופה למטרות ריגול. שם הצופן שלה היה "הגר". במרץ 1944 הם צנחו בקרואטיה, ליד הגבול ההונגרי, והצטרפו לקבוצת פרטיזנים מקומית. משם עוד כתבה מכתבים.
2 צפייה בגלריה
מקהלת הצבא האוקראיני מבצעת את "הליכה לקיסריה" בבאבי יאר
מקהלת הצבא האוקראיני מבצעת את "הליכה לקיסריה" בבאבי יאר
מקהלת הצבא האוקראיני מבצעת את "הליכה לקיסריה" בבאבי יאר
(צילום מסך)
ביוני חצתה את הגבול להונגריה, נתפסה בידי חיילים הונגרים ונשלחה לכלא בבודפשט (אימה עוד הספיקה לבקרה שם). היא נחקרה ועונתה בידי הנאצים, והוצאה להורג ב-7 בנובמבר 1944, בטרם הסתיים משפטה.
טרם צאתה לשליחות, העתיקה סנש שירים שכתבה למחברת שנשאה את הכותרת "ללא שפה". היא ארזה את המחברת במעטפה והפקידה אותה בידי חברתה הטובה עוד מימי נהלל, מרים יצחקי-פרגמנט. על המעטפה חתמה: "הגר". בין השירים הופיע שיר קצר בן חמש שורות בסך הכול – "הליכה לקיסריה". בתחתית השיר נכתב: "קיסריה, 24/11/1942".

דווקא באתר הטבח האוקראיני

ביצוע השיר בידי מקהלת הצבא האוקראיני, דווקא באתר הרצח הנורא, סמלי במיוחד: בשנת 1941, במהלך שתי יממות (30-29.9), רוכזו 33,771 יהודי קייב – נשים, ילדים וגברים – והובלו לגיא ההריגה בבאבי יאר, שם נרצחו באכזריות בידי הנאצים. באבי יאר היה לאתר רצח המוני שאליו הובילו הגרמנים הנאצים עשרות-אלפי יהודים ולא יהודים, לאורך כל המלחמה.
2 צפייה בגלריה
לימוד עברית וערבית. המחברת של חנה סנש
לימוד עברית וערבית. המחברת של חנה סנש
לימוד עברית וערבית. המחברת של חנה סנש
(צילום: ארכיון חנה סנש בספרייה הלאומית, באדיבות אורי ומירית אייזן)
במשך עשרות שנים, הן הנאצים והן השלטון הסובייטי השתיקו וניסו למחוק את סיפורה של שואת יהדות מזרח אירופה – שואה של מחנות עבודה לא אנושיים והרג המוני ביריות, שהביא למותם של 1.5 מיליון יהודים. כיום מוקם בשטח באבי יאר מרכז הנצחה היסטורי, המספר את סיפורם הטרגי של יהודי אוקראינה שנרצחו בבאבי יאר, ואת סיפורם של יהודי מזרח אירופה כולה שסבלו מגורל דומה ונרצחו באופן שיטתי ביריות.
טבח באבי יאר נחשב לגדול ביותר של יהודים שנרצחו בידי הנאצים ועוזריהם. עשרות-אלפי אוקראינים, צוענים ובעלי מוגבלות פיזית או נפשית נרצחו גם הם בבורות המוות. מספרם הכולל מוערך בכמאה אלף גברים, נשים וילדים.