כשדדי ואורית שמחי התבשרו שנתרם להם ספר תורה – לעילוי נשמת בנם, גיא, שנפל בקרב ב-7 באוקטובר בקיבוץ רעים – הם החליטו להשתמש במתנה כדי לקדם מסר של אחדות בחברה הישראלית.
"החלטנו שזה יהיה 'ספר האחדות', ובכל שנה ערב שמחת תורה הוא יעבור לבית כנסת במקום אחר ברחבי ישראל", מסביר תת-אלוף (במיל') דדי שמחי, נציב כבאות והצלה לשעבר שכיהן בעברו גם כראש מטה פיקוד העורף. "השנה החלטנו שהוא יהיה בבית כנסת באופקים, במקום שבו נהרגו חמישה מתפללים שלחמו בגבורה בקרב ב-7 באוקטובר. באופקים נהרגו עשרות תושבים, ותושבי העיר עצרו בגופם את המחבלים מלהגיע לבסיס חצרים הסמוך".
3 צפייה בגלריה
דדי שמחי עם ספר התורה
דדי שמחי עם ספר התורה
דדי שמחי עם ספר התורה. "אם לא נהיה מאוחדים, המשימה תהיה קשה שבעתיים"
ביום חמישי תתקיים הכנסת ספר התורה באופקים. הספר נתרם באמצעות עמותת "ביחד ננצח" בראשות שי גראוכר. "גראוכר, איש של חסד ונתינה שתורם ללוחמים, ביקש ממני לקחת קבוצה של תורמים יהודים מארצות הברית לסיור בעוטף. לקחתי אותם גם למקום שבו גיא נהרג", נזכר שמחי. "אחרי חודש בערך הוא התקשר אליי והודיע שבין ספרי התורה שהחליטו לתרום לעילוי נשמת ההרוגים, יתרמו ספר תורה שיוקדש לעילוי נשמתו של גיא. הזמינו אותנו לאירוע מיוחד בירושלים שבו כתבנו את האותיות האחרונות בספר התורה".
לדבריו, "נמל הבית של ספר התורה הוא בית הכנסת ישורון בגדרה, שם אנחנו גרים. בכל שנה נחליט לאיזו עיר או יישוב להעביר אותו, בתיאום עם בתי הכנסת, באירוע מיוחד שמסמל אחדות". הוא מסביר כי "צריך לחזק את האחדות ואסור לתת לה להתפוגג. זה גם מה שמסמל את הבן שלי, שחיבר את כל החברים סביבו, ותמיד דאג לכולם ורצה אחדות בכל מקום. זו הדרך הכי טובה ומתאימה להנציח אותו".
3 צפייה בגלריה
גיא שמחי ז"ל
גיא שמחי ז"ל
גיא שמחי ז"ל. "חיבר את כל החברים סביבו, תמיד דאג לכולם ורצה אחדות בכל מקום"
(צילום: באדיבות המשפחה)
שמחי לא נאיבי, ויודע שמשימת האחדות היא קשה ומורכבת. "אחדות היא לא מילת קסם, צריך לתחזק אותה, לעבוד בזה", הוא אומר בשיחה עם ynet. "המשימה של כולנו, במדינת ישראל, היא לשמר את האחדות ולשמור על שיח מכבד ומאחד. זו משימה שנמשכת. כשאני אומר 'אחדות' אני לא מתכוון לאחידות. מבחינתי יש שני עקרונות-על שבמסגרתם צריך לבחון מחלוקות: העיקרון של ביטחון העם היהודי בארצו, והעיקרון שישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית עם שוויון לכל אזרחיה וחופש מצפון ודת. לאור שני העקרונות האלה, אפשר לפתור כל מחלוקת בינינו, בשיח מכבד. מחכה לנו משימה גדולה מאוד, גם בעזה וגם בצפון, ואם לא נהיה מאוחדים – המשימה תהיה קשה שבעתיים".
ב-7 באוקטובר, תא"ל במיל' דדי שמחי השתתף בעצמו בחילוץ גופת בנו גיא, לוחם בסיירת צנחנים. גיא בן ה-20 היה בחופשה ובילה במסיבת הטבע ליד רעים. הוא פעל בגבורה כשהציל את חיי חבריו והכניס אותם לממ"ד בדירה בקיבוץ רעים. אף על פי שלא היה חמוש, הוא המשיך להגן על הבית עם חברו, בן הקיבוץ ולוחם מגלן שהחזיק בנשק, וסירב להיכנס לממ"ד.
3 צפייה בגלריה
מעמד כתיבת האותיות בספר התורה, במעמד הרב הראשי דוד לאו
מעמד כתיבת האותיות בספר התורה, במעמד הרב הראשי דוד לאו
מעמד כתיבת האותיות בספר התורה, בהשתתפות הרב הראשי דוד לאו
שני מחבלים שהצליחו להיכנס לדירה חוסלו בידי גיא וחברו, אך עוד קודם לכן הצליחו לזרוק רימון לסלון הקטן שבו ישבו. האב, דדי, סיפר: "גיא נפצע מהרימון וניסה לקפוץ מהחלון החוצה. חברו קפץ מהחלון הנגדי וטיפס לגג הממ"ד. המחבלים השליכו עוד שני רימונים שהרגו את גיא. הוא וחבר הילדות ממגלן הרגו שני מחבלים והצילו 14 חברים".
אירוע הכנסת ספר התורה באופקים מחרתיים (יום ה') יחל ב-17:00 ב"אוהל האחדות" שהוקם סמוך למתנ"ס העירוני, יימשך בשיירה ברחוב שבו התנהלו קרבות בשמחת תורה, ויסתיים בבית הכנסת בני עקיבא סניף הגפן.